Układ hamulcowy

Układ hamulcowy

ponad rok temu  02.10.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Jak rozwiązać problem hałasujących hamulców?
Strona 1 z 2

Znasz ten irytujący dźwięk, który rozlega się, kiedy dojeżdżasz do świateł? Jest to pisk, zgrzyt, jęk, a może grzechotanie? Cóż, są to po prostu hałasujące hamulce i dźwięk ten może być jedną z pierwszych oznak, że coś zaczyna się z nimi dziać. Jest to również jeden z najczęstszych powodów wizyt klientów w każdym warsztacie. Jednocześnie stanowi on na ogół jeden z najtrudniejszych do rozwiązania problemów. Przyjrzymy się bliżej hałasującym hamulcom, temu jakie są przyczyny tego zjawiska oraz w jaki sposób w kilku krokach można je wyeliminować.

Czym jest hałas wydobywający się z hamulców?

Wróćmy do podstaw. Mówiąc prostym językiem, dźwięk to wibracja. Czy to świergot ptaków, dźwięk gitary akustycznej czy grzmot pioruna, wibracje te wprawiają powietrze w ruch, tworząc falę dźwiękową, której częstotliwość zależy od prędkości wibracji.

Tak samo wygląda to w przypadku hałasujących hamulców. Wszystkie elementy hamulców wibrują w pewnym zakresie, generując hałas. W większości przypadków hałas ten nie jest słyszalny dla ludzkiego ucha. Jednak jeśli natężenie wibracji wzrasta lub wzbudza dalsze wibracje w innej części, tarcza hamulcowa działa jak głośnik, wzmacniając dźwięk i sprawiając, że wibracja staje się słyszalna. Rezultat? Hałasujące hamulce.

Co powoduje hałas w hamulcach?

Hałas wydobywający się z hamulców może być spowodowany przez wiele różnych czynników, związanych zarówno z komponentami, jak i ich instalacją. Nadmierna korozja, zapieczone lub wygięte sworznie ustalające, częściowo zapieczone zaciski, nagromadzony kurz i pył z hamulców, zbyt duże bicie - różnice w grubości tarcz lub nawet zużyte tarcze hamulcowe – wszystkie te czynniki mogą powodować wibracje na styku tarcza-klocek hamulcowy, tym samym powodując hałas. Najczęstszym źródłem hałasu jest układ hamulcowy, może on jednak powstawać również wtedy, kiedy hamowanie generuje ruch w innej części, na ogół w elementach układu kierowniczego oraz w silniku i poduszce skrzyni biegów.

Rodzaje hałasu wydobywającego się z hamulców.

Tak, to prawda! Istnieją różne rodzaje hałasu generowanego przez hamulce, każdy spowodowany inną częstotliwością wibracji. Na przykład niska wibracja może brzmieć jak jęk, a wyższa przypomina raczej pisk. Najczęściej występujące rodzaje hałasu z hamulców to:

- Buczenie: wibracje o niskiej częstotliwości – poniżej 300 hz. Wśród przyczyn można wymienić nieodpowiednie zamontowanie tarczy hamulca na piaście, uszkodzenie tarczy, zbyt duże różnice w grubości tarcz oraz ich bicie.

- Skrzypienie: wibracje o średniej częstotliwości – 300 hz do 5 kHz. Wśród przyczyn znajduje się lepiący się tłoczek w zacisku lub lepiące się śruby prowadzące, niewłaściwie przeprowadzona instalacja klocków hamulcowych, mocno zużyte tarcze oraz porysowanie materiału ciernego.

- Piszczenie: wibracje o dużej częstotliwości – powyżej 5 kHz. Na ogół jest powodowane wibracją materiału ciernego w momencie przyłożenia go do tarczy.

- Ultradźwięki: wibracje o bardzo wysokiej częstotliwości – powyżej 12 kHz (dźwięki niesłyszalne dla człowieka).

Poza wyżej wymienionymi dźwiękami występuje jeszcze odgłos przypominający szlifowanie, na ogół spowodowany przez brak materiału ciernego, na skutek czego klocki hamulcowe i tarcze trą metal o metal, oraz szuranie oznaczające, że między klockiem i tarczą znalazło się ciało obce.

Czego szukać?

Dobrym pomysłem jest sprawdzenie całego układu hamulcowego, w szczególności klocków, jako że najczęściej to one są elementem wskazującym, że coś jest nie tak. Na przykład stożkowe zużycie klocków może oznaczać uszkodzony zacisk. Uszkodzona płytka nośna klocka sugeruje, że przy instalacji użyto nadmiernej siły. Różnice w grubości tarcz również są pewnym sygnałem występowania drgań o niskiej częstotliwości. Wśród innych symptomów, na które należy zwrócić uwagę, znajduje się nierównomierne zużycie klocków, wycieki płynu hamulcowego, uszkodzenie tłoczków i lepiące się wsporniki zacisku.

Najlepsze praktyki montażu

W celu zminimalizowania problemów związanych z hałasującymi hamulcami należy postępować zgodnie z najlepszymi praktykami.

- Upewnij się, że wszelka rdza, nagromadzony kurz i pył z hamulców zostały usunięte z zacisku.

- Przed wysunięciem tłoczków zawsze oczyść ich odsłonięte powierzchnie. Wysunięcie tłoczków będzie łatwiejsze, jeśli otworzysz odpowietrznik. Wysuwaj tłoczek (tłoczki) z użyciem odpowiedniego narzędzia. Nigdy nie podważaj opierając dźwignię o cierną stronę tarczy.

- Dokładnie oczyść miejsca, w których klocek dotyka zacisku.

- Sprawdź tłoczki, uszczelki, osłony i elementy przesuwne na zacisku i upewnij się, że nie są uszkodzone ani skorodowane i mogą się swobodnie przesuwać.

- Wymień wszystkie zaciski do absorpcji drgań, sprężyny i bolce, które mogą utracić właściwości uzyskane w czasie hartowania z uwagi na wysoką temperaturę panującą w hamulcu.

- Przy wymianie klocków zawsze sprawdzaj tarcze pod kątem minimalnej grubości, różnic w grubości tarczy oraz bicia.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Egon Olsen 2 ponad rok temu Szkoda, że artykuł nie traktuje o tym co naprawdę istotne: - pomiar bicia tarczy po jej zamontowaniu - pomiar bicia samej piasty - zakaz smarowania piasty przez założeniem nowej tarczy - zakaz dokręcania tarcz pneumatem itd...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ junak99 1 ponad rok temuocena: 67%  W mojej furze pomogła wymiana na klocki w jakości oe z delphi. Jeździ sie cichutko i nie ma problemow z hamowaniem. Znajomy kupił jakieś najtańsze i mówi że tragedia i musi co innego założyć bo na tych sie normalnie boi jeździc
    oceń komentarz 2 1 zgłoś do moderacji
do góry strony