Poślizg, awaria, problemy z uruchomieniem silnika to typowe problemy, z jakimi przeciętny kierowca mierzy się każdej zimy. Zanim nadejdą mrozy, powinniśmy zatem zadbać o dobry stan techniczny naszego samochodu. Oczywiście, wielu podzespołów nie damy rady skontrolować sami bez użycia specjalistycznych urządzeń. Dobrze, by takie czynności wykonał za nas doświadczony mechanik, na przykład przy okazji wymiany opon. Jak więc należy przygotować samochód do zimy? Co koniecznie trzeba w nim sprawdzić? Oto rady ekspertów sklepu internetowego z częściami samochodowymi iParts.pl.
Warto pamiętać
-
W celu zniwelowania ryzyka wpadnięcia w poślizg, warto zmienić opony na zimowe o odpowiednim bieżniku (co najmniej 3-4 mm), a także sprawdzić stan techniczny zawieszenia oraz hamulców.
-
Zimą samochody, zwłaszcza z silnikami wysokoprężnymi, mogą mieć problemy z odpaleniem. Aby tego uniknąć, warto sprawdzić stan akumulatora, świec żarowych, a także płynów eksploatacyjnych (olej, płyn chłodniczy, układ paliwowy).
-
Często wiele kłopotów, szczególnie zimą, sprawiają rzeczy z pozoru błahe, jak np. płyn w spryskiwaczach, dywaniki, uszczelki czy oświetlenie. Wyeliminowanie wszelkich problemów w ich przypadku zajmuje dosłownie chwilę i może to wykonać każdy.
-
Śnieg i sól drogowa to zabójcy karoserii. Należy więc przygotować samochód na ich nadejście.
Niezbędna moc akumulatora
Bez sprawnego akumulatora można raczej zapomnieć o uruchomieniu jednostki napędowej. Dlatego też pierwszą rzecz, którą należy sprawdzić w samochodzie przed zimą jest stan naładowania baterii i jej moc rozruchową. Można to zrobić przy pomocy specjalnego testera. Przy okazji warto skontrolować również samochodową instalację elektryczną. Akumulator może bowiem rozładowywać się na skutek zwarcia w instalacji. Często może dochodzić także do problemów z jego ładowaniem podczas jazdy, czego przyczyną jest zazwyczaj niesprawny lub mało wydajny alternator.
Należy pamiętać również o tym, aby nie zostawiać na noc w samochodzie włączonych odbiorników prądu (np. świateł mijania, świateł pozycyjnych, radioodbiornika, oświetlenia kabiny itp.). Tego typu urządzenia i instalacje bardzo szybko rozładują akumulator.
- Podczas dużych, dwudziestostopniowych mrozów zaleca się wyjmować akumulator z samochodu i zabierać go na noc do domu. Wraz ze spadkiem temperatury zmniejsza się bowiem pojemność elektryczna baterii. Jeżeli nie korzystamy z samochodu przez dłuższy czas, warto przechowywać akumulator w ciepłym miejscu – zaleca Piotr Żaczek, ekspert motoryzacyjny iParts.pl.
Obecnie dostępne akumulatory to w głównej mierze baterie bezobsługowe. Dobrze jest jednak przynajmniej raz w tygodniu, szczególnie zimą, sprawdzić, jakiego koloru jest tzw. magiczne oko znajdujące się w obudowie akumulatora. Zielony kolor oznacza, że bateria jest naładowana, czarna barwa informuje o konieczności doładowania, natomiast biały lub żółty kolor sugeruje wymianę akumulatora na nowy.
Alternator – wydajne ładowanie baterii
Dla prawidłowego działania akumulatora istotne jest sprawne funkcjonowanie alternatora. Kluczowe w jego przypadku jest wykonanie pomiaru prądu ładowania. Alternator doładowuje w czasie jazdy baterię samochodową i jest jednocześnie źródłem prądu w czasie pracy jednostki napędowej. O awarii alternatora świadczy najczęściej paląca się kontrolka akumulatora podczas jazdy. Sygnalizuje ona, że prąd pobierany jest właśnie z baterii jednak nie jest ona na bieżąco doładowywana. W przypadku niesprawnego lub mało wydajnego alternatora zaleca się jego wymianę na nowy lub poddanie go specjalistycznej regeneracji.
Świece żarowe i zapłonowe dla skutecznego uruchomienia silnika
Świece żarowe to elementy typowe dla silników wysokoprężnych. Ich zadaniem jest wstępne podgrzanie komory spalania. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce pobierają prąd z akumulatora potrzebny w tym celu. Liczba świec żarowych odpowiada liczbie cylindrów w jednostce napędowej. W serwisie należy miernikiem sprawdzić ich stan, czy właściwie się nagrzewają. Nie jest tajemnicą, że właściciele Diesli mają najwięcej kłopotów w zimie z uruchomieniem silnika.
„Przepalone świece żarowe spowodują problemy z uruchomieniem silnika samochodu przy niskich temperaturach.”
Świece zapłonowe z kolei to elementy kluczowe dla aut z silnikami benzynowymi. Należy je wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, czyli najczęściej są to przebiegi od 60 tys. km do 120 tys. km. Warto zrobić to przed zimą podczas przeglądu, jeżeli termin wymiany świec wypada w grudniu lub w styczniu.
Odpowiedni płyn chłodniczy ma istotne znaczenie
Przed sezonem zimowym koniecznie należy sprawdzić za pomocą glikometru temperaturę krzepnięcia płynu chłodniczego, co pozwoli zapobiec jego zamarznięciu. W następstwie złych parametrów jego krzepnięcia może dojść m.in. do rozsadzenia chłodnicy.
Dostępne produkty w sklepie z częściami samochodowymi iParts.pl produkty temperaturę zamarzania w granicach nawet -35 lub -37 stopni Celsjusza. Jeżeli konieczne jest uzupełnienie poziomu płynu w układzie chłodzącym samochodu, najlepiej wówczas dolać gotowy produkt, o ile ten w zbiorniku ma odpowiednie parametry. Koncentrat dodajemy tylko wtedy, gdy te parametry chcemy przywrócić. Płyn chłodniczy wymienia się co trzy-pięć lat.
Komentarze (1)