Paliwa, oleje

Paliwa, oleje

Warto wiedzieć

2 miesiące temu  04.10.2017, ~ Administrator   

Wymiana filtrów. Podstawa, o której warto jednak przypominać

Fot. PZL Sędziszów

Strona 1 z 2

W temacie filtra oleju raczej nikt nie ma wątpliwości. Jest wymieniany zawsze razem z olejem. Ale co z filtrami powietrza, paliwa czy filtrem kabinowym? Nie wszystko jest jednak tak proste i jednoznaczne jak mogłoby się wydawać. Bo na przykład zalecana wymiana filtra paliwa powinna nastąpić po przebiegu 15-50 tysięcy kilometrów. To dość duży rozrzut. A zanieczyszczenia paliwa są bardzo groźne, szczególnie dla silników diesla. Układ Common Rail podaje paliwo przez kanały grubości ludzkiego włosa pod ciśnieniem sięgającym 3000 atmosfer. Tu nie ma więc miejsca na kompromis.

Klientów czasem trzeba uświadamiać. Zapraszamy do lektury poradnika - o szczegółach piszą Adam Klimek i Patryk Mikiciuk z TeamTotal.

FILTR POWIETRZA:

„Większość kierowców ma świadomość, ile litrów paliwa zużywa samochód, aby pokonać 100 km drogi. Ale zapewne nikt nie wie jak dużo powietrza potrzebuje w tym czasie silnik. Do spalenia jednego litra benzyny potrzebne jest aż… 8500 litrów powietrza” – mówi Patryk Mikiciuk z TeamTotal. Powietrze to musi być oczyszczone z drobin pyłu, nie wspominając o ziarenkach piasku, czy nawet małych kamyczkach. To właśnie zadanie filtra powietrza, bez którego wszystkie te zanieczyszczenia dostałyby się do komór spalania. Większość producentów zaleca, by filtr taki był wymieniany przy każdym przeglądzie, mniej więcej co 15 – 20 tys. km. Zabrudzony filtr daje odczuwalne objawy – zwiększone spalanie i znaczny spadek mocy silnika. Jego usterka prowadzi do uszkodzenia cylindrów i zmusza do remontu całej jednostki napędowej. Przy wymianie filtra należy pamiętać o sprawdzeniu połączeń obudowy filtra z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz. Połączenie musi być szczelne, by powietrze zasysane było wyłącznie drogą prowadzącą przez komorę filtra. Jeśli bowiem będzie dostawać się do silnika przez pęknięcia i nieszczelności, nie będzie oczyszczone i narazi silnik na uszkodzenie.

FILTR PALIWA:

Odpowiedzialny jest za oczyszczenie paliwa przed jego dostarczeniem do wtryskiwaczy. Najczęściej – choć nie wyłącznie – jest to komplet, w skład którego wchodzi sitko oraz papierowy filtr przewodowy. Filtr przewodowy instaluje się z reguły pomiędzy pompą zasilającą (znajdującą się w baku paliwa) a silnikiem. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego medium filtracyjnego. Wymiana filtra powinna następować po przebiegu od 15 do 50 tys. km. Tu również najważniejszymi wytycznymi są zalecenia producenta. Podczas wymiany należy zwrócić uwagę na oznaczenia na filtrze, wskazujące kierunek przepływu paliwa. „Należy pamiętać też, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych: układ Common Rail podaje paliwo przez kanały grubości ludzkiego włosa pod ciśnieniem sięgającym 3000 atmosfer” – wyjaśnia Adam Klimek z TeamTotal.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony