Instalacje gazowe

Instalacje gazowe

Paliwa, oleje

Pojazdy użytkowe

Serwis Pojazdów Użytkowych

13 dni temu  01.12.2017, ~ Administrator   

Instalacje gazowe w ciężarówkach z dieslem [TEMAT MIESIĄCA]

Marcin Dziewiątkowski z firmy AC S.A., fot. Piotr Łukaszewicz

Strona 1 z 2

- Instalacja gazowa w samochodach z silnikami diesla ma ekonomiczne uzasadnienie przy bardzo dużych przebiegach. Gaz nie zastępuje bowiem oleju napędowego. Po konwersji wciąż spalanie oleju utrzymuje się na poziomie 50-60% - mówi w rozmowie z portalem warsztat.pl Marcin Dziewiątkowski z firmy AC S.A., producenta instalacji gazowych STAG.

Dlatego taka instalacje w przypadku samochodów osobowych sprawdza się dość rzadko, jest natomiast z pewnością ciekawym rozwiązaniem dla pojazdów użytkowych. Serwis pojazdów użytkowych to nasz TEMAT MIESIĄCA w grudniu.

- W samochodach osobowych z silnikami diesla koszt instalacji gazowej jest zbliżony do tego w autach zasilanych benzyną. W przypadku samochodów ciężarowych, tirów, głównym kosztem jest specjalny zbiornik na gaz. Koszt zbiornika to 5-6 tysięcy złotych, a całej instalacji w takim aucie to około 12 tysięcy – dodaje ekspert STAG.

Warto podkreślić, że poza aspektem ekonomicznym dochodzi tu jeszcze możliwość korzystania ze zwiększonej mocy silnika. Oszczędność czy wyższa moc? Decyduje kierowca. A jak to działa w praktyce? Przyjrzymy się sterownikowi STAG Diesel. Jest on alternatywną metodą zasilania do silników wysokoprężnych od 2 do 16 cylindrów.

Cały system został oparty na nowoczesnych rozwiązaniach technicznych, umożliwiających dawkowanie paliwa gazowego wraz z powietrzem, które następnie miesza się w cylindrze z olejem napędowym.  STAG Diesel nie wyklucza jazdy na samym oleju napędowym ponieważ instalacja gazowa nie wymaga ingerencji w konstrukcję wnętrza silnika. Sterownik podczas pracy silnika ma możliwość inteligentnego kontrolowania  procesu podawania dawki paliw, możliwe jest to dzięki odczytowi sygnałów z czujników:  temperatury spalin, spalania stukowego czy wskazań sondy lambda.

Zaawansowany algorytm precyzyjnego sekwencyjnego wtrysku, a także innowacyjny system autoadaptacji zapewniają odpowiednią mieszankę w całym zakresie pracy silnika, dzięki czemu użytkownik szybko odczuje wymierne korzyści ekonomiczne.

Najważniejsze cechy sterownika STAG Diesel:

- obsługa silników diesla do 8 cylindrów w trybie sekwencyjnym,
- obsługa silników diesla do 16 cylindrów w trybie niesekwencyjnym,
- możliwość dotrysku LPG lub CNG,
- zaawansowany algorytm sekwencyjnego wtrysku gazu,
- precyzyjne dawkowanie gazu oparte na aktualnym zapotrzebowaniu silnika,
- pomiar oraz kontrola ilości wtryskiwanego oleju napędowego w pojazdach z silnikami typu common rail
- rozbudowany algorytm ochrony silnika
- kontrola temperatury spalin dla zapewnienia bezpieczeństwa jednostki napędowej,
- możliwość odczytu szerokopasmowej sondy lambda możliwość kontroli składu mieszanki poprzez niezależną szerokopasmową sondę lambda dedykowaną do silników diesla, (możliwość dodatkowego montażu w przypadku gdy sonda nie występuje w silniku),
- obsługa aut wyposażonych w tempomat,
- obsługa elektronicznego przełącznika B/G LED401,
- możliwość zachowania mocy po konwersji na tym samym poziomie w pojazdach z silnikami typu common rail,
- system autokalibracji,
- możliwość modyfikacji sekwencji wtrysku gazu

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony