Różne powierzchnie wymagają różnych układów hamulcowych i różnego stylu hamowania. Brembo wyjaśnia to wszystko w kilka minut!
- "Zwycięzca się cieszy, zwyciężony wyjaśnia" - mówi Julio Velasco, jeden z najsłynniejszych trenerów siatkówki na świecie. Jednak w Brembo, pomimo tego, że wygraliśmy wszystko podczas 2017 WRC, jesteśmy również gotowi na wyjaśnienia - mówią przedstawiciele Brembo.
Błoto vs asfalt: jakie zmiany czekają na hamulce podczas 2018 WRC?
Okazuje się, że hamulce Brembo to był niezbędny (choć niewystarczający) warunek wygrania poprzedniej edycji, zarówno rajdów WRC, jak i WRC 2. Warunek niezbędny, ponieważ zwycięzcy z roku 2017, zarówno w WRC, jak i w WRC 2 (Sébastien Ogier z ekipy M-Sport World Rally oraz Pontus Tidemand ze Skoda Motorsport), jechali z układami hamulcowymi Brembo.
Niewystarczający, ponieważ kilku innych kierowców, którzy również jechali z hamulcami Brembo musiało się zadowolić dalszymi pozycjami. Dla Brembo, wykorzystanie roku 2018 na świętowanie byłoby niezłą opcją. Zamiast tego zdecydowaliśmy się wyjaśnić w jaki sposób układy hamulcowe działają w dzisiejszych rajdach WRC, zarówno w błocie, jak i na asfalcie, jakie warunki są dla hamowania krytyczne, oraz które rajdy organizowane w nadchodzącym sezonie stanowią dla hamulców największe wyzwanie.
Rozwiązania techniczne
Ponieważ przepisy techniczne nie zmieniły się od 2017 r., również rozwiązania techniczne, jakie zapewnia Brembo nie zmieniły się znacznie. Niemniej jednak, prace rozwojowe pozwoliły nam udoskonalić kilka rozwiązań stosowanych podczas poprzednich mistrzostw.
Przepisy dopuszczają tarcze o średnicy 370 mm, ale tylko podczas wyścigów na asfalcie: aż do roku 2016 największa dopuszczalna średnica wynosiła 355 mm. Ogólnie rzecz biorąc, tarcze każdego pojazdu są wymieniane na koniec dnia, choć rajd mógłby z powodzeniem zostać zakończony z jednym kompletem. Jednak hamulce nie działałyby tak dobrze, ponieważ znaczne zużycie tych pojazdów powoduje zmianę szczeliny tarcz po zaledwie 150 km co oznacza, że układ hamulcowy jest mniej skuteczny, wolniej reaguje i jest zimny.
Z drugiej strony, zwiększenie mocy układu hamulcowego grozi wytworzeniem nadmiernych ilości ciepła. Aby to skompensować, producenci poprawili parametry przednich wlotów powietrza i opracowali niewidziane wcześniej tylne wloty powietrza: Brembo poinformowała poszczególne ekipy ile powietrza potrzeba do chłodzenia tarczy i zacisku.
Po uważnej analizie wszystkich za i przeciw, odrzucono pomysł systemu chłodzenia cieczą: ta opcja spowodowałaby dodatkowe obciążenie zacisków oraz konieczność zastosowania dodatkowych komponentów, ale przede wszystkim mogłaby stanowić zagrożenie w przypadku uszkodzenia pompy. Poza tym, inżynierowie Brembo są przekonani, że zastosowanie wlotów powietrza pozwoli utrzymać temperaturę pod kontrolą.
Brembo zaprojektowała dla każdego koła dwukanałowy układ wlotu powietrza: jeden kanał prowadzi do środka tarczy, natomiast druki jest skierowany bezpośrednio na zacisk hamulcowy. Z tyłu natomiast, z jednej strony kanały mogą być większe, gdyż mogą służyć do chłodzenia innych komponentów pojazdu.
Podczas 21. mistrzostw z rzędu Brembo będzie dostawcą ekipy M-Sport Ford WRT, która kolejny raz wystawia mistrza świata, Sébastiena Ogiera; dwa pozostałe samochody Ford Fiesta WRC będą prowadzić Elfyn Evans, Bryan Bouffier z Teemu Suninen.
Brembo jest również producentem niemal całego układu hamulcowego dla trzech samochodów Hyundai i20 Coupe WRC, które prowadzą: Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Thierry Neuville i Dani Sordo. Brembo jest też producentem zacisków, pomp, tarcz, klocków, a nawet pedałów dla obu ekip. Z drugiej strony, trzy Toyoty Yaris WRC mają zaledwie kilka komponentów od Brembo.
Zmienne wpływające na pracę hamulców
Podczas rajdowych mistrzostw świata ekipy rajdowe spotykają się z bardzo wieloma zmiennymi, które wpływają, między innymi, na parametry układu hamulcowego. Oto najważniejsze z nich:
1) Wraz ze wzrostem przyczepności wzrasta wykorzystanie układu hamulcowego.
Podczas WRC zdarzają się zawody, kiedy trasa jest zaśnieżona, kiedy indziej oblodzona, a podczas innych trzeba przejeżdżać przez cieki wodne. Również nawierzchnie podczas WRC są bardzo różnorodne, ponieważ mogą być zarówno asfaltowe, jak i gruntowe, a nawet pokryte piaskiem czy żwirem. To wszystko przekłada się na różną przyczepność, która warunkuje działanie hamulców.
2) Im bardziej kręta droga, tym większe naprężenia w układzie hamulcowym.
Na pracę hamulców wpływają również trasy odcinków specjalnych: rajd złożony z licznych odcinków prostych oraz zakrętów, gdzie odpuszcza się gaz i hamuje to coś zupełnie innego niż naprzemienne skręty w prawo i w lewo.
3) Na trasie z licznymi pochyłościami układ hamulcowy jest narażony na większe naprężenia.
Równie ważna dla naprężeń, na jakie narażone są hamulce są zmiany wysokości: zawody na płaskiej nawierzchni to nie to samo co duże zjazdy lub ostre podjazdy. Dzięki długiemu doświadczeniu nabytemu podczas rajdowych mistrzostw świata, Brembo produkuje zróżnicowane układy hamulcowe, w zależności od warunków, z jakim będzie się mierzyć samochód.
Komentarze (1)