Podróż samochodem zatankowanym paliwem LPG to synonim mobilności. Tankując ponad dwa razy tańsze paliwo znika ograniczenie związane z wysokimi kosztami podróży, łatwiej i przyjemniej można zwiedzić świat na 4 kołach. Firma AC S.A., producent instalacji autogaz marki STAG wspiera mobilność i podróże pod hasłem Explore the World With STAG.
Explore the World with STAG to filozofia ludzi “młodych duchem”, aktywnych, pragnących poznawać świat, którym nie przeszkadzają żadne odległości, a zabawa to ruch. Explore the World with STAG to ukłon w stronę życia. Korzystając z lata, dwie ekipy fanów motoryzacji związanych z marką STAG przetestowały komfort podróży samochodami z instalacją autogaz.
Czy dojadę na LPG?
Mity dotyczące aut z instalacją autogaz nie były tutaj bez znaczenia. Czy kierowca odczuje moment przełączenia się auta z benzyny na gaz? Czy zapach gazu będzie wyczuwalny? Czy auto będzie miało dostrzegalnie mniej mocy? Te i inne pytania zweryfikowano w trakcie przemierzania kontynentu.
Inna kwestia, która ciekawiła uczestników to dostępność paliwa na stacjach w innych krajach oraz łatwość tankowania. Jesteśmy przyzwyczajeni, że LPG jest w ofercie niemalże każdej stacji paliw. Na polskim rynku funkcjonuje łącznie blisko 6300 punktów tankowania gazu płynnego (LPG) - wynika z danych opublikowanych przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) na koniec lutego 2018 roku. Natomiast za granicą łatwość tankowania może nie być tak oczywista i dostępna. Należy również pamiętać o adapterach, a problem wożenia ze sobą adapterów zna każdy, kto podróżował po Europie samochodem na gaz.
Na wyprawę wybrano wygodne, duże i przy okazji paliwożerne auta: Mitsubishi ASX z 2013 r. oraz Ford Expedition 5.4 V8 limited 2011 rok. Oba poddane konwersji na gaz przez specjalistów marki STAG.
Wyznaczono dwie trasy: na północ i południe Europy. Jedna z załóg pokonała trasę Lesko – Budapeszt. Celem było uczestnictwo w wyjątkowym dla fanów motoryzacji wydarzeniu: wsparcie Roberta Kubicy startującego w Grand Prix Węgier. 12. eliminacja mistrzostw świata Formuły 1 odbyła się na torze Hungaroring. Druga załoga wyruszyła z Białegostoku do Esbjerg w Danii, największego duńskiego portu nad Morzem Północnym. Z Esbjerg pochodzi jeden z bardziej znanych zespołów żużlowych Europy, utytułowany Esbjerg Vikings. Łącznie pokonali 4 tysiące kilometrów, przemierzyli Polskę, Niemcy, Danię, Słowację i Węgry.
Nie było zaskoczeniem, że podróż na LPG okazała się znacznie tańsza niż na benzynie. Nawet uwzględniając różnice w cenie paliwa za granicami kraju oraz niewielkie zużycie benzyny przez oba samochody uczestnicy zaoszczędzili na stacjach benzynowych prawie 40%. Ford na trasie o długości 950 km spalił 158 l LPG, co dało średnie spalanie 16,6 l na 100 km. Mitsubishi ekonomiczniej: 258 l LPG na trasie 3 000 km, czyli około 11 l/100km. Do rachunku jednak należy doliczyć również zużycie 38 l benzyny, którą trzeba było zatankować w trakcie podróży przez Danię. Do najbliżej stacji z LPG było niestety zbyt daleko, aby rozważyć taką wyprawę.
LPG, ale gdzie?
A jak z dostępnością LPG? Na południe od granic kraju, na Słowacji i na Węgrzech z dostępem do LPG nie było większych problemów, pomimo, że LPG jest mniej popularne niż w Polsce. Ciekawostką jest wygląd dystrybutorów, nierzadko ukwieconych na wzór przydomowych rabatek. Żartobliwie można zauważyć, że może świadczy to o proekologicznym znaczeniu LPG dla transportu drogowego? Inaczej przedstawia się ta kwestia w drodze na północ, kiedy to im bardziej oddalamy się od granic kraju tym dostępność LPG spada. W Danii ilość stacji zaskakuje: są tylko 3 punkty z tańszym paliwem i nie zawsze jest do nich po drodze. Jeżeli nie uda zatankować do pełna jeszcze w Niemczech, dalszą trasę trzeba pokonać bez biletu ulgowego, na benzynie.
Drobiazg, ale cieszy
Przydatnym narzędziem w trakcie wyprawy przez Europę okazała się aplikacja STAG w Trasie. Producent zachwala ją słowami: „Pierwsza na rynku aplikacja uwzględniająca potrzeby właścicieli samochodów z instalacjami autogaz. Wyjątkowe narzędzie zapewniające kierowcy komfort oraz bezpieczeństwo podróży.” I faktycznie okazała się pomocna, ułatwiając poszukiwanie stacji z LPG na trasie przejazdu. Pozwoliło to uniknąć czasochłonnego zajeżdżania na kolejne stacje i sprawdzania ich oferty. Szczególnie w Skandynawii, gdzie paliwo to praktycznie nie występuje, kierując się według wytycznych aplikacji docieramy do celu bez pokonywania zbędnych kilometrów i nerwowego sprawdzania stanu zbiornika.
Komfort podróży
Pozostała ostatnia kwestia i odpowiedź na pytanie: czy kierowca oraz współpasażerowie odczuwali fakt, że jadą samochodem z instalacją autogaz na pokładzie? Otóż tutaj spostrzeżenia są ciekawe, ponieważ zarówno specjaliści montujący na co dzień instalacje STAG w Autoryzowanych Serwisach z południowej ekipy, jak i członkowie drugiego zespołu, którzy (sic!) nigdy nie testowali auta z LPG, nie odczuli niedogodności. Nie potwierdziły się mity związane z instalacją LPG. Uciążliwy zapach, szarpanie, brak mocy przy wyprzedzaniu – przy fachowo zamontowanej instalacji złożonej z komponentów wysokiej jakości, oraz poddanej profesjonalnej kalibracji takie zdarzenia nie mają obecnie racji bytu.
Jeżeli podróże są pasją, wystarczy pomyśleć, jak można ją rozwijać nie doprowadzając tym samym domowego budżetu do ruiny. Zalety posiadania instalacji autogaz marki STAG w aucie zna i docenia już blisko 6 milionów ludzi na całym świecie. Bezpieczeństwo, niezawodność i opieka gwarancyjna sprawiają, że odkrywanie świata ze STAG-iem jest coraz przyjemniejsze - explore the world with STAG!
Komentarze (0)