
W pierwszym kwartale 2014 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 4,8 miliardów euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Na wyniki pozytywnie wpływa poprawiająca się sytuacja na rynku sprzedaży opon.
W pierwszym kwartale 2014 r. Grupa odnotowała wzrost wolumenu sprzedaży o 3,4% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Poprawa wyników jest efektem dobrej sprzedaży opon marki Michelin, wzrostu produkcji samochodów osobowych i związanej z tym sprzedaży opon na pierwsze wyposażenie oraz wzrostów w segmentach ciężarowym, rolniczym, jednośladów i lotniczym.
Mimo wzrostu wolumenu sprzedaży, na wynik finansowy Grupy negatywny wpływ miały kursy walutowe, zwłaszcza umocnienie euro w stosunku do innych walut.
Sprzedaż netto (w mln euro) |
I kwartał 2014
|
I kwartał 2013 |
Zmiana |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja |
2 520
|
2 582 |
- 2,4% |
Opony do samochodów ciężarowych i ich dystrybucja |
1 462 |
1 477 |
- 1,0% |
Segmenty specjalistyczne* |
775 |
818 |
- 5,2% |
Grupa łącznie |
4 758 |
4 877 |
- 2,4% |
* Opony przemysłowe, rolnicze, lotnicze i do jednośladów; mapy i przewodniki oraz pozostałe.
1. Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
1 kw. 2014 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie |
+ 6% |
+ 5% |
+ 8% |
- 8% |
- 9% |
+ 5% |
Rynek wymiany |
+ 4% |
+ 7% |
+ 11% |
+ 6% |
+ 4% |
+ 7% |
Pierwsze wyposażenie
- Za sprawą zwiększonej produkcji samochodów wolumen sprzedaży opon w Europie wzrósł o 6%. We wschodniej części kontynentu – z powodu spowolnienia gospodarczego w Rosji i niestabilnej sytuacji na Ukrainie – wolumen sprzedaży obniżył się o 6%.
- Wymiana pojazdów na nowe przez klientów Ameryki Północnej znalazła odzwierciedlenie we wzroście sprzedaży opon o 5%.
- W Azji popyt wzrósł o 8%, jednak widoczne były znaczne różnice w poszczególnych krajach. W Chinach sprzedaż nadal rosła (+12%), z kolei w krajach Azji Południowo-Wschodniej odnotowano spadek (-9%).
- W Ameryce Południowej, głównie za sprawą mniejszego eksportu samochodów z Brazylii, wolumen sprzedaży opon obniżył się o 8%.
Rynek wymiany
- W Europie Zachodniej popyt wzrósł o 7% w porównaniu do historycznego minimum zanotowanego na przełomie roku. Z kolei w Europie Wschodniej popyt na rynku wymiany spadł o 8% z powodu spowolnienia gospodarczego i sytuacji politycznej w Rosji i na Ukrainie. Łącznie w całej Europie popyt wzrósł o 4%.
- W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 7%, co było efektem utrzymującego się w szczególności w Kanadzie popytu oraz zwiększonego importu.
- W Azji sprzedaż opon podniosła się o 11%. Znaczące wzrosty zanotowano zarówno w Chinach (+11%), jak i w Japonii (+21%), gdzie popyt był wspierany przez ciężką zimę i zbliżającą się podwyżkę VAT.
- Popyt w krajach Ameryki Południowej wzrósł o 6%, głównie za sprawą dobrej sprzedaży w Brazylii, Kolumbii i Argentynie.
2. Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych
1 kw. 2014 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie* |
- 3%
|
+ 6% |
+ 11% |
+ 10% |
- 8% |
+ 5% |
Rynek wymiany* |
+ 9% |
+ 8% |
+ 4% |
+ 4% |
+ 3% |
+ 5% |
*Tylko rynek opon radialnych
Pierwsze wyposażenie
- W Europie Zachodniej popyt wzrósł o 8%, co było spowodowane rejestracjami samochodów kupionych przed wprowadzeniem norm emisji spalin Euro VI. Z kolei w Europie Wschodniej wolumen sprzedaży obniżył się o 40%.
- W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 6%, m.in. za sprawą lepszej sprzedaży w segmencie dużych ciężarówek.
- Wolumen sprzedaży w Azji poprawił się o 11%. W Chinach zanotowano wzrost o 13%, z kolei w krajach Azji Południowo-Wschodniej, za sprawą niestabilnej sytuacji w Tajlandii, popyt obniżył się o 12%.
- W Ameryce Południowej popyt na opony kontynuował wzrostowy trend (+10%).
Rynek wymiany
- W Europie zmiana poziomu sprzedaży o +9%. W krajach Europy Zachodniej wzrost popytu wyniósł 16%, co było efektem niskiej bazy w porównywalnym okresie i wyprzedaży zapasów przez dystrybutorów. W krajach Europy Wschodniej sytuacja ekonomiczna i polityczna spowodowała spadek wolumenów sprzedaży.
- W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży opon wzrósł o 8%, co było efektem dobrej sytuacji ekonomicznej i zwiększonego importu.
- W Azji wolumen sprzedaży na rynku wymiany odnotował poprawę o 4%. W Chinach wyniosła ona 1%, co było spowodowane spowolnieniem wzrostu gospodarczego. Z kolei w krajach Azji Południowo-Wschodniej rynek pozostaje pod wpływem wymiany opon diagonalnych na radialne. W Japonii wzrost sprzedaży o 47% spowodowany był zakupami przed planowaną podwyżką VAT.
- W krajach Ameryki Południowej wolumen sprzedaży wzrósł o 4%.
Komentarze (0)