Obecnie mechanicy zainteresowani produktami Elf mogą skorzystać ze specjalnej promocji. Klienci zamawiający beczki o pojemności 60 l. lub 208 l., otrzymają – odpowiednio – pompkę do oleju lub bezrękawnik z limitowanej kolekcji Alpine Elf Endurance Team. Sprzedaż premiowa trwa do końca lipca (lub do wyczerpania zapasów nagród).
Szczegółowe warunki są przedstawione w regulaminie dostępnym w Katalogu Online oraz Inter Cars e-Catalog.
Oleje Elf wysokiej jakości objęte promocją
To m.in. ELF EVOLUTION FULL-TECH APX 0W-20. Spełnia wymogi ACEA C5, API SN, ILSAC GF-5BMW LL-17 FE+, JAGUAR LAND ROVER STJLR.51.5122ELF EVOLUTION FULL-TECH APX 0W-20. To bardzo wysokiej jakości olej wykorzystujący technologię syntetyczną ELF, przeznaczony do smarowania europejskich silników benzynowych i Diesla wymagających klasy 0W-20 i normy ACEA C5. Doskonale współpracuje z systemami oczyszczania spalin, chroni silniki przed zużyciem i ma właściwości redukujące zużycie paliwa. Z kolei EVOLUTION FULL-TECH VCX 0W-20 – spełnia wymagania ACEA C5, ACEA C6, API SN PLUS, API SP, ILSAC GF-6FORD WSS-M2C-947-B1, FORD WSS-M2C-962-A1, JAGUAR LAND ROVER STJLR.03.5006, MB-APPROVAL 229.72, OV 040 1547 - A20, VOLVO VCC RBS0-2AE – to bardzo wysokiej jakości olej wykorzystujący technologię syntetyczną ELF, który redukuje zjawisko LSPI. Jest przeznaczony do najnowszych modeli klasy premium, których silniki wymagają standardów ACEA C6 oraz normy API SP (RC).
Pośród gamy produktów w promocji znajdziemy też np. EVOLUTION R-TECH SPORT 0W-40 (spełnia wymogi ACEA C3RENAULT RN0710, RENAULT RN17 RSA). Ten olej wyróżnia się najlepszą w klasie odpornością na utlenianie co ma pozytywny wpływ na ograniczenie zużycia oleju. Bardzo dobrze współpracuje z systemami oczyszczania spalin. Jest idealny dla silników sportowych pracujących w ekstremalnych temperaturach.
- Downsizing, który początkowo mógł wydawać się naturalnie ekologicznym rozwiązaniem w praktyce zmusił konstruktorów zarówno silników jak i też olejów do intensywnej pracy, aby osiągnąć zamierzone cele. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez rozwiązań redukujących emisję sadzy lub kontrolujących przebieg spalania, downsizing nie miałby sensu. Rola jaką odgrywają w tej kwestii odpowiednie oleje jest istotna. Okazuje się, że niewłaściwy dobór olejów do nowoczesnych downsizingowych jednostek może nie tylko pogorszyć skład spalin (np. na skutek zwiększenia zjawiska LSPI), ale także zniszczyć sam silnik - ostrzega Andrzej Husiatyński z TotalEnergies, producenta olejów marki Elf.
Jak producenci oleju odpowiadają na problem tworzenia się sadzy? Benzynowe silniki downsizingowe produkują sadzę, czasami nawet w sporych ilościach. Wynika to z faktu, że przy ogromnym obciążeniu małego silnika z wtryskiem bezpośrednim, nie dochodzi do idealnego wymieszania paliwa z powietrzem i w cylindrach powstają strefy nadmiaru paliwa. I właśnie z nich, w procesie spalania powstaje sadza, którą trzeba jakoś wychwycić. Służą do tego układy GPF, czyli układy benzynowych filtrów cząstek stałych.
Olej o odpowiednim składzie może natomiast redukować nieco tworzenie się cząstek sadzy. Dobre oleje mają też odpowiednie właściwości dyspergujące, które pozwalają dość sporej ilości sadzy utrzymywać się w zawiesinie w dużym rozproszeniu. W ten sposób zanieczyszczony olej jest w stanie krążyć w obiegu i nie zapchać kanałów bądź filtra olejowego, co mogło by mieć złe skutki dla całej jednostki.
Jak olej silnikowy chroni wałek rozrządu?
Sadza, o której mowa ma tendencje do osadzania się w różnych miejscach silnika, m.in. na łańcuchu rozrządu. Jest to szczególnie szkodliwe w obszarze sworzni łączących ogniwa łańcucha, ponieważ powoduje ich wycieranie. Minimalne luzy na poszczególnych sworzniach po przemnożeniu przez liczbę sworzni potrafią „wydłużyć” łańcuch w zakresie, który nie da się skompensować napinaczem. Powoduje to zaburzenia faz rozrządu, a także grozi przeskoczeniem łańcucha. W najgorszym wypadku brak synchronizacji wałków rozrządu oraz wału korbowego może doprowadzić do uderzenia tłoka w zawory, a koszty naprawy tego zdarzenia będą znaczne.
Olej z silnymi właściwościami dyspersyjnymi zapobiega gromadzeniu się sadzy w newralgicznych miejscach i tym samym chroni łańcuch przed wydłużaniem.
Jak ograniczyć efektu wczesnego zapłonu?
Innym poważnym problemem, z którym wciąż zmagają się konstruktorzy silników spalinowych jest zjawisko przedwczesnego zapłonu LSPI. Można go zaobserwować najczęściej w zakresie niskich obrotów (1500-2000 obr/min), przy mocnym obciążeniu silnika i silnym doładowaniu powietrzem. Przedwczesny zapłon spowodowany jest m.in. obecnymi w komorze spalania niedopalonym paliwem i żarzącymi się cząstkami oleju. LSPI skutkuje uderzeniami płaszcza tłoka o tuleję cylindra, a to prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika.
Oleje redukujące zjawisko LSPI mają formułę ograniczającą powstawanie wspomnianych cząstek, które w obrębie cylindra mogą się żarzyć i dodatkowo działają gasząco na paliwo rozcieńczone w warstwie oleju na gładzi czy pierścieniach.
Fot. Elf / Inter Cars
Komentarze (0)