Instalacje gazowe

Instalacje gazowe

2 miesiące temu  19.05.2020, ~ Administrator   

Większa moc z LPG, czy to możliwe? – kolejne udane eksperymenty

Najnowszy sprzęt do analizy spalin

Strona 1 z 4

Prawda o autogazie zdaje się być taka, że silniki po konwersji paliwowej to nieodkryta moc. Póki co owe rewelacje wywiedzione przez pewną ekipę z motorsportu zdają się niewiele interesować inżynierów koncernów motoryzacyjnych. A szkoda, bo wdrożenie pakietu usprawnień każe wróżyć szansę poradzenia sobie z ryzykiem LSPI.

Rynek instalacji gazowych jest w Polsce na tyle pokaźny, by zapytać: czy i jak poważny może być problem ze „spalaniem detonacyjno-stukowym”. Przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości obrotowej silnika (Low Speed Pre Ignition) jest niepożądany, gdyż objawia się w sposób niekontrolowany przedwczesnym zapłonem w komorze spalania, w efekcie czego w skrajnych przypadkach może dojść do poważnego uszkodzenia silnika, co zresztą bywa odnotowywane w wielu przypadkach roszczeń gwarancyjnych. 
Uszkodzony tłok po 20 000 kilometrów w nowym silniku Euro 6 po nieodpowiednim założeniu i wyregulowaniu instalacji LPG? Zatarcie silnika po konwersji gazowej? 
Wcale nie tak odosobnione to przypadki, biorąc pod uwagę ekspertyzy techniczne realizowane na zlecenie rozżalonych klientów. Co bardziej zastanawiające, ekspertyzy dotyczą najnowszych samochodów z tzw. fabrycznymi instalacjami. Silnik na gwarancji, doszło do zatarcia panewki i tłoka, a biegły poprzestaje na opinii: zabrakło oleju. Te i podobne finały spraw skłoniły opolski zespół 44tuning do przyjrzenia się faktycznym przyczynom. I tym razem metodycznie.

LPG i jego LSPI 
Paliwo gazowe? Zacznijmy od tego, że LPG ma zupełnie inny przebieg (charakterystykę) spalania niż benzyna. Gdy dawkowanie realizowane jest w fazie lotnej, a silnik jest w technologii GDi?
– Za każdym razem, analizując instalacje tego typu, odnotowywaliśmy spadek osiągów i nasilenie samozapłonu – przybliża poczynione obserwacje Robert Halicki stojący na czele zespołu 44tuning z Opola. – Co istotne dla nas, specjalistów od opracowywania autorskiej strategii ulepszania osiągów silników wyczynowych i cywilnych, to pozostaje zwykle... dyskretniejsze dla użytkowników takich silników. LSPI? Odczucia są dla kierowców po prostu mniej zauważalne niż w przypadku aut zasilanych paliwem konwencjonalnym, a objawy początkowo mniej dokuczliwe. Do czasu, bo finał bywa tragiczny w skutkach: przegrzanie zaworów, uszkodzenia tłoków, panewek ... – naszym zdaniem problemem kluczowym okazuje się przegrzewanie układu katalitycznego. Tak, gdyż gaz intensywniej spala się nie w komorze, a w kolektorze wylotowym czy nawet w układzie wydechowym. A przecież powinien co najwyżej dopalać się w układzie odpowiadającym za czystość spalin.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir z autorskimi rozwiązaniami: po tuningu LPG 230 KM i 350 Nm, a średnie zużycie LPG to 9,7 l/100 km
Wykres dla silnika Mazdy CX9 3.7 V6 277 KM po zamontowaniu instalacji gazowej w sposób przyjęty na rynku i tylko 206 KM
Mazda CX9 (ta sama co wykres). Widoczne nieodpowiednie zamontowanie m.in. dyszy rozpylacza, a to tylko jedna z wielu wykrywanych nieprawidłowości

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
do góry strony