Układ hamulcowy

Układ hamulcowy i zawieszenie

4 miesiące temu  31.07.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Wymiana płynu hamulcowego - gwarancja bezpiecznej jazdy!

Regularna wymiana płynu hamulcowego jest niezwykle istotna, ponieważ z czasem traci on swoje właściwości. Zarazem jednym z kluczowych elementów układu hamulcowego jest płyn hamulcowy, który odpowiada za przenoszenie siły nacisku stopy kierowcy na pedał hamulca na klocki hamulcowe. 

Spis treści:

  • Dlaczego wymiana płynu hamulcowego jest tak ważna?
  • Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy?
  • Objawy zużytego płynu hamulcowego
  • Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?
  • Podstawowe kroki wymiany płynu hamulcowego
  • Pamiętaj!

Dlaczego wymiana płynu hamulcowego jest tak ważna?

Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli pochłania wilgoć z powietrza. Nadmiar wody w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia, co może doprowadzić do "zagotowania" się płynu podczas intensywnego hamowania. Skutkiem tego może być drastyczne pogorszenie skuteczności hamulców, a w skrajnych przypadkach nawet utrata kontroli nad pojazdem.

Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy?

Zaleca się wymianę płynu hamulcowego co 2-3 lata, a w przypadku intensywnego użytkowania samochodu nawet częściej. Objawami zużytego płynu hamulcowego mogą być m.in.:

  • Obniżona skuteczność hamowania
  • Wydłużony czas reakcji hamulców
  • Miękki pedał hamulca
  • Korozja elementów układu hamulcowego

- Wymianę płynu hamulcowego powinno przeprowadzać się co dwa lata. W czasie realizacji tej czynności należy przestrzegać wytycznych producenta pojazdu, ponieważ występują różnice klas: DOT 3, 4, 5 i 5.1 różnią się przede wszystkim temperaturą wrzenia i lepkością. DOT 3, 4, 4LV i 5.1 produkowane są na bazie glikolu,  DOT5 na bazie silikonu. Ten ostatni opracowany został głównie dla potrzeb militarnych, nie miesza się z wodą. Im wyższa klasa DOT, tym większa temperatura wrzenia suchego płynu, czyli nowego płynu, który nie zawiera wody i temperatura wrzenia mokrego, czyli takiego który zaabsorbował już pewną ilość wilgoci. Jakość płynu jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania układu hamulcowego.  Z tego względu oferta Textar obejmuje wymienione rodzaje płynów oprócz DOT 5. Produkty Textar w pełni odpowiadają standardom jakości oczekiwanej przez producentów układów hamulcowych

– tłumaczy Wojciech Sokołowski, trener techniczny oddziału TMD Friction Services w Polsce.

Objawy zużytego płynu hamulcowego

Oprócz wymienionych już objawów, zużyty płyn hamulcowy może również powodować:

  • Szelesty i piski podczas hamowania
  • Zwiększone zużycie klocków hamulcowych
  • Problemy z ABS/ESP

Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?

Wymiana płynu hamulcowego nie jest skomplikowaną czynnością, ale wymaga szczególnej ostrożności. Należy stosować odpowiednie narzędzia i płyny hamulcowe zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. Przed przystąpieniem do wymiany warto zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu lub skorzystać z poradników dostępnych w Internecie.

- Najlepszym sposobem wymiany płynu hamulcowego będzie zastosowanie urządzenia wytwarzającego podciśnienie. Zestaw potrzebny do tej czynności serwisowej składa się z pojemnika na zużyty płyn, którego przewód podłączamy do kompresora, gumowej rurki oraz zbiornika, którym uzupełniamy nowy płyn hamulcowy.

Tak jak w przypadku manualnej wymiany płynu, na odpowietrznik zakładamy gumowy przewód połączony z pojemnikiem. Jeśli poziom cieczy w zbiorniczku przy pompie hamulcowej jest wystarczający, odkręcamy odpowietrznik i za pomocą podciśnienia, wysysamy stary płyn, który jest samoczynnie uzupełniany zachowując odpowiedni poziom w zbiorniczku wyrównawczym. Powtarzamy te czynności przy każdym kole do czasu, aż płyn pojawiający się w gumowej rurce będzie czysty i pozbawiony pęcherzyków powietrza. To znacznie efektywniejsza metoda niż manualna wymiana płynu, która wymaga pomocy drugiej osoby. W przypadku Textar urządzeniem, które do tego służy jest TEX1004 – radzi Wojciech Sokołowski.

