źródło: Bosch
Nowa norma Euro 7, która wejdzie w życie w listopadzie 2026 roku, po raz pierwszy określi limity emisji cząstek stałych pochodzących z innych źródeł niż spaliny, czyli na przykład z opon czy układów hamulcowych. Zmiana będzie dotyczyć również części zamiennych – to oznacza, że Rozporządzenie europejskie 2022/0365 (COD) nie tylko ustala limity emisji cząstek dla nowych pojazdów, ale także nakłada obowiązek przeprowadzania testów emisji dla komponentów hamulcowych sprzedawanych jako części zamienne.
Firma Bosch wyposażyła stanowisko testowe w jednym ze swoich głównych ośrodków badawczo-rozwojowych w Karlsruhe w nowoczesne urządzenia, umożliwiające przeprowadzanie testów emisji cząstek stałych z hamulców. System ten pozwala określić, kiedy i w jakich warunkach układ hamulcowy generuje cząstki podczas jazdy. Od końca 2022 roku koncern prowadzi badania w tym kierunku.
Dynamiczny pomiar cząstek stałych w całym cyklu testowym
Aby zrozumieć specyfikę emisji cząstek z komponentów hamulcowych w całym cyklu testowym, Bosch na swoim stanowisku badawczym korzysta z zaawansowanej technologii pomiarowej, która przewyższa nawet wymagania normy Euro 7. System mierzy emisję cząstek PM 10, PM 2,5 oraz ultradrobnych PM 1, a także dokładnie określa ich wielkość w zakresie od 10 nanometrów (około 10 tysięcy razy mniejsze od grubości ludzkiego włosa) do 10 mikrometrów. Ta precyzyjna technologia pozwala inżynierom Bosch dokładnie badać emisję cząstek w różnych warunkach drogowych.
Wyniki testów pomogą udoskonalić klocki i tarcze hamulcowe Bosch, co ostatecznie doprowadzi do niższej emisji cząstek w trakcie korzystania z auta. Badania pokazują, że hamulce emitujące mniej cząstek zużywają się wolniej, co oznacza rzadszą wymianę części w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. To jeden z kroków, które mają na celu wsparcie środowiska naturalnego.
źródło: Bosch
Komentarze (0)