Transport

Wydarzenia rynkowe

ponad rok temu  24.05.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Udoskonalony tempomat przewidujący oszczędza paliwo

Scania wprowadza udoskonalony tempomat przewidujący CCAP (ang. Cruise Control with Active Prediction), który występuje ze zautomatyzowanym sterowaniem skrzynią biegów Scania Opticruise. Nowy tempomat będzie stosowany od czerwca w pojazdach ciężarowych Scania ze skrzyniami biegów G25 i G33.

W nowy tempomat będą mogły zostać doposażone pojazdy z układem napędowym Super wyposażone w dotychczasową wersję tempomatu CCAP. Dzięki znacznie zwiększonej mocy obliczeniowej, inteligentniejszym algorytmom i zoptymalizowanemu wykorzystaniu danych z map, pojazdy z nowym tempomatem CCAP mogą zaoszczędzić do 2% paliwa na drogach obfitujących we wzniesienia, utrzymując średnią prędkość na tym samym poziomie, co w pojazdach z poprzednią wersją tempomatu.

– Wraz z tą premierą wznosimy sterowanie Scania Opticruise i aktywny tempomat przewidujący na nowy, jeszcze bardziej inteligentny poziom. Nasi klienci mogą teraz jasno określić, co ma dla nich priorytet podczas przejazdu: niskie zużycie paliwa czy najwyższa możliwa średnia prędkość – komentuje Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.

Lepsze dopasowanie do ukształtowania drogi i aktualnego ruchu

Tempomat Scania CCAP jest znany z możliwości trafnego przewidywania i planowania optymalnego sposobu pokonywania wzniesień na podstawie danych z map topograficznych. Ogólną zasadą jest unikanie zbędnego hamowania, dążenie do używania optymalnego biegu i unikanie jego zmiany, a wreszcie wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu – na przykład podczas pokonywania grzbietu wzniesienia.

– Teoretycznie wydaje się to proste, ale w rzeczywistości trzeba wziąć pod uwagę i przetworzyć ogromną liczbę zmiennych, aby osiągnąć optymalny wynik. Nasi konstruktorzy sprawili, że tempomat jest znacznie bardziej inteligentny, dzięki czemu jest w stanie podejmować bardziej trafne decyzje zgodne z intencjami kierowcy – mówi Julian Modro, dyrektor ds. segmentacji rynku i zastosowań produktów w Scania Trucks.

Pojazd ciężarowy Scania do transportu długodystansowego jest zazwyczaj wyposażony w trzy tryby pracy: Economy, Standard i Power. Ponadto każdy tryb można ustawić na trzech różnych poziomach (widocznych na wskaźnikach), co w istocie określa jak często i jak bardzo może różnić się prędkość jazdy od prędkości zadanej w tempomacie.

– Kierowca, który chce zaoszczędzić jak najwięcej paliwa, wybrałby tryb Economy i poziom 3, który dopuszcza dość duży spadek prędkości na dłuższy czas podczas podjazdu. Jednak w większości sytuacji średnia prędkość pozostanie taka sama, ponieważ ciężarówka może znacznie dłużej swobodnie się toczyć przy użyciu Eco-roll. Takie ustawienie tempomatu nie zawsze jest przydatne, np. w gęstym ruchu trudno tak jechać. Rzecz w tym, że obecnie kierowca ma większy wybór – mówi Julian Modro.

Kierowca nie musi używać skrajnych ustawień. Może wybrać środkowy wariant, np. tryb Standard na poziomie 2 i nadal uzyskiwać znaczne oszczędności w zużyciu paliwa w porównaniu poprzednią wersją tempomatu.

– Udoskonalone funkcjonowanie tempomatu to wynik wyższej mocy obliczeniowej i nowych, bardziej zaawansowanych algorytmów. Kierowcy zauważą, że prędkość zmienia się bardziej adekwatnie do ich zamiarów, przebiegu drogi i warunków ruchu. Pojazd „zrozumie intencje” i dostosuje się do życzeń kierowcy – dodaje Julian Modro.

Wszystkie pojazdy ciężarowe Scania (z nielicznymi wyjątkami) zamówione z tempomatem, otrzymają nową wersję CCAP. Pojazdy Scania będące już w użyciu mogą otrzymać aktualizację oprogramowania tempomatu w serwisie, o ile mają układ napędowy Super, wprowadzony na rynek w listopadzie 2021r.

Fot. Scania

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony