Ogumienie

Opony osobowe

ponad rok temu  17.10.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

94% polskich kierowców zmienia opony na zimowe

94% polskich kierowców zmienia opony na zimowe pomimo, że w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany ogumienia1. - Większość zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę, że dostosowanie rodzaju opon do warunków atmosferycznych ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy - komentuje Continental Opony Polska. Zgodnie z Raportem Komisji Europejskiej, używanie opon zimowych w okresie zimowym zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc3

Wyniki badań wskazują, że większość kierowców jeżdżących po polskich drogach jest świadoma zalet wynikających z jazdy na ogumieniu dostosowanym do pory roku – opony sezonowe zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach atmosferycznych i drogowych do których zostały przystosowane. Wysokiej jakości opona zimowa zapewnia optymalne właściwości jezdne podczas jazdy w niskich temperaturach, po śniegu, błocie pośniegowym czy w czasie gołoledzi. Natomiast ogumienie letnie gwarantuje najlepsze właściwości na suchej oraz mokrej nawierzchni w okresie letnim.

Dwa komplety opon na cały rok

Klimat Polski charakteryzuje się dużą zmiennością pogody. Nasz kraj znajduje się w strefie oddziaływania czynników klimatu zarówno morskiego (od zachodu), jak i lądowego (od wschodu). Większy wpływ klimatu lądowego wywołuje np. suche, upalne lato czy mroźną zimę. Z kolei deszczowe lato jest efektem działania czynników klimatu morskiego. Wartości średniej rocznej temperatury powietrza wahają się od nieco powyżej 5°C do około 9°C. Charakterystyczną cechą klimatu Polski jest także wyraźny podział na okres zimowy i letni. Pierwszy trwa od listopada do kwietnia – średnia miesięczna temperatura powietrza w Polsce w tych miesiącach jest poniżej 7⁰C. Kwiecień, zgodnie ze starym porzekadłem, przeplata lato oraz zimę - i nierzadko w ramach jednej doby mamy dość drastyczne zmiany pogody. W ubiegłym roku, w kwietniu temperatura utrzymała się na poziomie 7,1⁰C - co według Continental, producenta opon i wiodącego dostawcy dla branży motoryzacyjnej, stanowi granicę wymiany opon sezonowych. Z kolei od maja do października w 2017 roku panował sezon, w którym doskonale sprawdzają się opony letnie. Co więcej, według wieloletnich danych klimatycznych IMGW opady deszczu i śniegu w Polsce występują przez niemal sześć miesięcy – w związku z tym jazda na oponach letnich przez cały rok jest bardzo niebezpieczna. Już w temperaturze 6⁰C, na mokrej nawierzchni droga hamowania z prędkości 80km/h na oponach zimowych będzie krótsza o 7 metrów w stosunku do opon letnich. Na zaśnieżonej drodze dla prędkości 48km/h ta różnica wynosi 31 metrów2!

Za bezpieczeństwem stoi technologia

Oponę letnią charakteryzuje większa zawartość kauczuku syntetycznego w stosunku do naturalnego, co przekłada się na większą sztywność mieszanki. Jest to konieczne ze względu na zakres temperatur w jakich pracuje ogumienie letnie, które w wysokich temperaturach musi zapewnić optymalną przyczepność na suchej jak i mokrej nawierzchni. Kiedy jednak temperatura spada poniżej 7⁰C, mieszanka letnia traci elastyczność - im niższa jest temperatura, tym twardsza staje się opona letnia. A to z kolei przekłada się spadek przylegania do podłoża, przenoszenia sił przyspieszania i wydłużenie drogi hamowania. W przypadku ogumienia zimowego odpowiednia mieszanka zapewnia elastyczność gumy przy temperaturach poniżej 7⁰C. Widoczna różnica pomiędzy oponami sezonowymi to także rzeźba bieżnika. W ogumieniu zimowym bieżnik ma wiele lameli, co ułatwia przejazd po nawierzchni pokrytej błotem pośniegowym lub śniegiem. Z kolei bieżnik opon letnich jest tak zaprojektowany, aby skutecznie odprowadzać wodę – ze śniegiem czy błotem pośniegowym tak dobrze sobie nie radzi.

1 Badanie przeprowadzono w ostatnim tygodniu grudnia 2016 i pierwszym tygodniu stycznia 2017 r. przez rzez Ośrodek Badań Opinii Adama Kowalskiego OBOAK. W badaniu wzięło udział 10 stacji diagnostycznych:
w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Bielsku-Białej, Tarnowie, Zgierzu, Olsztynie, Zamościu i Pile. Diagności sprawdzili w sumie 732 pojazdy osobowe, które w tym czasie przechodziły obowiązkowe badanie techniczne.

2
 https://pzpo.org.pl/aktualnosci/korki-na-letnich-oponach-w-czasie-%C5%9Bniegu.html

3
 Komisja Europejska, Raport Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem, grudzień 2014

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony