Instalacje gazowe

Instalacje gazowe

ponad rok temu  21.02.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Montaż montażowi nierówny. Zasady prawidłowej instalacji autogazu [PORADNIK]

Montaż wtryskiwaczy, Fot. ALEX

Strona 1 z 2

Czasem z pozoru błahe detale mogą ostatecznie mieć duży wpływ na poprawne funkcjonowanie całej instalacji LPG. Dlatego też dziś robimy specjalny zoom na to, jak powinny być zamontowane poszczególne elementy samochodowej instalacji gazowej. Naszymi przewodnikami po tajnikach montażu gazowych detali będą doradcy techniczni z firmy ALEX – producenta samochodowych instalacji gazowych OPTIMA.

Po naszych drogach jeżdżą obecnie miliony aut napędzanych gazem LPG. Miliony aut = miliony zainstalowanych systemów. Mimo takich ilości przeprowadzonych konwersji wciąż zdarzają się przypadki, gdy instalacja gazowa nie działa jak powinna, gdy któryś z jej elementów ulega uszkodzeniu lub przedwcześnie się zużywa dlatego, że został niewłaściwie zamontowany. Współczesne instalacje konstruowane są tak, że ich kalibrowane przebiega niemal automatycznie i może to delikatnie uśpiło czujność i skrupulatność niektórych montażystów. Dlatego też dziś szczególną uwagę zwracamy nie tyle na ustawienia i możliwości oprogramowania, ale wracamy do tzw. podstaw montażu – przypomnimy: Co? Jak? i… Gdzie? zamontować, żeby cały system chodził jak przysłowiowy szwajcarski zegarek - długo, dokładnie i bezawaryjnie.

STEROWNIK – KONTROLER WTRYSKU GAZU

Jako, że mamy tu do czynienia z mózgiem całego systemu gazowego należy dobrze przemyśleć jego umiejscowienie w aucie. Sterownik montujemy w miejscu nienarażonym na wysokie temperatury oraz bezpośrednie działanie wody... i UWAGA gniazdem (złączem wiązki elektrycznej) skierowanym w dół. Dlaczego to takie istotne? W przypadku wystawienia sterownika na działanie wody występuje duże prawdopodobieństwo, że woda zbierająca się na złączu sterownika, w końcu przeniknie do jego środka. Złącze zawiera bowiem, w zależności od rodzaju i modelu, od 24 do 56 pinów, po których do wnętrza sterownika może przenikać wilgoć lub woda. „Większości reklamacji i uszkodzeń sterownika można by uniknąć. Wynikają one bowiem niestety najczęściej z niewłaściwego montażu i wystawienia jednostki elektronicznej na działanie wody (np. montaż w podszybiu pojazdu, gdzie może się zbierać woda) lub bardzo wysokich temperatur (np. przy montażu sterownika w pobliżu układu wydechowego).” – wyjaśnia Piotr Makarewicz – kierownik działu wsparcia technicznego

OPTIMA.

I w oczywiście… last but not least - wszystkie połączenia elektryczne wykonujemy oczywiście przy odłączonym akumulatorze.

REDUKTOR

Reduktor montujemy w komorze silnikowej poniżej zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego, tak aby zapewnić bezproblemowy przepływ cieczy chłodzącej bez możliwości zapowietrzenia się układu chłodzenia. Zaleca się podłączenie reduktora do układu chłodzenia równolegle z przewodami zasilania nagrzewnicy wewnętrznej pojazdu. Do montażu parownika używamy trójników oraz węży gumowych przeznaczonych do samochodowych układów chłodzenia.

Reduktory typu klapkowego, takie jak SHARK i TURBOT montujemy w płaszczyźnie jak najbardziej zbliżonej do pionu – tzn. tak, aby linia, którą wyznacza cewka zaworu gazowego była jak najmniej odchylona od pionu.

Ponadto zwracamy też uwagę na to, aby reduktor z jednej strony był umiejscowiony z dala od źródeł wysokiej temperatury (nie bliżej niż 100 mm od układu wydechowego), ale z drugiej strony unikamy też miejsc narażonych na znaczące spadki temperatur wywołane chociażby pędem zimnego powietrza.

Reduktor - dopuszczalne płaszczyzny montażu

WTRYSKIWACZE

Wtryskiwacze gazu powinny być zamontowane możliwie najbliżej dysz w kolektorze , dlatego też najczęściej umiejscawiane są na lub pod kolektorem ssącym.

- O ile pozwala na to miejsce (a wiadomo że komory współczesnych silników bywają mocno zabudowane i ciasne), zaleca się montować wtryskiwacze w pionie - ogranicza to zbieranie się i zaleganie zanieczyszczeń z przepływającego gazu i tym samym wydłuża żywotność wtryskiwaczy – podpowiada Piotr Juziuczuk – specjalista ds. technicznych OPTIMA.

Niezwykle istotna jest długość przewodów wychodzących z wtryskiwaczy gazowych do kolektora – muszą być jednakowej długości. Zwracamy też baczną uwagę na to, aby przewody doprowadzające gaz, nie miały ostrych załamań, które tłumiłyby czy ograniczały przepływ gazu w przewodach.

Równie istotny, co umiejscowienie samych wtryskiwaczy gazu, jest również sposób montażu dysz w kolektorze ssącym. Montujemy je jak najbliżej wtryskiwaczy benzynowych, tak aby gazowa dysza wylotowa znajdowała się nie dalej niż 5cm od dyszy wylotowej oryginalnego wtryskiwacza benzynowego. Ponadto zwracamy uwagę na geometrię, czyli sprawdzamy czy dysze gazowe trzymają jedną linię i ten sam kąt, co wtryskiwacze benzynowe.

W przypadku problemów z umiejscowieniem dysz kolektora w pobliżu wtryskiwaczy benzynowych można zastosować specjalne dysze przedłużane lub dysze podprowadzające gaz przy samym zaworze dolotowym.

FILTR FAZY LOTNEJ

Nowoczesne wtryskiwacze, takie jak oferowane przez firmę ALEX w zestawach OPTIMA, wtryskiwacze Barracuda, wymagają stosowania dobrych filtrów fazy lotnej.

Filtrów cyklonowych z odstojnikiem, który zapewnia skuteczną filtrację gazu i chronią elementy mechaniczne instalacji gazowej przed cząstkami stałymi i frakcjami oleistymi, które niestety choć nie powinny to jednak znajdują się w gazie.

Komentarze (3)

dodaj komentarz
  • ~ Logik 3 ponad rok temu Prawdziwym problemem gdzie branża leży to jakość i poziom regulacji systemu gazowego. Dno i wodorosty. 40% warsztatów potrafi nawet poprawnie i esteycznie zamontować, ale wyregulować to już dramat, myślę że 1%
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Krisek 2 ponad rok temuocena: 83%  Poważnie Panowie chwalicie się takim montażem reduktora? Reduktor podłączony na miedzi bez pętli kompensacyjnej co spowoduje rozszczelnienie po jakimś czasie bo obok mamy bagnet oleju i Klient będzie chciał co jakiś czas sprawdzić olej. Zamontowany obok akumulatora będzie chłodzony częściowo przez wentylator i przez pęd powietrza więc przy zimowej aurze będzie lipa. Zastanówcie się co wrzucacie skoro są to "...Zasady prawidłowej instalacji autogazu.."
    oceń komentarz 5 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Paweł 1 ponad rok temuocena: 50%  Mam zestaw Optima w Fabii jestem mega zadowolony.
    oceń komentarz 1 1 zgłoś do moderacji
do góry strony