ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Instalacje gazowe

Instalacje gazowe

8 miesięcy temu  20.03.2018, ~ Administrator   

Czy elektromobilność zatrzyma rozwój autogazu?
Strona 1 z 3

- Uważamy, że na etapie dochodzenia do pełnej elektryfikacji w motoryzacji gaz jest niezastąpiony. Oczywiście gaz rozumiany jako LNG i CNG. W transporcie dalekobieżnym, międzynarodowym, doskonale sprawdzi się skroplony gaz LNG, natomiast w transporcie lokalnym czy też komunikacji miejskiej świetnie już dziś daje sobie radę CNG – gaz sprężony. Różnice w cenie zakupu autobusów elektrycznych i zasilanych na gaz dziś jest niemal dwukrotna, dlatego rozwiązania gazowe są brakującym ogniwem w rozwoju elektromobilności - mówił w Warszawie Robert Pastwa z PGNiG podczas niedawnych Warsaw Gas Days.

System wsparcia dla innych paliw alternatywnych niż prąd, w tym CNG, jest w chwili obecnej mniej promowany niż elektromobilność, jednak zdaniem ekspertów, ze względu na potencjalne koszty oraz zalety eksploatacyjne, rynek ten także będzie wzrastał, choć w mniejszym tempie niż autobusów elektrycznych. Stanie się tak m.in. dzięki zapowiadanej obniżce akcyzy na paliwa gazowe. Celem dla polskich samorządów powinno być zatem promowanie rozwiązań niskoemisyjnych - wykorzystujących synergię pomiędzy elektromobilnoscią oraz gazomobilnoscią.

Dziś odbywa się Polski Kongres Paliw Alternatywnych. Tu przedstawiono raport pt. "Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej", z którego wynika, że 3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne ma wyjechać na ulice polskich miast w perspektywie najbliższych 10 lat. Obecnie w kraju eksploatowanych jest ok. 90 autobusów elektrycznych oraz ok. 350 autobusów na gaz CNG, a kolejne ok. 180 pojazdów z napędem alternatywnym zostało zamówionych.

Założenia, zarówno polityki krajowej, jak i ogólnoeuropejskiej, ukierunkowane są na bezwzględne wdrażanie niskoemisyjnej komunikacji zbiorowej. Polska ma być europejskim liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego. 1000 autobusów elektrycznych rocznie ma być produkowanych w Polsce już w 2023 r. zgodnie z Programem E-bus: Polski Autobus Elektryczny, a wg. Polskiego Funduszu Rozwoju, w tym samym roku po polskich miastach ma się poruszać 1500 autobusów elektrycznych (ok. 13% całego taboru w kraju). Na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek rozwoju ekologicznego transportu nakłada Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nakaz obejmuje ok. 80 gmin i powiatów o populacji przekraczającej 50 tys. mieszkańców. Wymagany udział autobusów zeroemisyjnych we flotach ma wynieś

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony