Komisja Europejska wydała rozporządzenie nakładające tymczasowe cło antydumpingowe na przywóz niektórych opon pneumatycznych, nowych lub bieżnikowanych oraz gumowych, w rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.
Jak już informowaliśmy, dumping to taka polityka cenowa, w której producenci sprzedają swoje towary za granicą w cenach niższych niż na rynku krajowym, a czasem nawet w cenach niższych od kosztów ich wytworzenia. Czy tak działają producenci opon ciężarowych i do autobusów z Chin, sprzedający swoje produkty w krajach Unii Europejskiej?
Takie podejrzenia ma „Koalicja przeciwko nieuczciwej konkurencji w branży oponiarskiej”, którą tworzy część producentów opon i firm zajmujących się bieżnikowaniem z Unii Europejskiej. Po skardze koalicji, Komisja Europejska zapowiedziała postępowanie antydumpingowe, które sprawdzi działalność firm zajmujących się importem.
W skardze koalicyjnej pojawia się zarzut, że opony pochodzące z Chin sprzedawane są w Europie w dumpingowych cenach oraz powodują szkody dla tutejszych producentów opon i firm zajmujących się bieżnikowaniem. Prowadzi to, zdaniem członków koalicji, m.in. do spadku liczby miejsc pracy w europejskim sektorze oponiarskim.
Dochodzenie Komisji wciąż trwa, ale już teraz podjęto decyzję o nałożeniu cła tymczasowego na producentów opon ciężarowych i do autobusów z Chin.
Jak czytamy w rozporządzeniu, „Komisja stwierdziła wstępnie, że gwałtowny wzrost przywozu po cenach dumpingowych z ChRL miał decydujący wpływ na istotną szkodę poniesioną przez przemysł Unii. Potencjalne środki antydumpingowe będą prawdopodobnie miały pozytywny wpływ na producentów unijnych, a w szczególności na MŚP.”
Indywidualne stawki cła antydumpingowego dla poszczególnych przedsiębiorstw określone w rozporządzeniu zostały ustanowione na podstawie ustaleń przeprowadzonego dochodzenia. Szczegóły można znaleźć w tym dokumencie.
Jak szacowano wysokość cła? „Szkoda zostałaby usunięta, gdyby przemysł Unii był w stanie pokryć koszty produkcji oraz osiągnąć zysk przed opodatkowaniem sprzedaży produktu podobnego na rynku unijnym, jaki tego rodzaju przemysł może zazwyczaj osiągnąć w tym sektorze w normalnych warunkach konkurencji, tj. przy braku przywozu towarów po cenach dumpingowych. Zysk docelowy ustalono na podstawie zysku osiągniętego przez przemysł Unii w 2014 r. Uznano, że był to rok w ramach okresu badanego, w którym panowały najbardziej normalne warunki konkurencji, ponieważ wielkość przywozu z Chin była wtedy najmniejsza, a średnia cena przywozu była najwyższa„.
Komentarze (0)