Wymiana oleju przekładniowego jest szczególnie ważna w pojazdach hybrydowych, ponieważ połączenie silnika elektrycznego i spalinowego prowadzi do większego obciążenia przekładni zmiany biegów. Jednocześnie przekładnia pracuje z mniejszą ilością oleju z powodu braku przemiennika momentu obrotowego / konwertera hydrokinetycznego. Dlatego ZF Aftermarket radzi warsztatom, aby przestrzegały krótszych okresów między wymianami oleju w przekładniach hybrydowych i udziela warsztatom niezbędnych wskazówek dotyczących bezpiecznej wymiany.
- Krótsze okresy wymiany oleju zalecane dla przekładni hybrydowych
- Odpowiednie kwalifikacje i dodatkowe kroki bezpieczeństwa wymagane przy wymianie oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych
- Innowacyjne produkty i szkolenia praktyczne z jednego źródła
Profesjonalnie przeprowadzona wymiana oleju może znacznie wydłużyć żywotność automatycznej skrzyni biegów i poprawić komfort zmiany biegów. W rezultacie może w dużym stopniu zapobiec awariom.
W przypadku automatycznych przekładni zmian biegów stosowanych w pojazdach hybrydowych ZF Aftermarket zaleca wymianę oleju w krótszych odstępach czasu niż w przypadku konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów. Decydującym czynnikiem jest z jednej strony większe obciążenie systemu, a z drugiej mniejsza ilość oleju: ze względu na połączenie silnika elektrycznego i spalinowego, przekładnie hybrydowe muszą przenosić moment obrotowy silnika spalinowego oraz elektrycznego, a zatem pracują pod większym obciążeniem, a co za tym idzie w wyższej temperaturze. Jednak przy bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej niż w normalnych warunkach.
Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych wymaga dodatkowych kroków bezpieczeństwa
Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych różni się od wymiany w konwencjonalnych pojazdach w kilku ważnych punktach. Podczas pracy przy pojeździe hybrydowym należy wziąć pod uwagę następujące dodatkowe kroki bezpieczeństwa:
- Przestrzeń wokół pojazdu musi być odpowiednio odgrodzona / odseparowana. Miejsce pracy i pojazd muszą zostać odpowiednio oznakowane. Na pojeździe powinien być umieszczony żółty znak ostrzegawczy o stanie wysokiego napięcia „System wysokiego napięcia aktywny”.
- Następnie wtyczka serwisowa / bezpieczeństwa wysokiego napięcia powinna zostać wyciągnięta i odblokowana. Rozładowanie kondensatorów w elektronice mocy i wyłączenie systemu trwa co najmniej pięć minut.
- Złącze wtyczki serwisowej powinno się zabezpieczyć i dołączyć informację o dezaktywacji systemu, aby zapobiec nieautoryzowanemu włączeniu. Przy złączu powinna zostać umieszczona informacja „System zabezpieczony przed ponownym włączeniem”.
- Po pomyślnym sprawdzeniu braku napięcia, żółty znak ostrzegawczy o wysokim napięciu można zastąpić zielonym znakiem „Układ wysokiego napięcia nieaktywny”.
Pojazd nie jest już pod napięciem i mechanik może rozpocząć czynności normalnej wymiany oleju.
Powyższe czynności, np. odblokowanie systemu może wykonać tylko osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do pracy na systemach wysokiego napięcia do 1 kV. Nawet po dezaktywacji systemu wysokiego napięcia, odpowiednie instrukcje i postepowanie są wymagane dla wszystkich prac nieelektrycznych i czynności w bezpośrednim otoczeniu systemu wysokiego napięcia, np. zmiana koła lub jazda próbna.
Kompleksowe know-how dotyczące wymiany oleju przekładniowego
ZF Aftermarket wspiera warsztaty zarówno innowacyjnymi produktami, jak i praktyczną wiedzą. Dzięki kompletnym zestawom do wymiany oleju przekładniowego ZF Aftermarket, warsztaty otrzymują wszystkie elementy od jednego dostawcy niezbędne, aby zapewnić płynną wymianę. Ponadto ZF Aftermarket oferuje indywidualnie zaprojektowane kursy szkoleniowe z zakresu wysokiego napięcia dla niezależnych warsztatów w połączeniu ze szkoleniami dotyczącymi wymiany oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych.
Aby zasygnalizować stan układu wysokiego napięcia, do pojazdu musi być przymocowane odpowiednie oznakowanie wysokiego napięcia (system WN aktywny).
Wyłącz układ wysokiego napięcia. Uwaga: Zawsze postępuj zgodnie z instrukcjami producenta i poczekaj, aż system się wyłączy!
Po udanej dezaktywacji układu wysokiego napięcia, przymocuj zieloną tabliczkę z oznakowaniem stanu wysokiego napięcia.
Mechanik rozpoczyna wymianę oleju przekładniowego odkręcając osłonę podwozia z pojazdu, uzyskując tym samym dostęp do niezbędnych podzespołów.
Mechanik napełnia zbiornik pompy olejowej odpowiednim płynem ZF LifeguardFluid 9. (olej stosowany w przekładniach hybrydowych ZF).
Przy pomocy pompy olejowej mechanik napełnia przekładnię odpowiednim olejem przekładniowym.
Komentarze (0)