19 października w warszawskiej siedzibie BASF Polska odbył się finał konkursu „Drive Innovation: Przyszłość Zrównoważonego Transportu”. Do ostatniego etapu zakwalifikowało się 6 studenckich drużyn z całej Polski.
Połączenie nauki i biznesu, wymiana doświadczeń czy projekty R&D, to konieczne działania z punktu widzenia firmy z branży chemicznej dla tworzenia innowacji, tak potrzebnych w zrównoważonym rozwoju. Od wielu lat, w ramach swoich aktywności z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, BASF Polska współpracuje z różnymi uczelniami w Polsce i realizuje projekty naukowo-biznesowe. W celu pogłębiania kooperacji z uczelniami oraz zachęcenia młodych naukowców do poszukiwania rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości, powstał pomysł stworzenia konkursu skierowanego do studentów.
„Drive Innovation: Przyszłość Zrównoważonego Transportu”
Aby zakwalifikować się do finału, studenci mieli za zadanie zaproponować rozwiązanie dla jednego ze współczesnych wyzwań branży motoryzacyjnej i transportowej. Zagadnienia dotyczyły ograniczania emisji, wydajności energetycznej, cyrkularności w transporcie oraz bezpieczeństwa pojazdów. W swoim rozwiązaniu studenci mogli korzystać z produktów BASF z takich obszarów jak tworzywa sztuczne, lakiery samochodowe, baterie do środków transportu, infrastruktura transportowa, płyny eksploatacyjne i paliwa oraz katalizatory.
- Uczestnicy pierwszej edycji Drive Innovation wykazali się wyjątkową wiedzą i kreatywnością. Pomysły, które zostały nam przedstawione, były na wysokim poziomie i część z nich mam nadzieję zrealizować. Dzięki takiej współpracy biznesu i nauki, wspólnie jesteśmy w stanie wypracować mechanizmy na rzecz wzajemnego wsparcia i zrównoważonego rozwoju- powiedziała Katarzyna Jedynak, Head of Sales Industrial Chemicals.
Spośród 16 drużyn, 6 zakwalifikowało się do ścisłego finału, w którym zespoły walczyły o 5 000, 10 000 oraz 15 000 zł, a także o nagrodę specjalną, którą był wyjazd do centrali BASF w Ludwigshafen. Do finału zakwalifikowały się grupy z: Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie, Politechniki Rzeszowskiej, 2 zespoły z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej, które zaprezentowały przed jurorami niezwykle ciekawe projekty. Dotyczyły one produkcji hulajnóg jako zrównoważonego środka transportu, antymikrobowych powłok z lakierów proszkowych, układu magazynowania energii w pojazdach wyczynowych, ograniczenia emisji spalin za pomocą ogniw fotowoltaicznych III generacji oraz dwupaliwowego, tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym wykorzystującym niskoemisyjne paliwa alternatywne.
Po zapoznaniu się ze wszystkimi projektami, jury w składzie: dr Agata Kruszec, Starsza Menedżerka ds. Marketingu i Projektów BTC, Przemysław Siwoń, Head of Operation for Production and Process Engineering w BASF Polska, Arkadiusz Szybiak, Operational Excellence Lead Engineer w BASF Polska, dr hab. inż. prof. Andrzej Plichta z Politechniki Warszawskiej, prof. dr hab. inż. Anna Chrobok z Politechniki Śląskiej oraz Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej, podjęło decyzję o przyznaniu nagród głównych i specjalnych.
Finaliści
5 000 zł oraz nagrodę specjalną - wyjazd do Ludwigshafen, otrzymali studenci z Politechniki Śląskiej z projektem dotyczącym układu magazynowania energii w samochodach wyczynowych. 2 miejsce oraz 10 000 zł trafiło do zespołu z Wojskowej Akademii Technicznej z projektem nt. dwupaliwowego tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym. Jurorzy dodatkowo postanowili nagrodzić grupę wyjazdem do Zakładu Produkcji Katalizatorów BASF w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem. Pierwsze miejsce i 15 000 zł trafiło do zespołu z Politechniki Warszawskiej z projektem o ograniczeniu emisji spalin za pomocą ogniw III generacji.
Fot. BASF
Komentarze (0)