Podstawowe kroki wymiany płynu hamulcowego:

  1. Przygotowanie:

  • Zapewnić dostęp do wszystkich kół
  • Przygotować odpowiednie narzędzia (klucze imbusowe, szczypce, pojemniki)
  • Nowy płyn hamulcowy (zgodny z zaleceniami producenta)
  • Lejek
  1. Pompowanie:

  • Rozpocząć od koła najdalszego od pompy ABS
  • Pompować pedałem hamulca, aż do momentu pojawienia się czystego płynu w wężyku spustowym
  1. Uzupełnianie:

  • Uzupełniać płyn hamulcowy w zbiorniku wyrównawczym, kontrolując jego poziom
  • Nie należy przelewać płynu
  1. Powtórzenie:

  • Powtórzyć kroki 2 i 3 dla pozostałych kół

  1. Odpowietrzanie:

  • Odpowietrzyć układ hamulcowy, aby usunąć powietrze, które mogło dostać się do układu podczas wymiany płynu

Pamiętaj!

  • Podczas wymiany płynu hamulcowego należy stosować okulary i rękawice ochronne.
  • Płyn hamulcowy jest żrący i może podrażniać skórę i oczy.
  • Utylizacja zużytego płynu hamulcowego powinna odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami ochrony środowiska.
  • Nie należy wylewać go do kanalizacji lub na ziemię.

- Przed przystąpieniem do procedury wymiany płynu należy sprawdzić stan techniczny wszystkich elementów układu hamulcowego, w szczególności elastyczne łączniki, oraz uszczelki. Każda nieszczelność może być powodem zapowietrzenia układu, dlatego należy ją wyeliminować. Warto przy tym pamiętać, że układ hamulcowy jest zawsze tak skuteczny, jak najsłabszy jego element. To kwestia naszego bezpieczeństwa, dlatego należy stosować płyny, tarcze oraz klocki najwyższej jakości, zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. Textar ma tego świadomość, dlatego nasze produkty wybierane są przez producentów pojazdów, jako elementy układu hamulcowego na pierwszy montaż w fabryce – podsumowuje Wojciech Sokołowski.

Komentarze (6)

dodaj komentarz
  • ~ Waldi 6 ponad rok temu Podstawa to wcisnąć lub wkręcić kazdy tłoczek zacisku czy cylinderka do końca przy otwartym odpowietrznik skierowanym w dół aby pozbyć się zużytego płynu ponieważ samo "przepchanie" to za mało... Woda ciezsza i pozostaje na dnie zacisku...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ SW 5 ponad rok temu @ABS Odpowietrzania od koła najdalszego koła od pompy tak, ale wymiana płynu hamulcowego w układach z systemami ABS, ESP odwrotnie. Nie wiem dlaczego dokładnie tak jest ale w kilku źródłach czytałem o tej właśnie kolejności
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ ABS 4 ponad rok temu Wcześniej uczono że zaczynamy odpowietrzanie od najdalszego koła, od pompy hamulcowej.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Gienek 3 ponad rok temu Pozno wymienilem.....efekt to rdza na cylinderkach i zacinanie sie. Cofaja sie wolno i trze o tarcze
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Mikołaj 2 ponad rok temuocena: 20%  Warto podkreślić iż płyn hamulcowy ma wady - starzeje się i chłonie wodę. Płyn traci właściwości antykorozyjne, co wywołuje rdzewienie tłoczków w zaciskach hamulcowych jak i innych, ważnych części układu. http://informatykgdansk.pl/...
    oceń komentarz 1 4 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Arek 1 ponad rok temuocena: 0%  Super wskazówki. Dzięki bardzo. Arek z http://www.kraina-zabaw.pl/...
    oceń komentarz 0 7 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony