Instalacje gazowe

Warto wiedzieć

ponad rok temu  05.10.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zasilanie silnika benzynowego LPG a emisja spalin

Silnik wraz z instalacją testową

Normy emisji spalin i ich znaczenie w nowoczesnych pojazdach są nie do przecenienia. Mając na uwadze ciągłe podwyższanie norm emisji spalin warto poważnie zastanowić się nad rodzajem stosowanego medium jako paliwa. Powoli dochodzi już do bariery technologicznej, kiedy dalsze ograniczanie emisji spalin tak naprawdę przyniesie drastyczne ograniczanie mocy generowanej przez pojazd. Już dzisiaj stosowane rozwiązania, takie jak filtr cząstek stałych są tak naprawdę substytutami pozwalającymi sztucznie uzyskiwać korzystne rezultaty norm emisji spalin w warunkach laboratoryjnych, pogarszając je drastycznie podczas realnego korzystania z pojazdu np. podczas jazdy w cyklu miejskim.

Dalsze zaostrzanie norm emisji spalin będzie wymuszać na konstruktorach projektowanie napędów mieszanych w postaci zespołów hybrydowych lub całkowitą zmianę podejścia do kwestii jakie paliwo zasilające silnik zastosować. Gotowym rozwiązaniem jest zastosowanie paliw na bazie węglowodorów takich jak: Propan (C3H8), propen (C3H6), butan (C4H10), buten (C4H8). Do testów nad tym rozwiązaniem, przeprowadzonych w siedzibie firmy AC S.A. wykorzystano auto Honda Jazz, rocznik 2006, silnik 1,4 (61 kW).

Testowe auto zostało wyposażone w kompletną instalację LPG marki STAG. Zminiaturyzowany mikroprocesorowy sterownik sekwencyjnego wtrysku gazu STAG-4 Plus powstał na bazie sprawdzonego układu STAG-300 Plus. Zmodernizowany sterownik wyposażony jest w unowocześnione oprogramowanie z dodatkową mapą graficzną 3D umożliwiającą precyzyjną regulację wtrysku gazu w zależności od prędkości obrotowej silnika. Urządzenie posiada opcję dodatkowej ręcznej korekty parametrów pracy w zależności od temperatury wtryskiwanego gazu oraz możliwość podgrzewania wtryskiwaczy gazowych.

Rozszerzenie oprogramowania sterownika o dodatkowe funkcje precyzyjnego dawkowania wtrysku gazu sprawia, że samochody z instalacją opartą na sterowniku STAG-4 Plus, spełniają normy emisji spalin Euro 5. Testowe auto zostało wyposażone w następujące podzespoły instalacji LPG: reduktor STAG R02, urządzenia wtrysku gazu (listwa wtryskowa) STAG AC W03, oraz elektroniczna jednostka sterująca STAG-4 QBOX PLUS oraz inne homologowane elementy.

Wyniki analizy spalin Benzyna 95

Wyniki analizy spalin LPG

Analizę spalin przeprowadzono na wieloskładnikowym analizatorze spalin Gasbox firmy Unimetal zgodny z dyrektywą MID ISO 3930. Przeprowadzone badania wykazały, że emisja CO jest niższa w przypadku zasilania pojazdu gazem LPG, w stosunku do silnika zasilanego benzyną bezołowiową. Wynik ten przemawia na korzyść układu zasilania LPG, ponieważ CO jest toksycznym składnikiem spalin i pożądane jest, aby jego zawartość była jak najmniejsza (wg. norm do 0,3% objętości). Również w przypadku emisji HC pojazd zasilany gazem LPG wykazał się mniejszą emisją na podwyższonych obrotach. Emisja HC podczas zasilania benzyną na zimnym silniku przekroczyła dopuszczalne normy (ppm vol.).

Autorzy badania:

mgr inż. Przemysław Turuk1,
dr inż. Krzysztof Garbala2,
dr inż. Kazimierz Witaszek3,
mgr inż. Tomasz Cybulko4

1 UNIMETAL Sp. z o.o. ul. Kujańska 10, Złotów

2 Centrum Badań i Rozwoju AC SA. ul. 42 Pułku Piechoty 50, Białystok

3 Wydział Transportu, Politechnika Śląska, ul. Krasińskiego 8, Katowice

4 Centrum Badań i Rozwoju AC SA. ul. 42 Pułku Piechoty 50, Białystok

Komentarze (10)

dodaj komentarz
  • ~ Azla 10 ponad rok temu Jak porównamy temperaturę pracy to się okazuje, że emisja węglowodorów w silniku zasilanym LPG jest ponad 3 krotnie wyższa niż na benzynie. 93 stopnie - benzyna 8, a LPG - 27. Jaka to ekologia?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Diagnosta 9 ponad rok temu @profesor Chyba masz niesprawny mózg. To normalne, że na zimnym lub niedogrzanym silniku wartość HC będzie podwyższona bo sonda lambda lub katalizator mogą być jeszcze nierozgrzane do temperatury optymalnej pracy.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ profesor 8 ponad rok temuocena: 0%  testy zrobione na niesprawnym samochodzie.. stare świece/uszkodzony układ.. HC >100 - to jest śmiech na sali Panowie mgr/dr/ to jest śmiech.. gdzie Wy zdobyliście te tytuły? - oddajcie je.. i wracajcie do szkoły.. Ogólnie - testy można przeprowadzić wtedy kiedy: silnik jest w idealnym stanie.. - czyli hc na granicy błędu 4-5 może mniej ewentualnie nie było badań tylko znów papier wszystko przyjmie..
    oceń komentarz 0 2 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Konradeusz 7 ponad rok temu Elvis może to jest proste jak budowa cepa. Ale czytanie Twoich wypocin bez interpunkcji i innych zasad gramatycznych, jest dużo bardziej skomplikowane.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ gary 6 ponad rok temu ~Elvis a co z instalacjami LPG najnowszej generacji (prins VI generacja) gdzie gaz podawany jest przez wtryski benzynowe od razu po uruchomieniu silnika ? Ta wersja pracuje całkowicie bez Pb.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Elvis 5 ponad rok temuocena: 0%  To jast właśnie proste ludzie na silniku zasilany lpg nie przełączyć się na zimnym silniku chyba że stara instalacja gazowa co szlo zmienić paliwo z benzyny na gaz przy iluś tam obrotach lub na przycisku gaz jest suchym paliwem dlatego najpierw silnik powinien się rozgrzać zanim przejdzie na gaz inaczej silnik może po pewnym czasie się zatrzeczasilanie tego silnika gazem wiec na niskiej temperaturze jest takie jak na benzynie to jest proste jak budowa cepa
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
  • ~ Paweł 4 ponad rok temuocena: 100%  Porównanie powinno odbywać się w takich samych warunkach cieplnych.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ tkj 3 ponad rok temuocena: 100%  Jeśli auto posiada obie instalacje (benzyna - lpg) to silnik po uruchomieniu zawsze pracuje na benzynie. Dopiero po osiągnięciu temperatury pracy komputer przełączy na gaz. Przyspieszanie przełączania nie jest optymalne dla silnika. Dopiero pomiar III, IV na benzynie można porównywać z pomiarami na lpg.
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ ja 2 ponad rok temuocena: 100%  No właśnie, a gdzie pomiar zimniejszego silnika na LPG, aby porównać to przekroczenie HC?
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ k4mil 1 ponad rok temuocena: 67%  Jaki sens ma porównywanie skladników spalin na benzynie i LPG przy róznych stanach cieplnych silnika? Jaki jest cel takiego badania? Dla mnie logika na poziomie: ile mleka daja zwierzęta w gospodarstwie na przykładzie krowy i świni.
    oceń komentarz 4 2 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony