Przez ostatnie dziesięciolecia wśród ekspertów zajmujących się środkami smarnymi toczyła się nieustanna dyskusja dotycząca wpływu oleju na hałas pracy silnika. W tej debacie konkretne dane i fakty bardzo często ustępowały miejsca opiniom, które nie zawsze były spójne. Poziom wiedzy na ten temat był do tej pory zbyt mały, aby wysunąć właściwe wnioski i jednoznacznie określić zależność pomiędzy olejem a hałasem silnika. Jednak dziś zaczyna się to zmieniać, ponieważ kwestie hałasu i drgań (NVH) są coraz częstszym obiektem zainteresowania producentów samochodów, którzy przeznaczają na badania w tym zakresie duże nakłady finansowe i czasowe.
Poza tym, pomiary emisji akustycznej stały się standardem przy badaniu stanu technicznego pojazdu, a klienci są bardziej wymagający i zwracają uwagę na dźwięk silnika, ponieważ zależy im na ciszy we wnętrzu auta.
Według przeprowadzonych badań konsumenckich hałas silnika jest jednym z głównych czynników wpływających na komfort jazdy, zarówno kierowcy, jak i pasażerów oraz na ocenę jakości samochodu. Co zupełnie normalne, hałas we wnętrzu samochodu zawsze wzrasta wraz ze zwiększeniem obrotów silnika, na przykład podczas przyspieszania. Co ciekawe, dźwięk ten może być odbierany zarówno jako irytujący, jak i przyjemny. Wszystko zależy od osobistych preferencji oraz typu silnika. Z przeprowadzonych testów wynika, że dźwięk silnika V8 jest odbierany jako miły dla ucha „jedwabisty baryton”, w przeciwieństwie do wzmocnionego R4, który często określany jest jako „ryczący”.
Jednak praca silnika to nie wszystko, co słychać we wnętrzu auta, przy dużych prędkościach, na autostradach lub drogach ekspresowych dominujący jest dźwięk kół oraz szum powietrza.
Doznania dźwiękowe są bardzo subiektywne i trudno jest zdefiniować przy pomocy konkretnych określeń, którymi mogliby się posługiwać producenci środków smarnych, dlatego też często używa się terminu „czynnik odczuwania”, aby opisać wpływ środków smarnych na hałas silnika i jego odczuwanie przez kierowcę i pasażerów. Istnieje kilka czynników przyczyniających się do emisji hałasu, źródłem dźwięku może być: otwieranie się i zamykanie zaworów, ruch popychaczy, ruch tłoków, łożyska, spalanie paliwa, pompa olejowa, pompa wody. Odgłosy tych elementów mogą się wzajemnie przenikać, tworząc unikalną i charakterystyczną akustykę, obejmującą wiele częstotliwości rezonansowych i dźwiękowych.
Dzisiejsze oleje silnikowe to zaawansowane produkty o zróżnicowanych właściwościach. Jeśli chodzi o hałas silnika to najważniejsza jest klasa lepkości. Oleje o wyższej lepkości wymagają wyższego ciśnienia, aby mogły zostać przepompowane przez kanały olejowe. Z drugiej strony tworzą grubszy film olejowy, który zapewnia większy efekt tłumienia dźwięku.
Łatwo to sprawdzić, przeprowadzając eksperyment w domowych warunkach – wystarczy wziąć szklankę i delikatnie uderzyć łyżeczką w ściankę naczynia - słychać wówczas charakterystyczny, czysty dźwięk „ding”. Następnie należy owinąć szklankę taśmą izolacyjną, która w tym wypadku symuluje film olejowy i uderzyć ponownie – dźwięk znika!
W związku z tym pomiary emisji akustycznej łatwo wykryją brak smarowania spowodowany np. niskim ciśnieniem oleju lub jego niskim poziomem, poza tym takie badania mogą też być wykorzystane do wykrycia zerwania filmu olejowego, ponieważ niektóre dźwięki o charakterystycznych częstotliwościach pojawiają się z powodu braku smarowania pomiędzy metalowymi częściami.
Poza klasą lepkości, formuły olejów znacznie różnią się pomiędzy sobą, pod względem wytrzymałości filmu olejowego. Tutaj, podobnie jak w wielu innych kwestiach, niezwyciężone pozostają oleje syntetyczne, których wytrzymałość filmu olejowego jest do dwóch razy większa niż w przypadku olejów mineralnych o takiej samej klasie lepkości. Efekt ten można dodatkowo wzmocnić stosując specjalne dodatki. BIZOL stosuje w olejach z linii Green Oil+ opatentowane technologie COMB LubriBoost ™ i W-guard ™, które przesuwają do maksimum granice wytrzymałości filmu olejowego.
W rezultacie oleje silnikowe BIZOL GreenOil+ sprawiają, że silnik pracuje cicho, skutecznie eliminując irytujące dźwięki o wysokiej częstotliwości. Oleje BIZOL GreenOil+ zapewniają również lepszą ochronę silnika i komfort kierowcy w jeździe miejskiej, gdzie hałas silnika jest bardziej uciążliwy niż w jeździe pozamiejskiej, gdzie nadrzędny pozostaje odgłos spowodowany szumem powietrza i tarciem.
Komentarze (10)