Instalacje gazowe

Krajowe

3 godziny temu  12.05.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Polska i Włochy w czołówce rynku LPG

W 2024 r. zarejestrowano w Polsce 125 296 nowych samochodów z instalacją LPG – prawie trzykrotnie więcej niż pojazdów elektrycznych (BEV) i hybrydowych (PHEV). Nasz kraj jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy.

Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji. Wg danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 roku koszt przejechania 100 km na LPG to zaledwie 24,18 zł.

Autogaz będzie jednym z najważniejszych zagadnień omawianych podczas Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego, który jest największym wydarzeniem branżowym w Europie. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 20-22 maja 2025 r. w Katowicach pod hasłem: Energy Everywhere.

Energy Everywhere

W Polsce 12,7% zarejestrowanych samochodów jest zasilanych LPG, podczas gdy we Włoszech odsetek ten wynosi 7,4%. To dwa największe rynki europejskie w zakresie konsumpcji i użytkowania autogazu. Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło o połowę więcej samochodów osobowych na LPG niż elektrycznych .

– Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach. Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie – w tym Francję. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40% – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).

Warto zauważyć, że producenci samochodów coraz częściej oferują modele fabrycznie wyposażone w instalacje LPG. W 2022 r. najpopularniejszy samochód w Europie, Dacia Sandero, był w 58% zasilany LPG. W przypadku Dacii Jogger było to aż 77 proc., a w przypadku Dacii Duster 43%. Wśród sprzedawanych w Polsce Renault Clio jeden samochód na pięć ma montowaną fabrycznie instalację autogazową.

Rynek samochodów na LPG w Europie

LPG pozostaje najtańszym paliwem: według danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. koszt przejechania 100 km wynosi jedynie 24,18 zł. Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 28,91 zł. Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 35,38 zł. Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 42,54 zł. Podróż samochodem elektrycznym kosztuje 40,55 zł, podczas gdy najdroższym paliwem jest wodór – przejazd pojazdem elektrycznym z ogniwami paliwowymi wynosi ponad 65 zł.

LPG w maszynach rolniczych

LPG może przynieść szereg korzyści z zastosowania w ciągnikach rolniczych – kwestia ta jest obecnie analizowana przez Ministerstwo Infrastruktury. W 2024 r. Polska Organizacja Gazu Płynnego zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o umożliwienie montażu instalacji autogazowych w ciągnikach rolniczych. W II połowie minionego roku rozpoczęły się uzgodnienia techniczne w tej sprawie.

Inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, przepisy dotyczące montażu autogazu w ciągnikach nie są obecnie zharmonizowane na poziomie Unii Europejskiej. Warto w tym momencie zauważyć precedens, który pojawił się na rynku czeskim – pomimo braku rozwiązań wspólnotowych, Czesi wydali homologację na ciągnik rolniczy zasilany CNG na podstawie tzw. homologacji typu UE. Likwidacja luki prawnej w postaci braku odpowiednich przepisów w Polsce, może w ocenia POGP przynieść szereg pozytywnych konsekwencji, w tym możliwość wprowadzenia przez polskich przedsiębiorców nowego asortymentu systemów autogazowych dla ciągników i redukcję emisyjności CO2 z sektora rolnictwa dzięki wykorzystaniu w ciągnikach LPG.

POGP zaprasza na Europejski Kongres Gazu Płynnego

Europejski Kongres Gazu Płynnego, organizowany przez Liquid Gas Europe, jest największym wydarzeniem branżowym w Europie, które każdego roku gromadzi liderów, ekspertów i decydentów z całego świata. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 20-22 maja 2025 r. w Katowicach pod hasłem: Energy Everywhere. Będzie to doskonała okazja do omówienia wyzwań związanych z transformacją energetyczną oraz przyszłością gazów płynnych w Europie.

W tegorocznej edycji weźmie udział ponad 1 400 uczestników, 100 wystawców i sponsorów oraz ponad 40 prelegentów. Reprezentowanych będzie ponad 390 organizacji z Europy i świata, co podkreśla międzynarodowy wymiar Kongresu.

Podczas Kongresu odbędzie się 12 paneli dyskusyjnych i warsztatów, obejmujących kluczowe tematy związane z przyszłością gazów płynnych. Ważną częścią Kongresu są też sesje panelowe – w tym roku poświęcone m.in. dekarbonizacji sektorów transportu i ogrzewania, zastosowania gazu płynnego w przemyśle i rolnictwie, oraz potencjałowi komercjalizacji odnawialnego gazu płynnego – biopropanu oraz bioeteru dimetylowego (rDME). Odbędą się takie warsztaty poświęcone nowym regulacjom europejskim oraz najnowszym rozwiązaniom w branży autogazowej.

Fot. POGP

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony