Trzy podstawowe rodzaje bieżników to symetryczny, kierunkowy oraz asymetryczny. Pierwszy z nich jest najprostszą konstrukcją, która została prawie całkowicie wyparta przez dwa kolejne rodzaje. Bieżniki symetryczne są stosowane już niemal wyłącznie w oponach dostawczych. Opony do aut osobowych, poza najtańszymi modelami w małych rozmiarach, wykorzystują już tylko bieżniki kierunkowe i asymetryczne.
Zakup opon należy rozpocząć od określenia, czego oczekujemy od samochodu – sportowego prowadzenia, szczególnie wysokiego bezpieczeństwa w trudnych warunkach, a może możliwie niskiej ceny? Modele opon w popularnych rozmiarach, jak np. 195/65 R15 – https://www.sklepopon.com/opony/letnie/195/65/r15, czy 205/55 R16 – https://www.sklepopon.com/opony/letnie/205/55/r16 występują z różnymi typami bieżnika. Czym charakteryzuje się każdy z nich i jak wybrać wzór bieżnika dopasowany do naszych potrzeb?
Opony kierunkowe i asymetryczne – różnice w budowie
Bieżnik opon kierunkowych układa się w charakterystyczny układ wskazujący kierunek toczenia – zazwyczaj przypomina on kształt litery „V” lub „U”. Na ścianie bocznej opon kierunkowych umieszczane jest dodatkowe oznaczenie – Rotation – które również pokazuje, w którą stronę ma toczyć się opona po zamontowaniu w samochodzie. Opony kierunkowe można zamontować na feldze dowolną stroną. Jednak po osadzeniu gumy na obręczy będzie ją można przykręcić wyłącznie z prawej bądź z lewej strony samochodu – w zależności od tego, którą stroną została ona umieszczona na feldze.
Bieżnik opon asymetrycznych dzieli się na dwie wyraźnie odmienne strefy – zewnętrzną oraz wewnętrzną. Strefa zewnętrzna jest oznaczona symbolem outside, natomiast wewnętrzna część opony jest opisana jako inside. Należy zwrócić na to uwagę podczas montażu opony na feldze – strona z napisem outside musi znaleźć się na zewnątrz. Po założeniu opony asymetrycznej na feldze we właściwy sposób można zamontować ją w dowolnym nadkolu z lewej lub z prawej strony pojazdu. Kierunek toczenia nie ma w tym wypadku znaczenia.
Zalety i wady opon asymetrycznych
Rozdzielenie bieżnika opon asymetrycznych na dwie strefy pozwala zapewnić wyjątkowo pewne prowadzenie na suchej nawierzchni, z zachowaniem wysokiego bezpieczeństwa na mokrej drodze. Zewnętrzna strona bieżnika asymetrycznego cechuje się zazwyczaj bardziej solidną i zabudowaną konstrukcją. Dzięki temu samochód może zaoferować wysoką stabilność podczas szybkiego przejazdu przez zakręty.
Wewnętrzna strefa ma natomiast bardziej otwartą budowę, przez co umożliwia sprawne odprowadzanie wody. Wśród wad opon asymetrycznych należy wyróżnić przede wszystkim nieco wyższą cenę. Należy też zwracać większą uwagę na prawidłowy montaż niż przy oponach symetrycznych. Opona asymetryczna źle założona na feldze nie będzie skutecznie odprowadzać wody podczas jazdy na mokrej nawierzchni.
Zalety i wady opon kierunkowych
Opony kierunkowe są uznawane za szczególnie bezpieczne na mokrej i śliskiej nawierzchni. Kierunkowy układ rowków jest w stanie wyjątkowo skutecznie odprowadzać nadmiar wody, a także śniegu i błota pośniegowego. Dlatego ten typ bieżnika dominuje wśród modeli zimowych i całorocznych. Można go spotkać także w niektórych modelach letnich – są one polecane kierowcom, którzy oczekują szczególnie wysokiego bezpieczeństwa w deszczu. Ogumienie kierunkowe oferuje zazwyczaj również dobre parametry na suchej nawierzchni. Nie jest jednak nastawione na sportowe prowadzenie tak dobrze, jak opony asymetryczne.
Kierunkowy układ bieżnika wiąże się jednak z pewnymi niedogodnościami. Koło zapasowe z oponą kierunkową jest zdatne do użytku jedynie z prawej lub lewej strony auta, w zależności od kierunku montażu na feldze. Opona kierunkowa tocząca się w niewłaściwą stronę nie będzie w stanie odprowadzać wody i zachować przyczepności na mokrej nawierzchni. Opony kierunkowe mają również nieco wyższą tendencję do zjawiska ząbkowania, dlatego należy szczególnie zadbać o ich prawidłowe rotowanie. Pewną niedogodność może stanowić też fakt, że bieżnik kierunkowy cechuje się nieco wyższym hałasem pracy.
Bieżnik kierunkowy czy asymetryczny – jaki wybrać?
Właściciele mocnych samochodów, którzy lubią sportową jazdę, powinni decydować się na opony asymetryczne. Kierowcy, którym zależy na szczególnie wysokim bezpieczeństwie w trudnych warunkach pogodowych, mogą skłonić się ku oponom kierunkowym. Dobrym rozwiązaniem jest wybór opon asymetrycznych na sezon letni oraz kierunkowych na sezon zimowy. Dzięki temu można wykorzystać możliwości samochodu latem oraz zachować skuteczność i wysokie bezpieczeństwo zimą.
W przypadku opon całorocznych rozsądniej jest wybrać wzór kierunkowy, chociaż dostępne są również wielosezonowe modele asymetryczne. Mogą one sprawdzić się w przypadku kierowców, którzy chcą jeździć na oponach całorocznych nieco bardziej dynamicznie, ale są w stanie zrezygnować z samochodu w przypadku znacznego pogorszenia się warunków w sezonie zimowym.
Komentarze (1)