Układ hamulcowy

Układ hamulcowy

2 miesiące temu  15.10.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Sworzeń prowadzący zacisku hamulca - wskazówki naprawcze

Zacisk pięściowy, znany również jako zacisk pływający, jest jednym z najczęściej używanych zacisków hamulcowych w pojazdach mechanicznych. Jego szczególną cechą jest możliwość przesuwania za pomocą sworzni prowadzących.  Ten rodzaj montażu określa się również mianem łożyska pływającego. Po aktywacji hamulca tłok hamulcowy naciska na wewnętrzny klocek hamulcowy i dociska go do tarczy hamulcowej. Siła reakcji przemieszcza zacisk hamulcowy na sworzniach prowadzących i dociska do tarczy hamulcowej z taką samą siłą zewnętrzny klocek hamulcowy. 

Poniższe wskazówki przygotowane zostały przez ekspertów Hella TechWorld.

Warunkiem sprawnego działania są swoboda i łatwość ruchu. W zależności od typu zacisku hamulcowego sworznie prowadzące w uchwycie zacisku hamulcowego mogą być albo prowadzone wewnątrz i uszczelnione osłonami przeciwpyłowymi, albo przykręcone śrubami na zewnątrz i zamontowane ciągle w tulejach amortyzujących.

Zanieczyszczone, trudno się poruszające lub zablokowane elementy prowadzące ograniczają funkcję zacisku hamulcowego i mogą mieć następujące skutki:

  • Zwiększone zużycie klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych
  • Nierównomierne zużycie klocków
  • Nieskuteczne lub jednostronne hamowanie
  • Przegrzewanie materiału / przeciążenie termiczne
  • Jednostronne przebarwienie i zużycie tarcz hamulcowych
  • Zwiększona głośność przy nieaktywnym hamulcu
  • Silne jednostronne zabrudzenia kół przez ścier z hamulców

W przypadku niektórych usterek na przyczynę może wskazywać już sposób zużycia 

starych zdemontowanych klocków hamulcowych

W ramach wszystkich napraw i prac konserwacyjnych zacisku pięściowego należy przestrzegać następujących zasad:

  • Sprawdzić sworzeń prowadzący pod kątem swobody ruchu, zanieczyszczenia lub uszkodzenia
  • Sprawdzić, czy osłony przeciwpyłowe lub tuleje amortyzujące nie są uszkodzone. 
  • Sworznie prowadzące powinny się łatwo przemieszczać przesuwane do tyłu i do przodu w uchwycie zacisku hamulcowego (Rys. 1).

  • Zanieczyszczone części należy przed ponownym użyciem wyczyścić, a w razie potrzeby wymienić

Uszkodzone części należy zawsze wymienić. 
W zależności od modelu pojazdu i typu zacisku hamulcowego dostępne są różne zestawy naprawcze (rysunek 2).

Smarowanie powierzchni ślizbowych cienką warstwą odpowiedniego smaru

Przed włożeniem wewnętrznych sworzni prowadzących powierzchnie ślizgowe należy posmarować cienką warstwą odpowiedniego smaru na bazie silikonu (Rys. 3).

Nieodpowiednie środki smarne mogą prowadzić do pęcznienia elementów gumowych i usterek hamulca koła (rysunek po prawej).

Przed ponownym zmontowaniem hamulca należy sprawdzić także tłok hamulcowy i osłonę przeciwpyłową pod kątem prawidłowego działania i uszkodzeń i w razie potrzeby wymienić te części. Niewłaściwa konserwacja lub naprawa może doprowadzić do nieprzyjemnych reklamacji lub kosztownych szkód następczych. 

źródło: Hella TechWorld

Wskazówka dotycząca bezpieczeństwa Powyższe informacje i porady praktyczne zostały przygotowane przez firmę HELLA w celu zapewnienia profesjonalnego wsparcia dla warsztatów samochodowych. Informacje udostępnione na tej stronie internetowej powinny być wykorzystywane tylko przez odpowiednio wykwalifikowany personel.

Komentarze (3)

dodaj komentarz
  • ~ ted 3 2 miesiące temu ciekawe, dałek ~Kszak łapke w górę a ocena zmieniała się na 33% łapek w dół. ATE mówi nie smarować i wymieniać gumki co drugi klocek. Będę się tego trzymać, bo pomarowałem i po dwóech latach piszczą hamulce przy lekkim hamowaniu.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ VW GOLF 2 9 miesięcy temuocena: 100%  Na YT produkuje się uparcie jakiś wystraszony doradca ATE zakazujący kategorycznie smarowania tych sworzni. Prawda zaś jest taka, że złożenie tego na sucho powoduje poprawną pracę zacisku tylko przez kilka miesięcy. Po 3 -5 miesiącach, woda z solą, pył i wysoka temperatura spowoduje z pewnością przyrastanie stalowego sworznia do tulei gumowej i duże opory w przesuwaniu zacisku. Tarcze się grzeją. Posmarowanie sworzni poprawia warunki pracy w funkcji czasu, ale nie likwiduje problemu w całości. Po 3 latach tule gumowe do wymiany znowu. Inne systemy ze sworzniem smarowanym stale i osłoniętym osłoną gumową nie mają tego problemu i pracują latami jak nowe.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Kszak 1 10 miesięcy temuocena: 100%  No i znowu misz masz. Na zdjęciu smarowany jest sworzeń systemu ATE. ATE twiedzi... nie smarować.
    oceń komentarz 3 0 zgłoś do moderacji
do góry strony