Przekrój skrzyni biegów. Przekładnia 8HP w wersji dla napędu hybrydowego
Wymieniać statycznie czy dynamicznie?
W skrzyniach automatycznych, które nie mają wyodrębnionej miski olejowej, a jedynie zespoloną obudowę, tradycyjna statyczna wymiana oleju może nie być efektywna. Wiąże się to z faktem, iż niecały olej zostanie spuszczony. Najlepszym rozwiązaniem rekomendowanym w niektórych wariantach przez samego producenta przekładni będzie wymiana dynamiczna. Niewątpliwą zaletą tej metody jest wtłoczenie świeżego oleju na miejsce zużytego. Procedura ta zapewnia, iż stary olej jest w całości wypompowywany ze skrzyni. Wadą może być zużycie większej ilości świeżego oleju (faza płukania przekładni) czy konieczność posiadania maszyny, która wykonuje tego rodzaju wymianę.
Metoda dynamiczna może być stosowana w przypadku przekładni klasycznych wyposażonych w konwerter momentu obrotowego i skrzyń dwusprzęgłowych czy bezstopniowych (CVT). Tryb wymiany dynamicznej znajduje zastosowanie szczególnie w klasycznych automatach nowszych konstrukcji, gdzie nie przewidziano śruby spustowej umieszczonej w konwerterze momentu obrotowego.
Reasumując, serwis olejowy przekładni automatycznej musi być zrealizowany w oparciu o wskazówki producenta danej skrzyni, odpowiednie zaplecze sprzętowe oraz materiały eksploatacyjne z najwyższej półki.
Tekst i fot. Mariusz Leśniewski
Artykuł pochodzi z Nowoczesnego Warsztatu
Tytuł pochodzi od redakcji
Komentarze (1)