Oleje silnikowe

Warto wiedzieć

3 godziny temu  06.11.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Oleje silnikowe w pojazdach hybrydowych
Strona 1 z 2

Hybrydy mają zwykle pod maską niewysilone, wolnossące jednostki benzynowe, które na pierwszy rzut oka wydają się „niewymagające” dla oleju silnikowego. Jednak ze względu na specyfikę ich eksploatacji, zastosowanie oleju odpowiedniej klasy, zgodnej z zaleceniami producenta, ma kluczowe znaczenie dla trwałości silnika. 

Według najnowszych badań dominującym typem eksploatacji pojazdów w Polsce jest ruch miejski – szacuje się, że stanowi on około 50–60% wszystkich przejazdów samochodami osobowymi. Wprowadzane ograniczenia emisji i spalania sprawiają, że coraz więcej Polaków zwraca uwagę na pojazdy elektryczne oraz hybrydowe. Technologia napędów hybrydowych, znana dzięki markom takim, jak Lexus czy Toyota, funkcjonuje na rynku od ponad 30 lat. Marki te udowodniły, że napędy hybrydowe mogą być bardzo trwałe i bezawaryjne – wiele egzemplarzy przejechało ponad milion kilometrów. Jednak, aby hybrydy były niezawodne i trwałe, wymagają stosowania specjalnych olejów silnikowych, ponieważ pracują w bardzo specyficznych warunkach.

Rosnąca popularność napędów hybrydowych

Sprzedaż pojazdów hybrydowych w Polsce dynamicznie rośnie. Pojazdy typu full hybrid (HEV) odnotowują stabilny wzrost (+7% w 2025 r. w porównaniu do 2024 r. w okresie styczeń–sierpień). Szczególnie dynamiczny wzrost dotyczy hybryd plug-in (PHEV) – +80% w pierwszym półroczu 2025 r. Łącznie hybrydy (HEV + PHEV) odpowiadają już za ponad 45% sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce, a w niektórych miesiącach ich udział przekracza 50%.

W napędach hybrydowych połączono silnik spalinowy (najczęściej benzynowy) z elektrycznym. Silnik spalinowy ma niską moc i moment obrotowy przy niskich obrotach, dlatego przy ruszaniu lub przyspieszaniu, aby robić to dynamicznie, musimy „kręcić silnik na obrotach”. Silnik elektryczny natomiast ma wysoki moment obrotowy od samego zera. Połączenie obu napędów zapewnia duży moment obrotowy już od niskich prędkości obrotowych oraz dużą moc przy wysokich obrotach, gdzie dominującą rolę przejmuje silnik spalinowy. W ruchu miejskim często ruszamy, przyspieszamy i hamujemy. Wspomaganie jednostki spalinowej przez elektryczną korzystnie wpływa na zużycie paliwa oraz emisję spalin. Dodatkowo energia hamowania, która w tradycyjnych układach jest tracona w postaci ciepła, w hybrydach może być odzyskiwana dzięki rekuperacji – silnik elektryczny podczas hamowania działa jako generator, ładując baterie. Zgromadzoną energię można następnie wykorzystać przy kolejnym przyspieszaniu. Szacuje się, że przy odpowiedniej eksploatacji napędu hybrydowego oszczędność zużycia paliwa w cyklu miejskim może wynosić nawet 30–40%.

Dlaczego standardowy olej nie wystarcza?

Wyróżniamy kilka rodzajów hybryd: od mild hybrid, przez full hybrid (HEV) po plug-in hybrid (PHEV). Ogólny trend polega na stosowaniu coraz mniejszych silników spalinowych oraz większych jednostek elektrycznych z pojemniejszymi bateriami. Wersje plug-in można ładować zarówno przez rekuperację, jak i z sieci, a ich zasięg w trybie elektrycznym może sięgać nawet 100 km. Jednym z największych wyzwań dla olejów silnikowych w pojazdach hybrydowych są częste uruchomienia i wyłączania jednostki spalinowej – niezależnie od rodzaju napędu hybrydowego. Silnik rzadko osiąga optymalną temperaturę roboczą, co oznacza, że pracuje w warunkach niedogrzania. To zwiększa ryzyko przyspieszonego zużycia i nagromadzenia zanieczyszczeń (paliwa, wody i biokomponentów) w oleju. Często, w przypadku nagłego zapotrzebowania na moc, dochodzi do gwałtownego uruchomienia silnika i wejścia na wysokie obroty. Wtedy istnieje ryzyko braku filmu olejowego pomiędzy trącymi powierzchniami, co jest niekorzystne dla żywotności silnika.

Oleje do hybryd – technologia dopasowana do wyzwań

Producenci olejów silnikowych sięgają po najbardziej zaawansowane rozwiązania, by sprostać specyfice pracy jednostek hybrydowych. Kluczowe znaczenie ma szybka cyrkulacja oleju po uruchomieniu silnika, dlatego standardem są produkty o bardzo niskiej lepkości, jak 0W-20, a w niektórych przypadkach nawet 0W-8. Tylko wtedy możliwe jest maksymalne skrócenie czasu pracy „na sucho”. Oleje przeznaczone do hybryd muszą również zawierać skuteczne dodatki przeciwzużyciowe, aktywne już w niższych temperaturach roboczych, ponieważ w cyklu miejskim silniki często nie osiągają pełnej temperatury pracy. W typowym cyklu pracy do oleju przedostaje się część niespalonego paliwa, a wraz z nim więcej biokomponentów. Olej musi być na nie odporny i wykazywać wysoką stabilność chemiczną, by zapobiegać przyspieszonemu utlenianiu, zakwaszaniu czy żelowaniu. Dlatego tak istotne jest stosowanie olejów najnowszych generacji, przystosowanych do pracy w silnikach hybrydowych. Zawsze należy sprawdzić w instrukcji obsługi jakość produktu zalecanego przez producenta pojazdu i dobrać olej spełniający te wymagania. 

Przykładowo, gama produktów ELF obejmuje szereg środków smarnych spełniających wymagania nowoczesnych jednostek hybrydowych, w tym m.in.: Evolution Full-Tech APX 0W-20, Evolution Full-Tech VCX 0W-20, Evolution Full-Tech VSX 0W-20, Evolution R-Tech ELITE FE 0W-16 czy Evolution Full-Tech R FE 0W-20.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony