Opatentowana przez firmę TMD Friction „lekka technologia” wykorzystywana jest do produkcji klocków hamulcowych w ciężarówkach. Dzięki niej zredukowana zostaje masa własna pojazdu, a tym samym zużycie paliwa.
Na drogach całego świata przybywa pojazdów użytkowych i ciężarowych, które niezmiennie odgrywają ważną rolę w transporcie i logistyce. Skutkiem ubocznym tej sytuacji jest większe zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla do atmosfery. Z tego powodu wprowadzane są liczne ograniczenia i obostrzenia, jednym z liczących się tu czynników jest norma Euro. Od jej wysokości - co prawda przyznanej podczas homologacji jednostki napędowej - uzależnione są między innymi stawki za przejazd polskimi trasami szybkiego ruchu i drogami krajowymi.
- W transporcie drogowym bardzo ważnym czynnikiem są realne koszty eksploatacji pojazdu. To przede wszystkim liczenie zużycia paliwa i szukanie sposobu jego ograniczenia - mówi Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager. - Biorąc pod uwagę masę pojazdu i przewożonego ładunku wydawać się może, że odjęcie kilkunastu gramów z wagi klocka hamulcowego nie ma żadnego znaczenia. A jednak, biorąc pod uwagę liczbę kół, można osiągnąć wynik liczony w kilogramach, a to mnożymy jeszcze przez przebieg wyrażany w setkach kilometrów. Warto się o tym przekonać korzystając z kalkulatora udostępnionego na naszej stronie internetowej.
Obniżenie wagi klocka hamulcowego uzyskano poprzez zastosowanie cieńszej płytki nośnej. Wymierną korzyść dało także wywiercenie w niej otworów, co jednocześnie podnosi wytrzymałość na obciążenia termiczne i efektywność w odprowadzeniu ciepła. Dodatkowo w miejscach łączenia z materiałem ciernym zastosowano wkładkę, która wyrównuje grubość klocka do pierwotnych wymiarów. Inaczej nie pasowałaby do zacisku hamulcowego.
Opracowana w ten sposób konstrukcja klocków została opatentowana przez Textar jako Light Technology (LT). Jej zalety zostały docenione przez specjalistów między innymi tytułem „Innovation Galery” na targach Automechanika 2015 w Madrycie.
Ciensza płytka klocków hamulcowych w żaden sposób nie może obniżyć skuteczności i wydłużyć drogi hamowania. To bardzo ważny czynnik przy pojazdach użytkowych i ten parametr, w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji, nie został obniżony” - dodaje Przemysław Przymuszała. - „Co więcej, dzięki poprawie efektywności odprowadzania ciepła wzrosła żywotność zarówno klocków, jak i tarcz hamulcowych. A częstotliwość ich wymiany, w tym i przestoju pojazdu w warsztacie, to kolejne elementy liczące się do kalkulacji kosztów w transporcie drogowym.
Przy wątpliwościach dotyczących doboru referencji Textar do konkretnego modelu samochodu, można skorzystać z katalogu TecDoc lub multimedialnej aplikacji BrakeBook. Kalkulator oszczędności w pojazdach wyposażonych w klocki Textar Light Technology dostępny TUTAJ.
Komentarze (1)