Instalacje gazowe

Instalacje gazowe

miesiąc temu  18.09.2020, ~ Administrator   

Interwały wymiany oleju w autach z LPG
Strona 1 z 2

Obecnie silniki pracują w wysokich temperaturach i wysokich ciśnieniach roboczych. Sprzyja to utlenianiu oleju i negatywnie wpływa na strukturę molekularną, co prowadzi do wzrostu oporu, zanieczyszczeń i osadów w silniku. Czynnikiem intensyfikującym te zjawiska może być (zwłaszcza niefabryczna) instalacja gazowa. Gaz ma nieco inne właściwości niż benzyna, więc czy do silników wyposażonych w LPG musimy używać specjalnych olejów?

Kierowcy instalują gaz w samochodach przede wszystkim dla oszczędności. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat instalacje LPG, podobnie jak same silniki, dokonały ogromnego skoku technologicznego. Instalacje V generacji pozwalają na wtrysk gazu w fazie ciekłej do kolektora dolotowego, co powoduje konieczność przewiercenia kolektora i zamontowania w nim wtryskiwaczy gazowych. Jeden komputer odpowiada za sterowanie wtryskiem gazu, drugi steruje wtryskiem benzyny. Instalacje gazowe są bardziej „zintegrowane” z silnikiem i jego standardowym sposobem zasilania. W prawidłowo zainstalowanym i wyregulowanym systemie tego typu nie dochodzi do utraty mocy ani wzrostu zużycia paliwa.

Jednym z najważniejszych czynników do rozważenia w kontekście instalacji gazowej jest temperatura spalania. W przypadku benzyny jest ona wyższa niż w przypadku silnika zasilanego gazem. Gaz potrzebuje więcej powietrza do spalania - dla benzyny to ok. 14,9 kg powietrza na 1 litr paliwa, w przypadku LPG jest to ok. 15,7 kg. Poza tym gaz spala się wolniej niż benzyna. Wyższa temperatura w komorze spalania (i przez dłuższy czas) prowadzi do podwyższenia temperatury całego silnika, co bezpośrednio wpływa na trwałość układu cylindrowo-tłokowego. Z powodu wysokich temperatur na denkach tłoków mogą tworzyć się osady, które utrudniają przenoszenie ciepła, a tłok może się przegrzać i pęknąć – narażone są na to szczególnie silniki diesla, ale nie tylko.

Wyższa temperatura to szybsza utrata właściwości przez olej silnikowy (przyspieszone utlenianie). Utlenianie oleju pogarsza parametry smarne i pompowalność oleju. Proces ten prowadzi do zagęszczenia oleju, podnoszenia jego liczby kwasowej i generowania szlamów, które osadzają się na elementach silnika. Ostatniemu zjawisku sprzyja z kolei nitrowanie oleju. Jest to niepożądany stan, który wskazuje na nasycenie oleju związkami tlenków azotu. Ich reakcja z węglowodorami, będącymi w składzie oleju silnikowego, powoduje powstawanie azotanów organicznych. Ma to destrukcyjny wpływ na działanie dodatków uszlachetniających w oleju, które są stopniowo niwelowane.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 30

  • 9
    ZADOWOLONY
  • 6
    ZASKOCZONY
  • 6
    POINFORMOWANY
  • 4
    OBOJĘTNY
  • 3
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony