Chemia w warsztacie

Paliwa i oleje

miesiąc temu  02.08.2021, ~ Rafał Dobrowolski   

Jak wyciszyć głośne popychacze?

Nadmierny hałas wydobywający się z silnika może mieć wiele przyczyn, które wymagają szczegółowej diagnostyki. Hałas może być skutkiem usterki panewek, wtryskiwaczy, sworzni tłokowych, ale statystycznie rzecz ujmując - najczęściej hałasują hydrauliczne popychacze zaworów.

Dlaczego tak się dzieje? Za nadmierny hałas winić można… olej silnikowy. Wszystko jest dobrze, dopóki tworzy on poduszkę rozdzielająca elementy popychacza. Gdy jednak olej jest słabej jakości lub jest wymieniany zbyt rzadko, bardzo często dochodzi do zatkania kanałów doprowadzających olej do kompensatora.

- A wtedy zanika poduszka olejowa i metal styka się z metalem, co generuje charakterystyczny klekot - wyjaśnia Piotr Mering z firmy LIQUI MOLY Polska Sp. z o.o. - Najbardziej czuła jest szczelina wyrównująca cylinder i tłok zaworem sterującym. A też sam zawór popychacza.

Trzeba wiedzieć, że rozmiar szczeliny i charakterystyka zaworu są ściśle dopasowane do lepkości oleju. Zamiana oleju lub pogorszenie jego właściwości (np. przez wydłużenie interwału jego wymiany), może doprowadzić do usterki popychacza. Usterka tego elementu objawia się nie tylko głośnym stukaniem.

Nim dojdzie do degradacji

Hałasujące hydrauliczne popychacze zaworów? W dłuższej perspektywie trzeba się liczyć z przyspieszonym zużyciem wszystkich współpracujących elementów układu rozrządu - tj. wałka rozrządu, dźwigienek zaworowych i popychaczy.

- Co robić, kiedy popychacze głośno pracują? W takiej sytuacji, w pierwszej kolejności należy wypłukać układ olejowy środkiem Engine Flush 2662, a następnie wlać świeży olej dedykowany do danego silnika. Płukanie udrażnia kanały olejowe, szczelinę tłoka i zawór sterujący. W wielu przypadkach po takim zabiegu silnik zaczyna pracować normalnie – podpowiada specjalista z firmy LIQUI MOLY Polska Sp. z o.o.

A co, gdy płukanie silnika nie pomoże? W takiej sytuacji pozostaje wymiana popychaczy i elementów współpracujących na nowe.

- Niestety w wielu starszych samochodach taka operacja będzie nieopłacalna, dlatego warto rozważyć zastosowanie środka Liqui Moly, tj. wyciszacz popychaczy nr 8345 - dodaje Piotr Mering.

Jak działa wyciszacz popychaczy?

Ten specjalistyczny dodatek do oleju silnikowego można zastosować w dowolnym momencie eksploatacji. Preparat (300ml wystarcza na 6 litrów oleju silnikowego) należy wlać do zimnego oleju silnikowego. Środek najlepiej zastosować bezpośrednio po wymianie oleju.

Wyciszacz popychaczy to dodatek na bazie estrów, który trwale powleka metalowe elementy silnika warstwą smarną. Dzięki dodatkowej ochronie hałas uszkodzonych elementów jest mocno tłumiony, dzięki czemu silnik pracuje znacznie ciszej. I co nie bez znaczenia. Dodatek ten nie zwiększa lepkości oleju i jest w pełni bezpieczny dla silnika.

2662-https://liquimoly.sklep.pl/457-pro-line-engine-flush-05l.html
8345 -https://liquimoly.sklep.pl/463-wyciszacz-popychaczy-03l.html
https://liquimoly.sklep.pl/content/17-katalog-doboru-olejow#oww:/api/v1/oww/1001/POL/POL/1/

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ maciejos 1 4 dni temu Świetny poradnik, bardzo cenię taką wiedzę. Teraz jeżdżę autem na wynajem długoterminowy z Master1. Jeśli coś się dzieje z autem, to zajmują się tym specjaliści w ramach pakietu serwisowego. Ale warto słuchać auta, żeby w porę zareagować. :)
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony