Wymagania wobec tarczy hamulcowej ciągle wzrastają. Wynika to z tego, że pojazdy są coraz szybsze i mają silniki o coraz większej mocy. Stały się również cięższe, a to ze względu na rosnącą liczbę dodatkowych systemów odpowiadających za bezpieczeństwo i komfort.
Układ hamulcowy musi sprostać coraz trudniejszym warunkom. W związku z tym wielokrotnie większa jest też energia hamowania, nad którą trzeba zapanować. W konsekwencji przegrzewania się tarcz hamulcowych może dojść zarówno do spadku siły hamowania, jak i do awarii układu hamulcowego, dlatego inteligentne zarządzanie powstającą energią cieplną odgrywa kluczową rolę w rozwoju tarcz hamulcowych.
Producenci układów hamulcowych stosują różnorodne metody rozpraszania ciepła w sposób kontrolowany. Ważne jest uniemożliwienie przenoszenia ciepła do innych komponentów elementów układu i płynu hamulcowego. Aby zapewnić chłodzenie elementów ciernych po hamowaniu, między klockiem a tarczą hamulcową powstać musi odpowiednia szczelina wentylacyjna – zapewnia to wykonanie tarcz hamulcowych z bardzo małymi tolerancjami, dzięki czemu podczas kolejnego hamowania możemy być pewni, że hamulce zadziałają tak jak powinny.
Firma TRW wprowadziła do oferty dwuczęściowe tarcze hamulcowe (Semi Compound Discs), które obejmują 24 numery katalogowe dla różnych modeli samochodów BMW (serie 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, X5 i X6). Tarcze składają się z odpornej na korozję aluminiowej flanszy, połączonej z pierścieniem ciernym z żeliwa szarego za pomocą specjalnych stalowych sworzni. Taka konstrukcja umożliwia lepsze rozpraszanie ciepła generowanego podczas hamowania, co zapobiega odkształcaniu się wskutek obciążenia termicznego. Dzięki zastosowaniu aluminium część jest dodatkowo lżejsza. Wpływa to na zmniejszenie mas nieresorowanych, co z kolei redukuje zużycie paliwa, zwiększa płynność ruchu pojazdu i poprawia kierowalność.
W celu uproszczenia montażu TRW pakuje swoje tarcze hamulcowe w papier VCI, który zabezpiecza je przed wilgocią i korozją. Dzięki temu nie jest już konieczne czyszczenie tarczy ze smaru przed montażem. Dzięki swojej polaryzacji cząsteczki VCI zapewniają również ochronę przed elektrochemicznymi reakcjami powodującymi korozję.
Komentarze (1)