Serwis oferujący klientom wymianę oleju silnikowego musi dysponować podnośnikowym lub kanałowym stanowiskiem obsługowym i co najmniej minimalnym zestawem profesjonalnego sprzętu.
W wyposażeniu takiej placówki powinny więc znajdować się choćby podstawowe narzędzia do manualnej wymiany oleju, takie jak wanny zlewowe zwykłe i kanałowe oraz popularna „konewka”, jako urządzenie do napełniania. Korzystniejszy z punktu widzenia jakości i wydajności usług, a tym samym konkurencyjności na lokalnym rynku, jest zestaw bardziej zaawansowany technicznie, złożony z odsysarki (najlepiej z pomiarem ilości odessanego oleju) i pompy napełniającej (manualnej lub elektrycznej), tłoczącej olej bezpośrednio z firmowej beczki.
Na rynku tego rodzaju sprzętu serwisowego z urządzeniami renomowanych firm konkurują ostatnio (skutecznie dzięki niskim cenom) produkty „no name” z Dalekiego Wschodu. Jeżeli chodzi o proste urządzenia (np. wanny zlewowe) czy narzędzia, ich zakup nie wiąże się z dużym ryzykiem. Generalnie jednak im większy jest stopień komplikacji danego urządzenia, tym większe znaczenie ma jakość i oferowany serwis. Na przykład w tanich odsysarkach oleju ze zbiornikiem kontrolnym o kiepskiej jakości, zdarzały się przypadki jego rozsadzenia pod wpływem zbyt dużego ciśnienia. W ofercie Magneti Marelli wszystkie urządzenia objęte są 2-letnią gwarancją, oferujemy również serwis pogwarancyjny z pełną dostępnością części zamiennych.
W warsztatach obsługujących samochody ciężarowe bardzo popularne są automatyczne pistolety, które odcinają dopływ oleju po wlaniu do silnika określonej jego ilości. W większych serwisach specjalizujących się w tzw. szybkiej obsłudze zastosowanie znajdują systemy automatycznego dozowania oleju. Koszt takiej linii nie jest mały, więc musi być odpowiednio skalkulowany ekonomicznie z uwzględnieniem istniejącego popytu i możliwych do uzyskania marż.
Prawidłowo wykonywana wymiana powinna odbywać się wówczas, gdy stary olej w silniku jest rozgrzany do swej właściwej temperatury roboczej. Zwiększa to jego płynność i umożliwia lepsze odprowadzenie z miski olejowej. Po odessaniu lub zlaniu zużytego oleju należy oczywiście wymienić filtr olejowy. W przypadku problemów z jego demontażem bardzo przydatne są specjalne zestawy kluczy do wykręcania filtrów – czy to uniwersalne, czy też specjalne do danego rozmiaru filtra lub modelu pojazdu. Przed założeniem nowego filtra należy koniecznie oczyścić jego gniazdo, o czym niektórzy mechanicy zapominają, a następnie posmarować uszczelkę olejem i dokręcić, używając wyłącznie siły rąk. Zbyt duża siła docisku może spowodować deformację uszczelki i w konsekwencji wycieki oleju. W przypadku naruszenia uszczelki gumowej korka spustowego również konieczna jest jej wymiana.
Kolejnym etapem jest napełnienie układu smarowania odpowiednią ilością oleju, wprowadzaną przez otwór wlewowy. Należy przy tym (niezależnie od zastosowanego dozowania) uważnie sprawdzać poziom oleju w misce za pomocą bagnetu kontrolnego.
Bardzo istotne znaczenie ma zawsze odpowiedni dobór zastosowanego oleju, gdyż niewłaściwy produkt w układzie może doprowadzić do uszkodzenia np. filtra DPF, turbosprężarki, lub wpływać niekorzystnie na żywotność samego silnika.
Widok ekranu testera diagnostycznego Magneti Marelli podczas kasowania inspekcji serwisowej.
Ostatnim etapem profesjonalnie wykonanej usługi jest skasowanie informacji o konieczności wymiany oleju za pomocą urządzenia diagnostycznego lub manualnie z wykorzystaniem informacji serwisowych. W starszych modelach pojazdów informacja ta jest połączona z określonym przebiegiem lub czasem eksploatacji ustalonym przez producenta pojazdu, w nowszych, wyposażonych np. w filtr DPF, zależy również od ilości cykli regeneracji filtra. Sporadycznym problemem podczas wykonywania resetu tych zapisów jest brak odpowiednich procedur lub urządzenia diagnostycznego, niezbędnego do kasowaniu inspekcji przy wydłużonym czasie, tzw. longlife użytkowania oleju, a także do kasowania informacji o zmianie jakości oleju (np. w silnikach z filtrem DPF).
Przemysław Treliński
Kierownik działu technicznego
Magneti Marelli Aftermarket
Komentarze (0)