dr inż. Rafał Sosnowski, fot. Mirosław Giecewicz
W trakcie wymiany oleju metodą statyczną w większości przypadków wymienimy 40 do 60% oleju. Cała reszta pozostaje w skrzyni biegów, przekładni hydrokinetycznej, która jest częścią składową skrzyni biegów, w chłodnicy oleju, w przewodach. Trudno więc wymianę statyczną nazywać wymianą. Bardziej prawidłowa nazwa to wymiana częściowa lub dolewanie oleju. Użyłem wcześniej sformułowania – w większości przypadków – bo są starsze pojazdy, w których w przekładni hydrokinetycznej został zaprojektowany korek spustowy oleju umożliwiający spuszczenie oleju. Wówczas wymianie podlegało około 80-90 % oleju. I to miało sens. Czemu tego zaprzestano? Trudno odpowiedzieć na tak postawione pytanie, ale warto zauważyć, że skrzynie biegów, w których występował korek spustowy oleju z przekładni hydrokinetycznej cechowały się wyjątkową trwałością. Sam osobiście znam przypadki starszych Mercedesów, które bez naprawy skrzyni biegów przejeżdżały milion kilometrów!!! Czy dzisiaj jest to możliwe? Chyba nie, a i chyba producentom pojazdów na tym nie zależy, bo przecież trzeba sprzedawać nowe samochody. To ten sam efekt, który obserwujemy w sprzęcie AGD, odzieży i innych rzeczach codziennego użytku. Kupujemy coraz taniej (?), a produkty są coraz mniej trwałe, wręcz projektowane tak, aby po określonym czasie się zepsuły, a ich naprawa była nieopłacalna.
Odpowiedź jest więc prosta. Aby uzyskać pełen efekt wymiany oleju należy wymieniać olej w skrzyniach automatycznych metodą dynamiczną!
Czy warto używać detergentów i ulepszaczy oraz na co szczególnie zwracać uwagę przy dynamicznej wymianie oleju - m.in. na pytanie dr inż. Rafał Sosnowski odpowiada w drugiej części wywiadu, który pojawi się w portalu warsztat.pl jutro. Zapraszamy.
Natomiast więcej o metodzie dynamicznej wymiany oleju możecie zobaczyć w naszym filmie.
Media do artykułu
- Dziś pokazujemy, dlaczego należy wymianiać olej w automatycznych skrzyniach biegów oraz dlaczego należy to robić metodą dynamiczną - mówi Rafał Sosnowski z firmy SOSNOWSKI. W Gdańsku odbyła się konferencja techniczna Liqui Moly oraz firmy Sosnowski, podczas której przeprowadzono pokaz procedury wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Zapraszamy na relację filmową z tego spotkania.
- Podstawowa zaleta dynamicznej wymiany oleju w automatach jest taka, że wymieniamy 100% oleju, a nie 30-50% jak w przypadku standardowych metod - podkreślał Sosnowski. Podczas konferencji zaprezentowano urządzenie do dynamicznej wymiany oleju, które będzie oferowane warsztatom niezależnym.
Komentarze (0)