Instalacje gazowe

Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Najważniejsze elementy instalacji gazowej
Pierwsze samochody z wtryskiem benzyny trafiły do powszechnego użytku pod koniec lat 60. XX wieku. Coraz ostrzejsze normy emisji spalin, a także chęć obniżenia kosztów produkcji samochodów spowodowały, że obecnie produkowane auta mają silniki zasilane wyłącznie poprzez wtrysk benzyny. Rozwój technologiczny tego rodzaju zasilania postępował dosyć szybko. Pod koniec lat 90. powszechne stało się stosowanie w samochodach wtrysku wielopunktowego oraz plastikowych kolektorów dolotowych. Następstwem takiego rozwoju była konieczność dostosowania instalacji gazowych do potrzeb rynku. Po okresie panowania mikserowych instalacji gazowych I, II generacji oraz prawie niezauważonym odejściu instalacji III generacji, dość szybko zaczęły rozwijać się i opanowywać rynek instalacje wtrysku sekwencyjnego IV generacji, a wraz z nimi pojawiły się pierwsze elektromagnetyczne wtryskiwacze gazowe.

Dość szybko zdano sobie sprawę, że wtryskiwacze gazu to najważniejszy i najbardziej skomplikowany mechaniczny element instalacji gazowej. Od jakości wykonania oraz precyzji jego działania zależy prawidłowa praca silnika na paliwie gazowym. Wtryskiwacze gazowe różnią się między sobą w wielu aspektach. Oprócz wyglądu zewnętrznego wtryskiwacze różnią się również budową wewnętrzną i sposobem działania. Pod względem konstrukcyjnym wtryskiwacze możemy podzielić na trzy główne grupy:
- Wtryskiwacze membranowe (dziś już praktycznie niestosowane), nazwane zostały od zastosowanej w ich konstrukcji membrany. Do otwierania przepływu gazu membrana była podnoszona przy pomocy przytwierdzonego do niej metalowego elementu oraz cewki. Wtryskiwacze tego typu charakteryzowały się dużą trwałością i odpornością na zabrudzenia. Z uwagi na dosyć duża masę i bezwładność układu membrany i poruszającego ją metalowego elementu, wtryskiwacze tego rodzaju były stosunkowo wolne w działaniu. Do najbardziej popularnych przedstawicieli tej rodziny należą wtryskiwacze produkowane przez holenderską firmę SGI.
- Wtryskiwacze blaszkowe (stosowane obecnie), w których element sterujący przepływem gazu ma postać niewielkiej i lekkiej blaszki z uszczelnieniem gumowym, poruszanej za pomocą elektromagnesów. Konstrukcja taka zapewnia dużą dokładność i powtarzalność oraz trwałość i szybkość działania. W tej grupie do najbardziej popularnych należą produkty włoskiej firmy Matrix.
- Wtryskiwacze tłoczkowe, to największa i najbardziej popularna grupa stosowana obecnie na rynku. Głównym elementem konstrukcji jest metalowy tłoczek sterowany za pomocą cewki, umożliwiający przepływ gazu. Wśród tego typu konstrukcji możemy wyróżnić wtryskiwacze zasilane gazem od dołu. Mają one tłoczki stosunkowo dużych rozmiarów, przez co są stosunkowo wolne i niezbyt trwałe W tej grupie najbardziej popularne są produkty firm Valtek i Rail. Druga grupa to wtryskiwacze zasilane gazem od góry, gdzie tłoczki są mniejsze i lżejsze, przez co uzyskują bardzo dobre parametry oraz wytrzymałość. Do tej grupy można zaliczyć koreańskie wtryskiwacze Hana oraz japońskie Keihin.


Wydawać by się mogło, że konstrukcja wtryskiwaczy jest dosyć prosta, jednak w rzeczywistości jest inaczej. Aby stworzyć wysokiej klasy wtryskiwacz, potrzeba doświadczenia oraz wielu lat badań. Odpowiednio opracowany i wykonany wtryskiwacz powinien zapewniać dużą dokładność dawkowania i powtarzalność, a także gwarantować długą żywotność oraz stabilność temperaturową. Elementy sterujące przepływem, takie jak blaszki czy tłoczki, pokrywane są odpowiednimi materiałami, które mają zmniejszyć tarcie, a zarazem zwiększyć żywotność wtryskiwaczy. Głównym parametrem charakteryzującym wtryskiwacze jest wydajność, dzięki której można określić jaką moc na cylinder wtryskiwacz jest w stanie obsłużyć. Ważną cechą jest również szybkość działania, czyli minimalny czas, w jakim po podaniu napięcia wtryskiwacz jest w stanie otworzyć się lub zamknąć. Przy konieczności stosowania dużych średnic kanałów przelotowych wynikających z właściwości fizycznych gazu, a co za tym idzie dosyć masywnych elementów sterujących przepływem, bardzo ciężko jest stworzyć „szybki” wtryskiwacz gazowy. Wymaga to stosowania odpowiednich cewek będących w stanie wytworzyć dużą siłę poruszającą elementem sterującym. Dlatego też wtryskiwacze gazowe mają z reguły duże rozmiary. Mimo, że wtryskiwacze gazowe mają bardzo podobną zasadę działania do wtryskiwaczy benzynowych, to jednak parametrycznie nie są w stanie im dorównać. W większości przypadków wtryskiwacze gazowe występują jako pojedyncze elementy, które można łączyć w grupy za pomocą kompatybilnych listew. Zdarza się również, że produkowane są jako jedna całość w grupach 2, 3 lub 4, pozwalając w ten sposób dobrać je odpowiednio do silnika.

Obecnie na rynku jest szeroki wybór wtryskiwaczy gazowych. Do podstawowych modeli zaliczyć możemy produkty firmy Rail, Valtek, Magic Jet, które charakteryzują się niską ceną, dobrymi parametrami, są łatwe w serwisowaniu i nadają się do większości pojazdów. Bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości charakteryzują się wtryskiwacze firm Matrix oraz Hana. Tego typu wtryskiwacze dobrze radzą sobie w większości aut i gwarantują spore przebiegi międzyserwisowe. Za jedne z najlepszych na świecie uważane są wtryskiwacze japońskiej firmy Keihin. Mają doskonałe parametry i długą żywotność. Jednak ich podstawową wadą jest wysoka cena.
Stosując odpowiednie wtryskiwacze, instalator ma zapewnioną łatwą kalibrację systemu, a użytkownik optymalną dynamikę podczas jazdy oraz spalanie na minimalnym poziomie. Nie należy zapominać, że sam użytkownik ma także duży wpływ na to w jaki sposób i jak długo będą poprawnie pracować wtryskiwacze w jego aucie, dlatego nie należy zapominać o okresowych przeglądach instalacji gazowej i wymianie filtrów (szczególnie fazy lotnej) zgodnie z harmonogramem.

Andrzej Michta
specjalista ds. technicznych
Auto-Gaz Centrum

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony