Chemia w warsztacie

Chemia w warsztacie

ponad rok temu  07.01.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Wymiana płynu w chłodnicy – najlepiej w warsztacie

Koniec roku to okres, w którym można zaobserwować wzmożoną sprzedaż detaliczną płynów do układów chłodzenia. Czy z jego wymianą poradzi sobie przeciętny kierowca?

Zapewne tak, bo pomimo dużego postępu techniki na przestrzeni ostatnich lat, w konstrukcji i funkcjach samej chłodnicy niewiele się zmieniło. Znacząco wzrosła za to świadomość w zakresie ekologii, przez co u wielu użytkowników pojazdów budzi się dylemat, co zrobić ze zużytym płynem chłodzącym? Nie wolno go przecież wylać do kanalizacji, a po firmę zajmującą się jego utylizacją rzadko kto zadzwoni. Odpowiedź jest prosta – najlepiej tę czynność powierzyć mechanikowi w warsztacie.

- Jeszcze paręnaście lat temu na polskich drogach królowały „Maluchy”, w których nie było chłodnicy. Z kolei właściciele samochodów wyposażonych w nią borykali się z nie tylko z brakiem możliwości zakupu środków eksploatacyjnych, ale również z ich kiepską jakością – mówi Rafał Kobza, starszy specjalista ds. szkoleń w firmie Liqui Moly Polska. - Stąd też płyn w chłodnicy traktowany był jako produkt sezonowy, który pełnił swoją rolę głównie podczas zimy, a latem zastępowano go wodą. Dziś tak się już nie postępuje, a moment wymiany uzależniony jest przede wszystkim od przebiegu.

Mechanik, któremu zlecono taką usługę, nie powinien poprzestać na samej wymianie płynu. Wcześniej do starego warto dodać „Oczyszczacz chłodnicy” Liqui Moly (nr art. 2699), który usunie odkładający się na wewnętrznych ściankach kamień, rdzę i inne zanieczyszczenia. Pozostawienie ich będzie stopniowo obniżać wydajność układu chłodzenia, co może doprowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej. Pełen efekt przyniesie uruchomienie silnika na kilka minut.

Po upływie pół godziny (czas potrzebny również na przestygnięcie płynu) można przystąpić do właściwej wymiany.

Na zakończenie warto dodać „Uszczelniacz chłodnicy” Liqui Moly (nr art. 8347), który wypełni mikropęknięcia na elementach układu. Środek ten można zastosować także przy stwierdzeniu ubytków w poziomie płynu chłodzącego, podczas tzw. dolewki.

Oba produkty Liqui Moly można stosować do różnych typów chłodnic i mieszać z płynami różnych producentów. Przed przystąpieniem do wymiany można skorzystać z katalogu on-line „Dobierz olej” na stronie www.liquimoly.pl, gdyż znajdują się w nim również informacje odnośnie układu chłodzenia.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony