Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  27.08.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wymiana oleju. Teoretycznie banalna, ale ...

Olej silnikowy spełnia kilka funkcji. Zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami silnika, uszczelnia, chłodzi, utrzymuje silnik w czystości i zapobiega wewnętrznej korozji. Rozróżniamy trzy rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Te pierwsze są najlepiej dostosowane do wymagań współczesnych jednostek i rekomendowane przez większość producentów aut. Mineralne są z kolei zarezerwowane już tylko dla samochodów zabytkowych. Najważniejszym czynnikiem podczas doboru oleju jest jego klasa jakościowa oraz lepkościowa (kolejność nieprzypadkowa). W związku z tym, olej powinien przede wszystkim spełniać aprobatę producenta samochodu, która określa powyższe parametry. Informacje na ten temat oraz dane, co ile kilometrów lub co jaki czas powinniśmy wymienić olej w naszym aucie, znajdziemy najczęściej w instrukcji samochodu, w wersji papierowej lub elektronicznej.

Jeśli nasz silnik pracował dotychczas na oleju 5W30 (syntetyk) i nie sprawiał problemów, to powinien dalej pracować na takim samym oleju. Niestety, są „fachowcy”, którzy doradzają zmianę oleju na półsyntetyczny lub nawet mineralny ze względu na wiek auta lub dużą ilość przejechanych kilometrów! Jak wiadomo, jest to jeden z popularnych motoryzacyjnych mitów, którego należy się wystrzegać, ale który wciąż funkcjonuje w niektórych warsztatach. Przebieg i wiek samochodu nie mają nic do rzeczy w kontekście doboru oleju, ponieważ zawsze należy stosować się do instrukcji auta, gdzie znajduje się wykaz wszystkich środków smarnych, zalecanych przez producenta.

Wymiana oleju, jeśli mowa o wymianie „interwałowej”, po określonym czasie lub przebiegu kilometrów, powinna uwzględniać wymianę filtra oleju oraz korka spustowego.

„Zadaniem filtra jest wyłapywanie wszelkich nieczystości z oleju. Jeśli filtr jest zbyt zanieczyszczony, do gry wkracza wewnętrzny zawór przelewowy, który pozwala ominąć olejowi wkład filtrujący, gdyż lepsze jest smarowanie czymkolwiek niż jego zupełny brak. Niestety sprawia to, że po silniku zaczyna krążyć brudny olej. Zanieczyszczenia w nim powstałe mogą zapchać np. kanaliki olejowe, co zazwyczaj prowadzi do braku smarowania, a w konsekwencji kosztownych awarii” - tłumaczy Tomasz Góra, Manager ds. Klientów Kluczowych i Sieci Serwisowych ELIT Polska.
-

Tego typu czynności serwisowe powinny być realizowane w sposób kompleksowy, to znaczy uwzględniający wymianę wszystkich elementów. Podobnie sprawa wygląda z innymi częściami czy płynami eksploatacyjnymi. Klocków hamulcowych i amortyzatorów również nie wymienia się np. tylko z jednej strony. W przypadku oleju, procedury serwisowe zalecają też wymianę korka spustowego i podkładki, umieszczonych w misce olejowej. Nie jest to duży wydatek, a daje nam pewność, że przy następnej takiej czynności mechanik nie zerwie gwintu albo korek nie zacznie przeciekać po wyjeździe samochodu z warsztatu.

Oprócz zasad, jakimi powinniśmy kierować się podczas wymiany oleju, warto zadbać, by zrobić to w miejscu do tego przeznaczonym. Takim miejscem jest oczywiście warsztat wyposażony w kanał lub podnośnik. To wygoda i gwarancja użycia odpowiednich narzędzi, gdyż olej można wymienić na dwa sposoby – albo poprzez wyssanie go z miski olejowej albo spuszczając przez wspomniany korek spustowy. Ważne jest także to, co stanie się ze zużytym olejem silnikowym.

„Jest on traktowany jako odpad niebezpieczny i podlega utylizacji. Profesjonalne warsztaty mają podpisane umowy z firmami, które np. raz w miesiącu przyjeżdżają i zabierają beczki ze starym olejem. Następnie olej poddawany jest przetworzeniu, przez co nadaje się do ponownego wykorzystania w innej formie lub utylizowany. Dzięki temu mamy pewność, że środek smarny składowany jest w bezpiecznych warunkach, a my nie przyczyniamy się do zanieczyszczania środowiska naturalnego. W warsztatach partnerskich Elit przykładamy do tej kwestii szczególną wagę” – dodaje Tomasz Góra z ELIT Polska.

Oprócz narzędzi, profesjonalny serwis odznacza się oczywiście aktualną wiedzą.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ niemechanik 1 ponad rok temu Niby nie jest to trudne i jako facet powinienem sobie poradzić z wymianą oleju w tivoli, ale jednak mechanikowi ufam bardziej niż swoim marnym umiejętnościom :)
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony