Inne

Inne

ponad rok temu  05.07.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Samochód wyda 7 litrów czystej wody na 100 km
Strona 2 z 3

Japonia jest krajem posiadającym najbardziej rozbudowaną infrastrukturę stacji tankowania wodoru na świecie. Obecnie jest ich około 100, a powstaje wiele następnych. Japonia, której energetyka jest oparta na imporcie paliw, w rozwoju gospodarki wodorowej upatruje możliwość zwiększenia swojej niezależności energetycznej. Niebagatelną rolę odgrywa też świadomość ekologiczna wykształconego społeczeństwa.

K – kilowat

Zespół ogniw paliwowych Toyoty Mirai ma maksymalną moc 114 kW – to wystarczająco dużo, by zapewnić autu dobrą dynamikę. Można go jednak również wykorzystać w inny, ciekawy sposób: jako awaryjne źródło zasilania, zdolne zaopatrywać gospodarstwo domowe w prąd nawet przez tydzień.

L – litr

Dwa wysokociśnieniowe zbiorniki Toyoty Mirai mieszczą łącznie 122,4 l wodoru pod ciśnieniem 70 MPa (700 barów), co wystarcza do przejechania ponad 500 km.

M – Mirai

Mirai to po japońsku „przyszłość”. To także nazwa zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi samochodu, zaprojektowanego od podstaw i produkowanego masowo przez Toyotę. Ogniwa paliwowe nie emitują żadnych niepożądanych substancji, co czyni je przyszłościowym źródłem energii elektrycznej. Aby jednak samochody na wodór stały się powszechne – jak dziś samochody hybrydowe Toyoty – ich ceny muszą być bardziej przystępne. To się już dzieje: koszt systemu ogniw paliwowych Toyoty Mirai jest o 95% niższy, niż w przypadku jej poprzednika, Toyoty FCHV-adv. Podzespoły są mniejsze, lżejsze, bardziej efektywne i tańsze w masowej produkcji.

N – nośnik energii

Wodór to w zasadzie nie paliwo, a wygodny i bezpieczny nośnik energii, który można pozyskiwać na wiele różnych sposobów. W Europie większość wodoru produkuje się obecnie drogą parowego reformingu metanu (z użyciem gazu ziemnego jako surowca) lub przez elektrolizę wody. Ten drugi sposób pozwala wytwarzać wodór z użyciem wyłącznie energii ze źródeł odnawialnych, takich jak panele słoneczne, turbiny wiatrowe lub elektrownie wodne, bez najmniejszej szkody dla środowiska.

O – ogniwo paliwowe

Zespół ogniw paliwowych jest sercem elektrycznego samochodu wodorowego. Zachodzi w nim reakcja łączenia się na zimno wodoru z tlenem z powietrza, w wyniku której powstaje prąd elektryczny i czysta woda. Jest to możliwe dzięki specjalnej membranie polimerowej, która oddziela elektrony od protonów (jąder atomów wodoru), przepuszczając jedynie protony, które następnie łączą się tlenem. Strumień elektronów przepływa inną drogą jako prąd elektryczny.

P – patenty

W roku 2015 Toyota zrobiła rzecz bez precedensu: udostępniła bezpłatnie wszystkie 5680 patentów związanych z wodorowymi ogniwami paliwowymi, będących efektem 20 lat badań i inwestycji. Około 1970 z nich dotyczy zespołu ogniw paliwowych, około 290 – wysokociśnieniowych zbiorników wodoru, a 3350 – sterowania ogniwami paliwowymi.

Q – QDR

Skrót QDR oznacza Quality, Durability, Reliability – jakość, trwałość i niezawodność. Aby udowodnić, że te cechy odnoszą się również do wodorowego sedana Mirai, Toyota przeprowadziła intensywny test na trasie o długości 200 tysięcy kilometrów. 14 kierowców prowadziło Mirai po 16 godzin dziennie przez 254 dni po ulicach miast, autostradach i wiejskich drogach. Mimo temperatur od -20 do 37 stopni Celsjusza, nie pojawiły się żadne problemy z uruchomieniem samochodu ani żadne awarie mechaniczne. Samochód okazał się stuprocentowo niezawodny. Jedynymi czynnościami serwisowymi oprócz normalnych przeglądów były wymiana tarcz hamulcowych i dwukrotna wymiana klocków hamulcowych.

R – Rada Wodoru

Nawet najbardziej zdeterminowana firma nie zdoła sama doprowadzić do upowszechnienia wodoru w gospodarce i motoryzacji. Dlatego Toyota współpracuje z innymi firmami nad propagowaniem wodoru i wodorowych ogniw paliwowych. Działania te koordynuje Rada Wodoru, założona przez Toyotę i 12 innych firm z branż takich jak transport, energetyka i przemysł, podczas ostatniego Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.

S – sieć stacji tankowania

Infrastruktura produkcji, dystrybucji i sprzedaży wodoru znajduje się wciąż w początkowym stadium rozwoju, jednak intensywnie się rozrasta. W 2015 roku, gdy Toyota Mirai wchodziła na światowe rynki, w Europie było 40 stacji tankowania wodoru. W roku 2020 ma ich być 200, a do roku 2025 ich liczba ma sięgać 1000. Oprócz liczby ważne będzie również właściwe rozmieszczenie w dużych miastach i wzdłuż łączących je głównych dróg.

T – tankowanie

Ogromną zaletą samochodów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w stosunku do pojazdów elektrycznych jest szybkość tankowania, które zajmuje tylko 3 minuty. Cały proces jest bardzo prosty i całkowicie zautomatyzowany – wystarczy tylko połączyć pistolet dystrybutora z wlotem wodoru w samochodzie. Po automatycznym sprawdzeniu szczelności połączenia tankowanie sprężonego wodoru do pełna zostanie przeprowadzone samoczynnie.

U – pojazdy użytkowe

Pojazdy wodorowe to nie tylko samochody osobowe. Np. w Los Angeles Toyota testuje wodorowe ciężarówki służące do przewozu ładunków w porcie, a w swych fabrykach wodorowe wózki widłowe, których liczba do 2020 roku ma sięgnąć 180. Gości Olimpiady 2020 w Tokio będzie wozić ponad 100 wodorowych autobusów Toyoty.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony