ReklamaBilbord - textar 01.10-31.10 Kamila

Instalacje gazowe

Instalacje gazowe

4 miesiące temu  10.06.2019, ~ Administrator   

Kupić auto z LPG czy zamontować po zakupie?
Strona 1 z 3

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce na koniec 2017 roku zarejestrowanych było około 2,36 mln aut zasilanych LPG. Największy udział gazu płynnego dotyczy najstarszej grupy wiekowej - aut liczących sobie przeszło 20 lat. W najmłodszej grupie wiekowej, obejmującej auta młodsze niż czteroletnie, LPG napędzanych jest tylko 4 proc. zarejestrowanych w Polsce pojazdów.

Skutkuje to dużą dostępnością aut z rynku wtórnego. Kupno auta z zamontowaną instalacją gazową wydaje się więc być rozwiązaniem mniej problemowym, niż kupno auta bez instalacji i jej późniejszy montaż w serwisie. Przecież dostajemy gotowe rozwiązanie, które powinno odjąć nam dodatkowych czynności. Czy aby na pewno?

Korzystanie z instalacji przystosowującej pojazd do zasilania LPG (mieszaniną propan – butan), wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Instalacja w pojeździe przeznaczonym do sprzedaży jest często przedstawiana jako dodatkowy atut i karta przetargowa podczas zakupu. Dodatkowo perspektywa generowania oszczędności na paliwie już od dnia zakupu, potencjalnie czyni taką ofertę bardziej atrakcyjną. Jednak proces dalszej eksploatacji auta z instalacją gazową, niepewnego pochodzenia lub montażu, może okazać się dużo bardziej kosztowny.

W pierwszej kolejności należy zweryfikować, jak wyglądała dotychczasowa eksploatacja samochodu z instalacją LPG. Brak wiedzy o dotychczasowej eksploatacji i serwisie instalacji LPG, wymaga zwrócenia uwagi na kilka innych kwestii. Warto upewnić się w jakim serwisie wykonany był montaż instalacji, oraz na komponentach, którego producenta. Auto z poprawnie zamontowaną instalacją, powinno posiadać w dowodzie rejestracyjnym stosowny wpis, o dodatkowym alternatywnym źródle zasilania. Brak tego wpisu, pomimo wyposażenia auta w instalację gazową to jasny sygnał, że instalacja nie została założona zgodnie ze sztuką. Sytuacja ta rodzi problem nie tylko w eksploatacji pojazdu, gdzie za poprawną pracę odpowiada odpowiednie wykalibrowanie instalacji przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu i wiedzy. Problemem będzie też dla nowego właściciela pierwsze badanie techniczne. Zgodnie z najnowszymi aktami prawnymi, auto wyposażone w instalację LPG przy wcześniejszym braku wpisu w dowodzie rejestracyjnym, nie może przejść badania technicznego z wynikiem pozytywnym.

Kolejną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę jest stan butli gazowej. Każda butla LPG podlega pod Urząd Dozoru Technicznego. Do nowej butli załączone jest zaświadczenie, które gwarantuje jej bezproblemową eksploatację przez 10 lat. Bez tego zaświadczenie pojazd nie przejdzie badań technicznych. Po tym czasie należy wymienić butlę na nową, bądź poddać starą butlę dodatkowym badaniom w UDT, przy czym pierwsza opcja jest bardziej opłacalna.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 10

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (4)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Albert 4 3 miesiące temu Ja jak bym miał teraz kupić auto to wolałbym postawić na coś sprawdzonego, typu brc lub zavoli. Czy w innego typu instalacje bym rozmyślał? Raczej nie... Wolałbym już kupić pb i zamontować lpg.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Zenek 3 3 miesiące temu Ja jestem z tych co uważają, że samemu najlepiej wszystko zrobią nawet jeśli chodzi o montaż lpg. Sam wolę wybrać warsztat który mi zamontuje instalację i jakiej firmy ma ona być. Obecnie jeżdżę na instalacji Zavoli i mam wyrobią swoją opinie na jej temat dlatego w grę by wchodziło auto tylko z tą instalacją w innym wypadku kupiłbym bez i sam zamontował.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Pawel 2 4 miesiące temu Ja jestem raczej zwolennikiem rozwiązania zakupu auta bez LPG i zlecenie montażu dobrej instalacji np BRC po uprzednim gruntownym przeglądzie auta. Przynajmniej wiem co mam. Bo kupowanie auta z instalacją niewiadomego pochodzenia i w niewiadomym stanie to stąpanie po cienkim lodzie.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ As 1 4 miesiące temu W artykule powiedziano co najmniej 2 razy nieprawdę: 1. Butla gazowa w samochodzie podlega pod TDT a nie UDT, czyli "Tasportowy" a nie "Urząd" Dozór/-oru Techniczny/-ego. 2. Powtórna legalizacja butli LPG na kolejne 10 lat kosztuje ok. DWA razy mniej niż wymiana butli na nową!!! Innymi słowy (pomijając już argumentację o "braku znajomości i wpływu na dotychczasowe użytkowanie instalacji gazowej" - tak jakby ktoś kupując używany samochód miał wpływ i 100% znajomość jego historii i serwisowania w pozostałych niż instalacja gazowa kwestiach) nie rzetelne informacje, a bzdury totalne - chyba tylko po to, by producent instalacji gazowych (którego przedstawiciele są autorami artykułu) zwiększył sobie sprzedaż nowych instalacji - czyżby rynek siadał???
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony