Opony

Opony

ponad rok temu  13.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Opony bieżnikowane. Co to takiego?

Myślisz o zakupie opon bieżnikowanych, ale masz wątpliwości, czy to jest odpowiednie rozwiązanie dla ciebie? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj korzyści i wady tej technologii. Zobacz, czy warto zainstalować opony bieżnikowane do samochodu osobowego lub ciężarowego.

Czym są opony bieżnikowane?

Odtwarzanie opon (bieżnikowanie) polega na przywróceniu pierwotnych właściwości zużytego modelu przez nałożenie nowego bieżnika lub pogłębienie istniejącego w przypadku intensywnego zużycia.

W jaki sposób rozpoznać oponę odtworzoną?

Opony bieżnikowane oznacza się symbolem "Regroovable". Opony zimowe, letnie i całoroczne oznaczane są w ten sam sposób, różniąc się jedynie sezonowymi symbolami standardowymi.

Jakie opony mogą być odtworzone?

Bieżnik musi mieć taką samą głębokość co karkasy, które tworzą podstawę do odtwarzania bieżnika. Opony muszą mieć co najmniej 2-3 mm bieżnika. Mogą być odtwarzane zarówno opony zimowe, jak i letnie.

Jaką część masy zużytej opony zastępuje się podczas bieżnikowania?

Podczas bieżnikowania tylko 20-30% zużytej masy opony jest zastępowane nową. Jak tłumaczy sklep z oponami, tanie opony bieżnikowane mogą wymagać większej ilości nowego materiału.

Jak wygląda proces bieżnikowania opon?

Przed przystąpieniem do bieżnikowania, zużyty bieżnik musi zostać usunięty z opony. Jednakże należy pozostawić minimum 2-3 milimetry jego warstwy. W przeciwnym przypadku opona nadaje się tylko do utylizacji.

Jeśli warunki dotyczące wysokości bieżnika są spełnione, należy przystąpić do właściwych działań. W pierwszym etapie eksperci sprawdzają jakość karkasu, aby upewnić się, że nie został uszkodzony i wykonanie bieżnikowania jest możliwe. Wszelkie przetarcia i rozwarstwienia są badane za pomocą specjalnego urządzenia. Jeśli stan opasania nie wykazuje nic niepokojącego, opony są poddawane tzw. szorstkowaniu w celu usunięcia zużytej części bieżnika, która ma kontakt z podłożem i jest najbardziej narażona na zużycie. Ten zabieg pomaga również przywrócić właściwe wymiary karkasu. Wszelkie uszkodzenia i ubytki w oponie są eliminowane.

W celu dodania nowego bieżnika stosuje się dwa sposoby:

  1. "Metoda na gorąco" polega na nałożeniu surowej mieszanki gumowej na przygotowany karkas i następnej wulkanizacji pod wysokim ciśnieniem i temperaturą za pomocą prasy.

  2. "Metoda na zimno" polega na dołączeniu wcześniej częściowo zwulkanizowanego bieżnika do opony.

Po zakończeniu procesu odświeżenia opony muszą przejść kontrolę jakości, aby upewnić się, że spełniają określone wymagania.

Zalety opon bieżnikowanych

  • Oszczędność - cena bieżnikowanej opony jest niższa o co najmniej 30% w porównaniu do najtańszych, nowych opon samochodowych.
  • Mniejsze ryzyko aquaplaningu - wiele bieżnikowanych opon ma głębszy bieżnik niż standardowe.
  • Obniżone koszty eksploatacji - doskonale użytkowane opony ciężarowe mogą być bieżnikowane nawet 2-3 razy.
  • Przyjazna dla środowiska - proces bieżnikowania ma mniejszy negatywny wpływ na środowisko niż produkcja nowych opon.

Wady opon bieżnikowanych:

  • Większe ryzyko uszkodzenia karkasu opony.
  • Krótsza żywotność niż nowych opon.
  • Niektóre właściwości opon (głośność, przyczepność, precyzja sterowania) mogą być gorsze niż w przypadku nowych opon.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony