Opony osobowe

AKCJA ZIMA

ponad rok temu  28.11.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dlaczego warto zmieniać opony na zimowe, nawet gdy nie ma śniegu

Niebezpiecznym mitem jest wiara w to, że ze zmianą opon letnich na zimowe powinno się czekać aż spadnie śnieg. Hamując na mokrej drodze z 80 km/h nawet przy +10ºC zimówki poradzą sobie lepiej niż opony letnie – w takich warunkach samochód na oponach zimowych zatrzyma się 3 metry wcześniej. Co więcej – w momencie, kiedy auto na zimówkach już się zatrzyma, samochód na oponach letnich będzie jeszcze jechał z prędkością 32 km/h. Osiągi opon letnich pogarszają się wraz ze spadkiem temperatury – zmień opony na zimowe już wtedy, gdy rano temperatura regularnie spada poniżej +7ºC!

 Zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się już przy +7/+10ºC. Ma to szczególne znaczenie na mokrej nawierzchni, gdy opona letnia z twardym bieżnikiem nie zapewnia w takiej temperaturze właściwej przyczepności. Droga hamowania znacznie się wtedy wydłuża – dotyczy to także wszystkich SUV-ów z napędem 4x4!

Opony z homologacją zimową (symbol płatka śniegu na tle gór) czyli zimówki i dobre całoroczne – znacznie zmniejszają także prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu. Mają liczne blokujące się nacięcia i rowki – większa liczba nacięć umożliwia lepszą przyczepność w warunkach jesiennej słoty i deszczu ze śniegiem, co jest szczególnie istotne podczas często występujących w sezonie jesienno-zimowym opadów deszczu i śniegu. To już dawno przestały być opony na śnieg – nowoczesne opony zimowe oznaczają bezpieczeństwo, kiedy robi się chłodno – gdy rano temperatura jest poniżej 7-10ºC.

 Jazda na oponach letnich zimą jest całkowicie nieuzasadniona z punktu widzenia nie tylko bezpieczeństwa, ale i ekonomii. Jeżdżąc na oponach letnich w jesienno-zimowych warunkach ryzykujesz zdrowiem swoim i innych, wyrzucając przy tym ciężko zarobione pieniądze w błoto – przyśpieszając zużycie bieżnika opon, które nie będą nadawać się już do użytku w cieplejsze miesiące roku. W tym czasie powinny już odpoczywać po sezonie letnim w przechowalni.

– Jadąc na mokrej i śliskiej drodze ważne jest zachowanie ostrożności, dostosowanie prędkości do warunków, ale także zadbanie o odpowiednie opony – bez tego nie ma mowy o bezpiecznej podróży. Nowoczesne opony zimowe renomowanych producentów zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie warunków pogodowych, dlatego zmieniajmy ogumienie na zimowe lub całoroczne z homologacją zimową, gdy tylko temperatura rano regularnie spada poniżej +7°C. Korzystajmy z serwisów, które w wyniku audytu TÜV SÜD otrzymały Certyfikat Oponiarski PZPO – tam mamy pewność jakości usługi, odpowiedniego wyposażenia, umiejętności serwisantów i tego, że ktoś to wszystko za nas sprawdził – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Komentarze (3)

dodaj komentarz
  • ~ kataro 3 ponad rok temu Sprawdzony wulkanizator w Krakowie - https://www.irmarserwis.pl/ofe... To tak na przyszłość. Ogólnie z takimi specjalistami często jest tak, że nie dostaniesz pomocy od razu, a przecież tak właśnie jej potrzebujesz. Czy nie taki powinien być kierunek?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ ok 2 ponad rok temu bardzo dobry arytkul
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ sol 1 ponad rok temu Jestem za posiadaniem dwóch kompletów opon - zimowych i letnich, ale nie zgodzę się z tym,że opona zimowa lepiej zachowuje się na mokrym asfalcie niż letnia. Miałem kiedyś takie, że na śniegu spisywały się idealnie a na mokrym to był dramat! Opony zimowe są projektowane na konkretne warunki jazdy. I tak niektóre są bardziej śniegowe a inne bardziej szosowe. Te pierwsze będą miały większe "klocki" i dużo lameli, a drugie bieżnik bardziej stonowany i regularny. Pierwsze będą miały duże opory toczenia i generowały spory hałas na jezdni ale fenomenalnie trzymać na śliskim, a drugie będą odznaczać się niskimi oporami toczenia i mniejszą hałaśliwością ale lepszym prowadzeniem i trakcją szosową. Przy projektowaniu opon zawsze wybiera się kompromis między przyczepnością, oporami toczenia i trwałością.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony