ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Układ hamulcowy

temat miesiąca

Części i regeneracja

Układ hamulcowy

Układ hamulcowy i zawieszenie

4 miesiące temu  31.01.2019, ~ Administrator   

O czym świadczy zbyt twardy lub zbyt miękki hamulec? [TEMAT MIESIĄCA]
Strona 1 z 2

Gdy kierowca naciska pedał, pompa tłoczy płyn roboczy przez przewody twarde oraz elastyczne. Trafia on następnie do zacisków, które – za sprawą tłoczków - pod wpływem ciśnienia przyciskają klocek do tarczy hamulcowej. Ważnym elementem układanki  jest również tzw. „serwo” hamulcowe, czyli niewielkie urządzenie wytwarzające dodatkowe podciśnienie, które ma za zadanie zwiększyć siłę hamowania. Bez niego nawet minimalne wciśnięcie pedału hamulca wymagałoby od nas znacznie więcej wysiłku. Mimo wszystko, czasem stawia on nadmierny opór. Co może być tego przyczyną?

Jednym z powodów wystąpienia tzw. „twardego” pedału hamulca może być stary lub niskiej jakości płyn hamulcowy. Niewiele osób pamięta, że jest on higroskopijny, to znaczy, że pochłania wodę. Z biegiem czasu i kilometrów może zebrać się jej całkiem sporo, co obniża skuteczność hamowania.  Kierowca może to odczuć właśnie poprzez nadmierną twardość hamulca. Poza tym, obecność wody sprawia, że płyn traci swoje właściwości antykorozyjne. To jedna z najczęstszych przyczyn korozji przewodów hamulcowych w starszych pojazdach, która może być bardzo niebezpieczna, bo taki przewód może po prostu pęknąć. Z uwagi na te zjawiska płyn hamulcowy powinniśmy wymieniać co dwa lata lub 60 000 km, w zależności, co nastąpi wcześniej– tłumaczy Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.

Kolejna przyczyna to awaria pompy próżniowej, czyli tzw. „pompy vacum”. Jest to urządzenie obecne w każdym silniku Diesla, które zasila wspomniane serwo hamulcowe. W samochodach stosuje się dwa jej typy – tłokową i wyporową. Usterka pompy vacum może pogorszyć skuteczność układu hamulcowego, a jej przyczyną jest najczęściej zużycie eksploatacyjne samej pompy lub wycieki oleju silnikowego. Warto zatem dbać o terminową wymianę oleju oraz o stosowanie płynów najwyższej jakości. Inną przyczyną twardego pedału hamulca mogą być zapieczone tłoczki w zaciskach hamulcowych. Najczęściej zjawisko to jest efektem braku właściwej konserwacji układu hamulcowego podczas wymiany jego elementów. Możliwe jest również zużycie osłon gumowych tłoczków, które wynika ze zbierającej się tym obszarze wody.

Wyeksploatowany płyn hamulcowy może dać także inny efekt, czyli sprawić, że pedał hamulca będzie zbyt „miękki”. W skrajnych przypadkach np. z uwagi na przegrzanie układu, po prostu zapadnie się on w podłogę. Płyn, który pochłonie dużo wody, ma znacznie niższą temperaturę wrzenia, więc jest to szczególnie niebezpieczne, gdy jeździmy dynamicznie i często używamy hamulca. W takim przypadku, oprócz wymiany płynu, niezbędna jest wymiana przewodów hamulcowych oraz kontrola pozostałych elementów tego układu. Możliwy jest także zbyt niski stan płynu hamulcowego, spowodowany wyciekiem. Typowe awarie dotyczą rozszczelnień na pompie hamulcowej albo wycieków z przewodów elastycznych lub twardych. O czym jeszcze warto pamiętać, szczególnie w kontekście prac warsztatowych?

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony