MICHELIN Agilis CrossClimate to pierwsza opona letnia z homologacją zimową do samochodów dostawczych, czyli jednego z najszybciej rozwijających się segmentów pojazdów w Europie. Oponę cechuje bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Dodatkowymi atutami są trwałość, niski całkowity koszt eksploatacji i odporność na uszkodzenia.
Coraz większy popyt na dostawy typu just-in-time czy door-to-door wywiera presję na właścicielach firm i menedżerach flot pojazdów, których rentowność w dużej mierze zależy od całorocznej dostępności pojazdów.
Oponę MICHELIN Agilis CrossClimate zaprojektowano w oparciu o przeprowadzoną w ciągu ostatnich 5 lat analizę potrzeb użytkowników we Francji, Niemczech, Turcji i Wielkiej Brytanii. Z badań przeprowadzonych przez zewnętrzną instytucję badawczą GMV wynika, że użytkownicy oczekują od opon przede wszystkim:
-
trwałości, przyczepności trakcji i niezawodności o każdej porze roku,
we wszystkich warunkach pogodowych i na wszystkich nawierzchniach; -
wytrzymałości i odporności na uszkodzenia, w szczególności w środowisku miejskim z częstymi otarciami o krawężniki i inne przeszkody.
MICHELIN Agilis CrossClimate spełnia te oczekiwania dzięki zastosowanym mieszankom gumowym i materiałom, rzeźbie bieżnika w kształcie litery V z mocnymi klockami bieżnika w górnej części boków. Z kolei o wytrzymałość opony dbają tarczki ochronne, zapożyczone z ciężarowych opon wojskowych Michelin.
Testowanie do granic wytrzymałości – specjaliści testerzy w Ivalo i Barcelonnette
Projektowanie opon do użytku o każdej porze roku i we wszystkich warunkach pogodowych jest wyzwaniem. O ile krótkie odcinki można przygotować do przeprowadzenia testów zachowania opony na nawierzchni mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej, to i tak będzie to zaledwie namiastka rzeczywistych warunków użytkowania samochodów dostawczych zimą.
Michelin ma dostęp do jednej z najwyżej położonych dróg w Europie (2715 m n.p.m.), alpejskiej trasy „Col de la Bonette”. Późną jesienią, gdy trasa jest zamykana dla ruchu publicznego, na miejscu zjawia się zespół Michelin, który testuje swoje opony zimowe.
Przez ponad osiem tygodni, od połowy grudnia do końca lutego 2018 roku, czterech kierowców na zmianę testowało opony. Nad pracami projektowymi MICHELIN Agilis CrossClimate czuwał zespół ośrodka badawczo-rozwojowego firmy, który wnikliwie badał każdy aspekt osiągów opony na liczącej 15 kilometrów i specjalnie przygotowanej trasie.
W temperaturach od 0°C do -15°C testowano przyspieszanie, hamowanie, trakcję i przyczepność poprzeczną opony na śniegu. Dla powtarzalności warunków testowych, trasę przed każdą próbą przygotowywały ratraki, a charakterystykę śniegu mierzono.
Michelin ma swój drugi obóz testowy w fińskim Ivalo, 300 km na północ od koła podbiegunowego. Z powodu znacznej wilgotności powietrza śnieg w Alpach jest ciężki i lepki z większymi płatkami śniegu, natomiast w Ivalo śnieg jest sypki i puszysty. Dlatego Michelin testuje opony w dwóch miejscach oddalonych od siebie niemal o 4000 km. Dzięki temu specjaliści Michelin dysponują danymi o zachowaniu opon na śniegu o różnych właściwościach.
Trzeba pamiętać, że MICHELIN Agilis CrossClimate jest oponą letnią o najwyższych osiągach na podłożu suchym, mokrym, błotnistym czy trawiastym. Posiada jednak również homologację zimową 3PMSF i w związku z tym testowano ją i doskonalono także w surowych warunkach zimowych.
Komentarze (0)