Jakie są różnice pomiędzy zasilaniem samochodu gazem LPG a CNG z punktu widzenia kierowcy? Pytamy ekspertów z firmy AC SA, producenta samochodowych systemów LPG/CNG marki STAG.
W trakcie jazdy z punktu widzenia kierowcy różnica w instalacjach LPG i CNG nie powinna być zauważalna. Przykładowo, jeżeli przeprowadzono by próbę i do dwóch identycznych aut zamontowano dwa rodzaje instalacji, a następnie pozwolonoby kierowcy na jazdę próbną każdym z nich, rezultat byłby oczywisty – kierowca nie stwierdzi różnic między podróżą autem z instalacją LPG a CNG. Oczywiście warunkiem komfortowego działania systemów jest profesjonalny montaż i regulacja oraz wykorzystanie wysokiej jakości elementów instalacji. Fakt, że na CNG auto traci sporo mocy, ale jest na to prosty sposób: wystarczy zamontować wariator TAP. Po jego zamontowaniu strata mocy wynosi ok. 10%, co przy standardowej eksploatacji samochodu jest prawie niezauważalne.
Istotną różnicą pomiędzy LPG a CNG jest cena zakupu instalacji. Przez wzgląd na ciężkie i dodatkowo wzmacniane zbiorniki gazu wymagane w przypadku gazu CNG koszt instalacji wzrasta, co może stanowić pewną barierę w wyborach podejmowanych przez kierowców.
Różnicę kierowca zauważy w natężeniu głośności pracy silnika. Samochód zasilany gazem ziemnym jest cichszy nawet o 4 dB, co dla odbiorcy zewnętrznego oznacza wrażenie co najmniej dwukrotnie cichszej pracy.
Poza tym zarówno ekologia, jak i ekonomia jazdy w obu przypadkach pozostaje na wysokim poziomie, zadowalając nawet najbardziej wybrednych.
Dostępność stacji paliw
To jest główna różnica między autami z instalacją LPG i CNG, którą kierowca z pewnością odczuje. W Polsce sieć stacji paliw z możliwością zatankowania gazu ziemnego jest nadal słabo rozwinięta. Z pewnością możliwością skorzystania z plusów instalacji CNG chętniej skorzystają firmy posiadające pojazdy użytkowe, które poruszają się w obrębie danego obszaru czy miasta niż prywatni użytkownicy, którym przyjdzie z rozmysłem planować każdą podróż poza miejsce zamieszkania.
Komentarze (0)