Ogumienie

nie przegap Świat Opon

ponad rok temu  11.12.2016, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 9 minut

Dwóch superbohaterów od Michelin
Strona 2 z 3

Różnice mogą być też zauważalne między poszczególnymi markami, modelami, a nawet rozmiarami opon. 

 

Badanie trwałości opon przeprowadzone przez centrum testowe DEKRA wykazało największą żywotność nowej opony Michelin Pilot Sport 4 S wśród opon w swojej klasie. Była to zarazem jedyna opona, która przekroczyła próg 50 tys. km

 

Kolejne argumenty za wyborem CrossClimate+

Pierwsza opona letnia z certyfikatem 3PMSF od swego debiutu wywołała uzasadnioną dyskusję, skoro regulacje w niektórych krajach UE po prostu nie nadążają za kaprysami pogody w XXI wieku. Czy kalendarzowa zima w Europie to wystarczający argument, by założyć oponę zimową? A co, gdy asfalt jest suchy jak pieprz? O tego typu dylematach pisaliśmy swego czasu m.in. na łamach „Świata Opon”. Michelin zdecydował się na produkcję opon letnich z homologacją zimową ze względu na wyniki badań, które wskazywały, że 65% kierowców europejskich jeździ na jednym komplecie opon przez cały rok.

– Opona Michelin CrossClimate została wprowadzona wiosną 2015 roku wyłącznie na rynek europejski – mówi T. Młodawski. – Sukces, jaki odniosła na tym rynku, spowodował, że rozwiązanie to zostało wdrożone na pozostałych rynkach świata. Sekret opony polega bowiem na zastosowanej mieszance gumowej na bazie elastomerów funkcjonalnych i domieszce krzemionki, dzięki którym zachowuje osiągi i przyczepność zarówno wtedy, gdy temperatura powietrza przekracza 25°C (a asfaltu jest jeszcze wyższa), jak i wtedy, gdy jest poniżej 7°C. Podczas prac nad oponą kierowcy testowi pokonali ponad 5 mln km w temperaturach od –30°C do +40°C.

Już pierwszej generacji opona letnia z homologacją zimową (Michelin CrossClimate) zajęła pierwsze miejsce w teście opon całorocznych ADAC, uzyskując szczególnie wysokie noty w kategoriach osiągów na suchej i mokrej nawierzchni, oszczędności paliwa i trwałości.

– Ponadto CrossClimate+ spełnia jednocześnie wymagania rynków azjatyckich i amerykańskich – podkreśla T. Młodawski. – Wygląd bieżnika nowej opony nie różni się od tego zastosowanego w CrossClimate. Zasadnicza różnica między poprzednią i nową gamą polega na osiągach. Opona CrossClimate+ uzyskała jeszcze większe przebiegi i większą przyczepność na śniegu, szczególnie w drugiej połowie życia ogumienia.

W nowej oponie zastosowano technologię, którą można nazwać innowacyjną, a która ma zapewniać dodatkowe osiągi na śniegu po przekroczeniu zużycia sięgającego – uwaga – połowy wysokości bieżnika.

– Aktualnie w oponach śniegowych stosuje się zimowy TWI na poziomie 4 mm, którego umieszczanie nie jest wymogiem prawnym – wyjaśnia T. Młodawski. – W gamie CrossClimate+ tego wskaźnika nie umieszczono celowo, aby podkreślić, że opona ma osiągi śniegowe poniżej 4 mm, podczas gdy większość opon zimowych na rynku przy takim zużyciu bieżnika nie ma już widocznych lameli i traci osiągi na śniegu. W rzeczywistości przyjęta w niektórych państwach granica 4-milimetrowej wysokości bieżnika nie jest gwarancją osiągów i bezpieczeństwa. Przy tej wartości pojawiają się opony, które i tak już są niebezpieczne, oraz takie, które nadal zachowują osiągi zimowe na poziomie wymagań homologacyjnych.

Wniosek? Nikt nie mierzy osiągów zimowych zużytych opon na poziomie 4 mm. CrossClimate+ powstała m.in. po to, by udowodnić, że opony zimowe mogą być nadal efektywne poniżej 4-milimetrowej wysokości bieżnika.

 

Według wyników testów zewnętrznych przeprowadzonych przez TÜV SÜD w czerwcu i lipcu 2016 r. na oponach w rozmiarze 255/35-19 96Y XL. Bridgestone Potenza S001, Continental SportContact 6, Dunlop Sport Maxx RT 2, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 i Pirelli PZero Nero GT zostały zakupione przez TÜV SÜD na europejskim rynku wymiany w 2016 r.

 

 

Sekunda różnicy, ale jakże istotna

Kilka słów o propozycji, która przyspieszy bicie serca. Nowa opona Michelin Pilot Sport 4 S trafi do sprzedaży w Europie w styczniu 2017 roku. Będzie dostępna w 34 rozmiarach na koła 19- i 20-calowe. Pilot Sport 4 S jest jedną z pierwszych opon w rozmiarze 19 cali z klasą A pod względem drogi hamowania na mokrej nawierzchni według europejskich norm etykietowania.

 

– W mieszankach bieżnika opony Michelin Pilot Sport 4 S zastosowano rozwiązania przetestowane w FIA World Endurance Championship (WEC), w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Formule E i WRC – wylicza T. Młodawski. – W efekcie uzyskaliśmy oponę, która według testów przeprowadzonych przez DEKRA i niezależną organizację TÜV SÜD okazuje się numerem 1 pod względem osiągów na suchej i mokrej nawierzchni, a także szybkości pokonania toru. Jeśli chodzi o przebiegi, jest liderem w swojej klasie, deklasując głównego konkurenta o prawie połowę.

W testach wyprzedziła konkurencję w różnych obszarach osiągów, stając się tym samym pierwszą oponą o ultrawysokich osiągach, która zdeklasowała rywali w kluczowych kategoriach badań. 

Wysokie osiągi na suchej i mokrej nawierzchni to wyjątkowa cecha opon sportowych, za którą w Pilot Sport 4 S odpowiada zoptymalizowana rzeźba bieżnika oraz technologia Bi-Compound, czyli zastosowanie w bieżniku dwóch mieszanek gumy o różnych właściwościach. Zewnętrzna część bieżnika, wykonana z nowej hybrydowej mieszanki kauczukowej, zapewnia przyczepność na suchej nawierzchni, natomiast utrzymanie przyczepności na podłożu mokrym gwarantuje część wewnętrzna, składająca się z mieszanki z elastomerami funkcjonalnymi z dodatkiem krzemionki. Posiadaczy supersamochodów zainteresuje pewnie czas okrążenia. Otóż na zamkniętym torze o długości 2,6 km Michelin Pilot Sport 4 S była szybsza o 0,4-1,39 s na każdym okrążeniu. Uśredniając, to prawie o sekundę szybciej na tym stosunkowo krótkim odcinku. Sekunda różnicy może wydawać się nieistotna, ale wrażenia z jazdy będą już zupełnie inne.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ antek110 2 ponad rok temu a ja czekam na opinie rynku, to jest dla mnie najważniejsza informacja.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ jurij 1 ponad rok temu pojeździłby na tym CrossClimacie.. ciekawa sprawa
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony