Klasyczna automatyczna skrzynia biegów uchodzi za podzespół niezwykle trwały. I rzeczywiście, poza przypadkami rozwiązań z autentycznymi błędami konstrukcyjnymi jej trwałość jest znaczna. W praktyce można przyjąć, że skrzynia nie będzie sprawiać problemów tak długo, jak długo zapewni się jej właściwe smarowanie.
Olej w automatycznej skrzyni biegów pełni szczególne funkcje: jednocześnie odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego w konwerterze, zapewnia smarowanie przekładniom planetarnym kolejnych biegów, chłodzi i jest czynnikiem umożliwiającym sterowanie. Jednak zupełnie na przekór tym licznym zadaniom operacja wymiany oleju ATF jest trudna i dlatego często zaniedbywana.
Przy klasycznej metodzie spuszczania oleju ze skrzyni automatycznej, polegającej na odkręceniu miski olejowej, pojawia się problem braku możliwości wymiany oleju uwięzionego w przekładni hydrokinetycznej (konwerterze). W niepamięć odchodzą tak wygodne rozwiązania, jak chociażby w poczciwych mercedesach W124, gdzie konwerter miał własny korek spustu oleju. Dziś w większości przypadków grawitacyjne spuszczanie oleju nie pozwala pozbyć się medium uwięzionego ani w konwerterze, ani w zespole zaworów sterujących.
Właśnie dlatego opracowano metodę tzw. dynamicznej wymiany oleju, którą stosują niektóre wyspecjalizowane warsztaty. Wymiana oleju w pracującym obiegu przy użyciu stacji – np. Liqui Moly Gear Tronic – daje dobre efekty i jest doskonałym uzupełnieniem klasycznego sposobu spuszczania oleju, połączonego z wymianą filtra wewnętrznego.
Trzeba przyznać, że niezależnie od stosowanej metody największym grzechem wielu kierowców jest niewymienianie oleju. Zwiedzeni klarowną konsystencją i niezmienionym, czerwonym kolorem oleju ATF na bagnecie pozostają jedynie przy kontroli poziomu. Tymczasem to niemal gwarantowany sposób na zniszczenie skrzyni. Nie ma skrzyni niewymagającej wymiany oleju! Fakt, że jest ona zalecana stosunkowo rzadko (np. co 3 lata), powinien być impulsem jedynie do tego, aby stosować produkty absolutnie najwyższej jakości.
W przypadku zakupu samochodu używanego o bliżej nieznanej historii warto zdecydować się na użycie dodatku do płukania ATF bezpośrednio przed pierwszą wymianą oleju. Preparat rozpuszcza osady i pozwala je usunąć ze skrzyni, co wydłuża trwałość układu sterowania. W przypadku skrzyń automatycznych mających już delikatne wycieki przydatny może się okazać dodatek ATF, który spulchnia uszczelnienia, pozwalając na zmniejszenie wycieków bez zagęszczania oleju. Oba produkty znajdziemy w ofercie Liqui Moly.
Komentarze (0)