Skrzynie biegów, reduktory i mosty napędowe stanowią kluczowe elementy układu napędowego w większości pojazdów mechanicznych. Choć coraz częściej spotykamy się z automatycznymi skrzyniami biegów, to wciąż wiele pojazdów, zwłaszcza te z segmentu ciężkiego, korzysta z przekładni manualnych.
Warto zrozumieć, jakie wyzwania niesie ze sobą ich eksploatacja oraz jakie czynniki wpływają na ich zużycie.
Manualne skrzynie biegów są zwykle bardziej wytrzymałe niż ich automatyczne odpowiedniki, ale ich zużycie wciąż stanowi poważny problem.
Główne przyczyny zużycia przekładni? Brak odpowiedniego smarowania!
Niewłaściwa ilość lub jakość oleju w skrzyni biegów może prowadzić do nadmiernego zużycia łożysk i kół zębatych. Warto wspomnieć, że braki oleju spowodowane są wyciekami a pogorszenie właściwości środka smarnego to pochodna zmniejszonej objętości oleju i jego naturalnego zużycia.
Otóż wbrew obiegowym opiniom, olej w manualnej przekładni zużywa się z biegiem przejechanych kilometrów. Oczywiście w przekładni nie występuje spalanie, ale w tym wypadku powodem zużycia jest wysokie ciśnienie występujące pomiędzy zębami. To one jest przyczyną ścinania długich łańcuchów polimerów i w efekcie … zmniejszenia lepkości oleju.
Właśnie dlatego olej w manualnych skrzyniach biegów, mostach i reduktorach należy wymieniać co około 60000 kilometrów. Przy okazji wymiany oleju w tych przekładniach warto przeprowadzić chemiczną rewitalizację tych elementów czterech prostych krokach:
Czyszczenie przekładni za pomocą dodatku nr 3321.
Płukanie ma na celu zapewnić optymalną wydajność przekładni oraz poprawić płynność zmiany przełożeń. Dodatek do oleju przekładniowego należy wlać przez korek przelewowy. Jeżeli skrzynia jest pełna, należy spuścić około 150 ml starego oleju i wlać dodatek. Kolejnym krokiem jest przejechanie około 5-10 kilometrów używając wszystkich przełożeń. Następnie spuszczamy stary olej i napełniamy skrzynię biegów nowym olejem przekładniowym zgodnym ze specyfikacjami producenta przekładni.
Krok 2
Wymiana oleju
Dobór oleju w przekładni musi być oparty o katalog doboru oleju. Lepkość i kolor oleju nie może być jednymi kryteriami podczas jego wyboru.
Krok 3
Podczas wymiany oleju warto profilaktycznie dodać dodatek antywyciekowy.
Preparat nie zmienia charakterystyki oleju. Preparat reaguje z gumowymi uszczelkami, zmiękcza je i delikatnie powiększa, dzięki czemu niweluje „pocenie” i większe wycieki z przekładni.
Środek należy wlać bezpośrednio do skrzyni biegów, a jedno opakowanie wystarcza na 1 litr oleju. Warto wspomnieć, że pełne działanie będzie widoczne po przejechaniu 800 kilometrów.
Krok 4
Aplikacja dodatku wyciszającego.
Ostatnim krokiem chemicznej regeneracji przekładni jest aplikacja dodatku wyciszającego na bazie dwusiarczku molibdenu.
Substancja czynna preparatu zmniejsza tarcie i niweluje hałas wyeksploatowanych mechanizmów.
Dwusiarczek molibdenu tworzy bardzo trwały film gwarantujący niski współczynnik tarcia. Dodatek do oleju przekładniowego można stosować w manualnych skrzyniach biegów i dyferencjałach. Dodatek tłumi szumienie i huczenie przekładni. Preparat nie zmienia lepkości oleju i można go stosować profilaktycznie nawet w sprawnej przekładni.
Środek należy wlać bezpośrednio do skrzyni biegów. Jedno opakowanie wystarcza na 1 litr oleju. Nie należy przekraczać dopuszczalnej dawki. Jedynym ograniczeniem stosowania tego dodatku jest zastosowanie mokrych sprzęgieł. Właśnie dlatego tego środka nie wolno stosować w przekładniach automatycznych.
Piotr Mering
LIQUI MOLY Polska Sp. z o.o.
Komentarze (1)