Ogumienie

Ogumienie

ponad rok temu  25.04.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Branża oponiarska w kontekście wyników Michelin
Strona 1 z 2

W pierwszym kwartale 2013 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie blisko 5 miliardów euro. Istotnym czynnikiem wpływającym na wyniki firmy jest słaba kondycja rynku.

Grupa Michelin zwraca uwagę na otoczenie rynkowe, które w Europie było niekorzystne w segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych. Rozczarowująca była również sytuacja na rynku w Ameryce Północnej. Sprzyjającą sytuację odnotowano natomiast na rynkach wschodzących.

Na uzyskane wolumeny sprzedaży znaczący wpływ miała mniejsza liczba dni roboczych, różnice w trendach panujących na rynkach rozwiniętych i wschodzących oraz spadek podaży w segmencie pierwszego wyposażenia, zwłaszcza w segmencie opon przemysłowych.

Sprzedaż netto

(w mln euro)

I kwartał 2013

 

I kwartał 2012

Zmiana

Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja

2 582

2 760

- 6,5%

Opony do samochodów ciężarowych i ich dystrybucja

1 477

1 604

- 7,9%

Segmenty specjalistyczne*

818

940

- 13%

Grupa łącznie

4 877

5 304

- 8,1%

*Opony przemysłowe, rolnicze, lotnicze i do jednośladów; mapy i przewodniki oraz pozostałe

Perspektywa na 2013 rok
Mimo zróżnicowanej sytuacji rynkowej (niekorzystna na rynkach rozwiniętych oraz wzrostowa w krajach rozwijających się) Michelin podtrzymuje założenia wolumenu sprzedaży określone na 2013 rok, wykorzystując swoją globalną obecność.

Spadek cen surowców powinien pozwolić Grupie Michelin na wzrost rocznego wyniku operacyjnego o około 550 mln euro.

Tak jak poinformowano przy okazji publikacji wyników za 2012 rok, program inwestycyjny o wartości 2 mld euro będzie przyczyniał się do rozwoju Grupy Michelin, zapewniając nowe moce produkcyjne na rynkach rozwijających się. Program ma również wspierać konkurencyjność na rozwiniętych rynkach i promować rozwój nowych technologii.

W obecnym otoczeniu rynkowym Michelin potwierdza swój cel na 2013 rok, tj. zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych i przy stabilnych kursach walutowych powinien pozostać na niezmienionym poziomie. Spodziewany jest ponad 10 proc. wskaźnik ROCE oraz pozytywne przepływy pieniężne.

Przegląd rynków:

1 kw. 2013
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie

 

Rynek wymiany

 

 

- 11%

 

- 9%

 

 

+ 1%

 

- 2%

 

+ 5%

 

+ 7%

 

+ 7%

 

+ 6%

 

- 8%

 

+ 4%

 

- 1%

 

- 2%

Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych

Pierwsze wyposażenie
W Europie wolumen sprzedaży opon w I kwartale 2013 r. zmniejszył się o 11 proc. Widoczny był kontrast pomiędzy głównymi producentami samochodów, którzy zmniejszali zapasy, a pozytywną reakcją marek wyspecjalizowanych i nastawionych na eksport. Rynki Europy Wschodniej kontynuowały wzrost, który w I kw. 2013 roku wyniósł 6 proc.

Na rynkach Ameryki Północnej odnotowano wzrost sprzedaży o 1 proc., odzwierciedlający wzrost produkcji samochodów.

W Azji nastąpił wzrost sprzedaży o 5 proc., największe wzrosty odnotowały rynek chiński (15 proc.) i rynki krajów Azji Południowo-Wschodniej (29 proc.). Z kolei w Japonii popyt zmniejszył się o 18 proc. w wyniku zakończenia w 2012 roku rządowych dotacji dla kupujących samochody.

W Ameryce Południowej kontynuowany był silny trend wzrostowy, obserwowany od jesieni 2012 roku – w I kw. 2013 roku popyt wzrósł o 7 proc.

Rynek wymiany
W Europie na rynku wymiany nastąpił spadek popytu o 10 proc. pod wpływem niepewnej sytuacji ekonomicznej. Długa zima, która opóźniła do kwietnia wymianę opon na letnie, miała negatywny wpływ na sprzedaż pod koniec I kwartału. Nie wpłynęło to jednak na zmniejszenie wysokich zapasów opon zimowych utrzymywanych przez sprzedawców. Przykładowo w marcu w Niemczech odnotowano spadek sprzedaży o 23 proc., a w Skandynawii o 11 proc.

Popyt w Ameryce Północnej zmniejszył się trzeci rok z rzędu o około 2 proc. Sprzedawcy ostrożnie zarządzają swoimi zapasami, mając na uwadze niepewną sytuację podatkową i spadające ceny surowców. Dodatkowo, po zniesieniu ceł jesienią 2012 roku, na rynku amerykańskim zwiększył się import z Azji.

W Azji odnotowano wzrost popytu o 7 proc., na co wpływ miał wzrost w Chinach o 11 proc., oraz podążanie innych rynków zgodnie z długoterminowym trendem (Japonia – wzrost o 3 proc., Korea – wzrost o 9 proc., kraje Azji Południowo-Wschodniej – wzrost o 4 proc.).

W Ameryce Południowej odnotowano wzrost na poziomie 6 proc., głównie dzięki bardziej sprzyjającej sytuacji ekonomicznej w Brazylii i Kolumbii.

1 kw. 2013
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie*

 

Rynek wymiany*

 

 

- 3%

 

+ 5%

 

 

- 12%

 

- 1%

 

+ 5%

 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...