Firma Oponiarska Dębica S.A., wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w trzecim kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 451,3 mln złotych, o 4,3% niższe w ujęciu rok do roku. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. były one niższe o 3,9% w stosunku do analogicznego okresu 2015 r.
Zysk EBIT w trzecim kwartale br. osiągnął poziom 19,2 mln zł i był niższy o 29,2% w stosunku do uzyskanego w tym samym okresie ubiegłego roku. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. EBIT wyniósł 74,8 mln zł, co oznacza spadek o 30,7% w porównaniu z tym samym okresem 2015 r. Zysk netto w trzecim kwartale 2015 r. sięgnął 22,3 mln zł, czyli był o 24,8% niższy niż w analogicznym okresie ub.r. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. zysk netto był niższy o 21% w porównaniu z tym samym okresem 2015 r.
Wpływ na dynamikę wyników minionych trzech kwartałów w ujęciu rok do roku miał dodatkowy przychód wynikający z rozliczenia związanego z mechanizmem wyrównywania marż w transakcjach z podmiotami Grupy Goodyear, który w okresie 9 miesięcy 2015 roku podwyższył uzyskaną marżę brutto o 43 mln zł, a który nie wystąpił w bieżącym roku.
Sprzedaż do Grupy Goodyear motorem napędowym
Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear w trzecim kwartale 2016 r. stanowiła 90,4% sprzedaży ogółem, wobec 92,6% w analogicznym okresie 2015 r. Sprzedaż do podmiotów niepowiązanych wyniosła 130,4 mln zł, co oznacza, że wzrosła o 24,7% w ujęciu rok do roku. Jej udział w przychodach ogółem wzrósł z 7,4% do 9,6% (r/r). Przeciętne jednostkowe koszty produkcji były niższe w trzech kwartałach 2016 r. o 6,1% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przede wszystkim dzięki niższym cenom surowców. Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły 61,2 mln zł, czyli były o 6,1% wyższe niż w okresie trzech kwartałów 2015 r. Wzrost tych kosztów wynikał m.in. z wyższych wydatków marketingowych oraz bonusów handlowych dla klientów Spółki.
W okresie trzech kwartałów 2016 roku wydatki inwestycyjne Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. wyniosły 54,9 mln zł. Przeznaczono je głównie na dostosowanie procesu produkcji opon do samochodów osobowych z wysokimi i bardzo wysokimi prędkościami (tj. opon High Performance i Ultra High Performance) oraz produkcji opon o rozmiarach 18 cali, które należą do najbardziej dochodowych segmentów rynku oponiarskiego.
- Potencjał rynkowy, zarówno w Polsce, jak i w Europie, w okresie trzech kwartałów 2016 roku oceniamy pozytywnie. Dynamicznie rosła sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, wzrosła także sprzedaż opon do samochodów ciężarowych w Europie Zachodniej, która jest dla nas głównym rynkiem sprzedaży tego produktu. W okresie trzech kwartałów znacząco zwiększyliśmy sprzedaż do podmiotów niepowiązanych - o 24,7%, w efekcie stanowiła ona w tym okresie blisko 10% naszej sprzedaży. Na bieżąco analizujemy tendencje rynkowe, w tym m.in. rosnące zapotrzebowanie na opony o wysokich osiągach, dostosowując naszą produkcję do zmieniających się potrzeb klientów - mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Komentarze (1)