Paliwa, oleje

Paliwa, oleje

7 dni temu  07.12.2017, ~ Administrator   

Jaki olej stosować w hybrydach?
Strona 1 z 2

Hybrydowe układy napędowe może nie zdobywają nowych klientów w Polsce w takim tempie, jak na Zachodzie, ale po 20 latach od ich rynkowego debiutu (Toyota Prius w 1997 roku) widać, że nie jest to tylko chwilowa moda. Zatem – jaki olej stosować w takich samochodach? Na to pytania odpowiada Adam Klimek, ekspert TEAM TOTAL.

Czym właściwie jest tzw. hybryda? 

To układ silnika benzynowego i jednego lub więcej silników elektrycznych, które wzajemnie się wspierają. Podczas przyspieszenia silniki elektryczne wspomagają jednostkę benzynową, z kolei ta – poza napędzaniem auta – ładuje także baterie, które są źródłem energii dla silników elektrycznych. Pełny napęd hybrydowy umożliwia ruszanie na samym silniku elektrycznym, a także pokonywanie niewielkich odległości przy prędkościach miejskich bez włączania silnika benzynowego i bez zużycia paliwa. Ponieważ energia elektryczna jest także odzyskiwana w czasie hamowania, pojazdy hybrydowe zapewniają niskie zużycie paliwa, niski poziom emisji spalin i niskie koszty eksploatacji. W przypadku hybryd typu plug-in, których baterie można także ładować z gniazdka elektrycznego, możliwe jest przejechanie zwykle do 50 km w trybie wyłącznie elektrycznym, zanim trzeba będzie w ogóle włączyć silnik spalinowy.

W zależności od stopnia zaawansowania napędu, wśród samochodów hybrydowych wyróżnia się mikrohybrydy (ang. micro hybrid), łagodne hybrydy (ang. mild hybrid) oraz pełne hybrydy (ang. full hybrid).

Inny podział samochodów hybrydowych opiera się na sposobie połączenia ze sobą silnika spalinowego i elektrycznego. Wyróżnia się tutaj hybrydy szeregowe, hybrydy równoległe i hybrydy mieszane. Uwaga kierowców i specjalistów skupia się zazwyczaj na ekologicznych i ekonomicznych zaletach takiego napędu, ze szczególnym naciskiem na zalety jazdy w trybie elektrycznym, a mało kto poświęca uwagę spalinowej części takiego układu, a ta ma bardzo wiele zalet.

W układzie hybrydowym wykorzystywane są wyłącznie silniki benzynowe. W zestawieniu z silnikiem elektrycznym nie potrzebują klasyczne rozrusznika czy alternatora. Automatyczna przekładnia planetarna jest znacznie prostsza w budowie niż popularne dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów (choć niektórzy producenci korzystają z tego rozwiązania), a dodatkowa, wysoka moc silników elektrycznych powoduje, że można zrezygnować z turbiny. Z racji tego również, że jak wspomniano są to wyłącznie jednostki benzynowe, unikamy komplikacji wynikających z budowy motorów Diesla. Nie jest też potrzebny filtr cząstek stałych czy koło dwumasowe. 

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony