Jednym z objawów nieprawidłowego działania układu hamulcowego są uciążliwe piski i metaliczne dźwięki słyszane nawet przy pracującym silniku i w kabinie samochodu. Wymiana klocków nie zawsze przynosi spodziewane efekty, co jest podstawą do składania reklamacji przez kierowcę. Specjaliści z koncernu TMD Friction, właściciela marka Textar, wymieniają przyczyny odrzucania tego rodzaju reklamacji.
Tarcze hamulcowe
Najszybciej zużywającym się, a tym samym najczęściej wymienianym elementem układu hamulcowego są klocki. Nieraz ich dobór dokonywany jest według dostępności w sieci najbliższego dostawcy części do warsztatu, a nie marki tarcz pozostawionych na osi samochodu. W efekcie nawet niewielkie różnice w dopasowaniu wpływają na efektywność działania układu hamulcowego. Dlatego zdecydowanie powinno się stosować klocki i tarcze pochodzące od tego samego producenta.
Po demontażu klocków należy uważnie obejrzeć ich powierzchnie. Nierównomiernie zużyta warstwa ścieralna jest objawem mechanicznego uszkodzenia bądź deformacji kształtu tarczy. Zaniechanie jej wymiany szybko doprowadzi do zniszczenia nowych klocków i tym samym zniweczy efekt wykonanej naprawy.
Kontrola zacisków hamulcowych
Poza klockami i tarczami najbardziej obciążonym elementem układu są zaciski. Jednak oględziny ich stanu technicznego są bardzo często pomijane w trakcie serwisowania pojazdu. To jeden z poważniejszych błędów, gdyż nawet jeden wadliwie działający tłok może nierównomiernie dociskać klocek do powierzchni tarczy, co obniża efektywność układu hamulcowego. Prowadzi to także do nierównomiernego zużycia się warstwy ścieralnej, a tym samym skraca jego żywotność.
Kolejną czynnością, która powinna być wykonana zawsze, jest oczyszczenie gniazda zacisków z pyłu po użytych klockach hamulcowych, jak i pozostałych zabrudzeń drogowych. Warto do tej czynności użyć specjalnie wyprofilowanych szczotek, a następnie pokryć ruchome części warstwą odpowiedniego smaru.
W skrajnych przypadkach może okazać się, że konieczna będzie wymiana całego zacisku.
Dotarcie nowych klocków hamulcowych
Część cierna klocków składa się z kilku warstw, pierwsza służy do ułożenia się względem profilu powierzchni tarczy. Dlatego zaleca się, aby przez pierwsze 300 kilometrów po wymianie kierowca delikatnie operował pedałem hamulca. Mocne naciśnięcia czy gwałtowne manewry przekładają się na wyższe tarcie, a zeszklona pierwsza warstwa może przykleić się do powierzchni tarczy lub zacisku. To także prowadzi do szybkiego zużycia się nowo zamontowanych klocków i generuje nienaturalne drgania przenoszone na konstrukcję samochodu.
Podkładki wypełniające
Kształt zacisków hamulcowych, jak w każdym elemencie mechanicznym, ulega stopniowej deformacji. Włożone w nie nowe klocki hamulcowe mają więc luz, co objawia się mniej lub bardziej słyszanym stukaniem powierzchni metalowych. Jednak w większości przypadków nie trzeba dokonywać kosztownej wymiany zacisków. Wystarczy zamontować specjalną podkładkę, która gwarantuje prawidłowy docisk klocka hamulcowego. Podobnym rozwiązaniem są klocki z naklejoną już warstwą wypełniającą, która dodatkowo zapewnia lepsze wyciszenie pracy całego układu i redukuje przenoszenie drgań.
Komentarze (0)