Układ hamulcowy

Układ hamulcowy

Artykuł sponsorowany

12 miesięcy temu  22.05.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Dlaczego warto zadbać o ciszę podczas hamowania?

W ofercie Textar znajduje się 350 podkładek tłumiących, by każde hamowanie było ciche

Cisza wewnątrz samochodu jest oznaką sprawnego działania pojazdu oraz ma spory wpływ na komfort jazdy. Piszczące lub skrzypiące hamulce mogą świadczyć o konieczności wymiany elementów tego układu, ale także znacząco obniżyć przyjemność podróży samochodem i zniechęcić do korzystania z niego. W firmie TMD Friction, do której należy marka Textar, działa specjalny zespół do spraw redukcji hałasu.

Układ hamulcowy powinien być przede wszystkim skuteczny. Ale warto, by działał również w sposób jak najbardziej przyjazny dla użytkowników pojazdu. Dlatego istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu kierowcy oraz pasażerów może mieć cisza podczas hamowania. Cichsze hamowanie wpływa na percepcję kierowcy samochodu i innych użytkowników drogi, a także na poziom hałasu wewnątrz auta.

Ciche samochody przyjazne dla mieszkańców

Warto pamiętać, że wibracje i drgania zawsze występują podczas hamowania. W dążeniu do ciszy chodzi o uzyskanie określonego ich zakresu i częstotliwości. Inżynierowie muszą dołożyć wszelkich starań, aby przez cały okres eksploatacji klocki i tarcze hamulcowe, pracujące w układzie hamulcowym wraz ze wszystkimi elementami nieresorowanymi, były dla nas niesłyszalne.

Cisza towarzysząca hamowaniu szczególnie ważna jest w przypadku samochodów elektrycznych, które z racji swej konstrukcji i napędu są znacznie cichsze niż pojazdy z silnikiem spalinowym. Dodatkowe dźwięki dochodzące z układu hamulcowego są w takim pojeździe dużo bardziej zauważalne i mogą obniżać komfort jego użytkowania. Jednocześnie, w przypadku pojazdów hybrydowych lub elektrycznych, gdzie ich masa własna jest wyższa, a siła hamowania musi sprostać zadaniu zatrzymania auta, układ hamulcowy musi być bardziej wydajny.

Warto również pamiętać, że samochody elektryczne, ze względu na swoją cichą pracę, mogą być uważane za przyjazne dla mieszkańców miast. Ma to znaczenie zwłaszcza w godzinach nocnych, kiedy hałas generowany przez silniki spalinowe może być szczególnie uciążliwy. Z kolei w poruszającym się niemal bezszelestnie elektryku piszczenie lub inne dźwięki słyszalne podczas hamowania będą tym bardziej zwracały uwagę i przeszkadzały.

– Dlatego w ramach naszej firmy działa specjalny zespół do spraw redukcji hałasu, który dba o to, by hamowanie było cichsze i bardziej komfortowe, a jednocześnie niezawodne i skuteczne. W naszych pracach rozwojowych cały czas dążymy do doskonałości, a dla wspomnianego zespołu do spraw redukcji hałasu doskonałość to cisza. Szczególnie w przypadku samochodów elektrycznych. Z tego powodu nieustannie udoskonalamy technologię hamulców w dążeniu do najwyższego komfortu hamowania. W ofercie Textar znajduje się 350 podkładek tłumiących, by każde hamowanie było ciche – podkreśla Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.

Skuteczne i ciche hamowanie może wpływać nie tylko na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. W samochodach elektrycznych hamulce zwykle są połączone z systemem rekuperacji energii, co pozwala na odzyskiwanie części energii kinetycznej powstającej podczas hamowania i przekazywanie jej z powrotem do baterii do ponownego wykorzystania.

Elektryków systematycznie przybywa

TMD Friction, właściciel marki Textar, w badania i rozwój inwestuje rocznie ponad 300 milionów euro. Rozwiązania dotyczące samochodów elektrycznych pochłaniają coraz większą część tego budżetu, bo na drogach, również w naszym kraju, jest coraz więcej takich aut. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2022 roku w Polsce zarejestrowano ponad 26,5 tysiąca samochodów elektrycznych, co stanowiło wzrost o 33% w porównaniu z rokiem poprzednim. W polskich salonach dostępnych jest łącznie 108 modeli pojazdów w pełni elektrycznych. Aż 83 z nich to samochody osobowe, a 25 – auta dostawcze. Liczba w pełni elektrycznych modeli możliwych do kupienia w naszym kraju wzrosła od ubiegłego roku o 38%.

Wśród nich są też samochody, w tworzeniu których uczestniczył Textar. Marka może pochwalić się bogatym doświadczeniem w opracowywaniu materiałów ciernych do aut elektrycznych. Textar stworzył klocki hamulcowe na pierwszy montaż na przykład do BMW i8 oraz i3, a także modeli Volkswagena: ID.3, ID.4, ID.5 i Buzz. Współpracuje również z Teslą.

Textar opracował klocki hamulcowe na pierwszy montaż do wielu samochodów elektrycznych, między innymi Volkswagena ID.3.

Więcej informacji o działaniach TMD Friction w dążeniu do doskonałości znaleźć można na http://www.tmdqr.com/w_dazeniu_do.

Zdjęcia: Copyright TMD Friction, 2023

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Tester tarcz 1 11 miesięcy temu W TMD Friction poleam założyć zespół do spraw bicia tarcz - niestety kolejny zestaw klocki + tarcze Textar zamontowany u klienta zaliczył krzywiznę po niedużym przebiegu.. I oczywiście po raz kolejny reklamacja odrzucona z powielanego zawsze powodu "nie doczyszczenia piast"... Dodam, że na kilkadziesiąt założonych zestawów TRW zdarzyła się JEDNA reklamacja.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony