ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Układ hamulcowy

Układ hamulcowy – część twojego bezpieczeństwa [TEMAT MIESIĄCA]
Strona 1 z 3

Spowolnienie i zatrzymanie pojazdu oraz pewność, że pozostawiony na parkingu samochód nie stoczy się samoistnie – to pierwsze i najważniejsze skojarzenia z układem hamulcowym. Aby mógł działać w 100% i zapewnić nam odpowiednie bezpieczeństwo na drodze, do jego naprawy powinniśmy podchodzić bardzo poważnie. Jakie zatem części wybrać, aby móc cieszyć się z jazdy?

Prace nad udoskonaleniem układu hamulcowego trwają bezustannie, szczególnie że to część samochodu, która każdego dnia odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Nie bez powodu więc wymagania wobec niego rosną – stąd coraz większe zastosowanie nowoczesnych technologii do wytwarzania klocków, tarczy czy zacisków.

Układ hamulcowy – to nie tylko klocki

Układ hamulcowy to pedał hamulca, którym kierowca oddziałuje na pompę hamulcową, a ta – w zależności od potrzeby – zwiększa odpowiednio ciśnienie w układzie hydraulicznym, dosuwając klocki hamulcowe do tarcz i w efekcie nasz pojazd zwalnia. Choć może to brzmieć skomplikowanie, to nic innego, jak zjawisko fizyczne, czyli zamiana energii kinetycznej rozpędzonego pojazdu w energię cieplną i jej rozproszenie. We współczesnych samochodach układ hamulcowy połączony jest z różnymi systemami, które oprócz bezpieczeństwa, znacznie ułatwiają kierowanie pojazdem.

Większość samochodów jeżdżących po naszych drogach wyposażona jest w ABS, czyli układ bezpośrednio sprzężony z układem hamulcowym. Pozwala to zachować kierowcy sterowność pojazdu nie doprowadzając do zablokowania kół. Tu warto podkreślić, że sam system ABS nie ma żadnego wpływu na skrócenie drogi hamowania, ale pozwala na ominięcie przeszkody w trakcie pełnej siły hamowania. Wsparciem dla kierowcy jest także system ESP wykorzystujący układ hamulcowy, który odpowiednio przyhamowując poszczególne koła potrafi wyprowadzić pojazd z poślizgu.

Części twojego bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo w kontekście układu hamulcowego to przede wszystkim części, które wpływają na skuteczność hamowania. Ale nie wszystkie składowe – szczególnie gdy decydujemy się na części zamienne – będą na tyle solidne by móc powierzyć im swoje życie. Dlatego koniecznie jest zwrócenie uwagi na dane techniczne, normy bezpieczeństwa oraz wykonanie.

Zacznijmy od okładziny ciernej.
Odpowiedni produkt, to taki który przeszedł pozytywnie testy trwałości, a więc nie zużywa się zbyt szybko oraz wykazuje odpowiednio dużą siłę hamowania (współczynnik tarcia), którą zapewniają odpowiednie wymiary geometryczne i skład mieszanki. Okładzinę można modyfikować w momencie wytwarzania, a w niektórych stosuje się specjalne nacięcia. – Dzięki odpowiednim nacięciom gazy wytwarzane w trakcie hamowania są odprowadzane z pary ciernej. W przypadku okładziny ciernej bez odpowiednich rowków, zebrane gazy działają jak poduszka powietrzna, która uniemożliwia osiągnięcie odpowiedniego nacisku współpracujących elementów jednocześnie zmniejszając siłę hamowania – mówi Mateusz Bednarski, ekspert techniczny marki KAMOKA, która do produkcji swoich części samochodowych wprowadza innowacyjne technologie, zgodnie z normami producentów samochodów.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Układ hamulcowy – część twojego bezpieczeństwa [TEMAT MIESIĄCA]
Układ hamulcowy – część twojego bezpieczeństwa [TEMAT MIESIĄCA]

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ czubas 1 4 miesiące temu W średniej półce cenowej kupuje delphi OE czyli standard jak na pierwszy montaż. Mam od nich kilka elementów układu hamulcowego i nie narzekam.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony